واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

آیا یادگیری و نواختن سه تار سخت است

آیا یادگیری و نواختن سه تار سخت است

در جواب باید بگوییم سه تار هم مانند دیگر سازها سختی های خودش را دارد اما با تکرار و تمرین توسط یک استاد سه تار حرفه ای شما به راحتی در عرض چند ماه با پشتکار می توانید سه تار را یاد بگیرید.

حتما مقاله را تا اخر بخوانید چرا که حاوی مطالب بسیار آموزنده و کاربردی می باشد.

سه تار چیست؟

سه تار یکی از سازهای اصیل و سنتی در فرهنگ ایران میباشد . شما میتوانید آموزش سه تار  را در آموزشگاه ریتم آوا بیاموزید که به زودی کلاس آموزش سه تار را نیز تهیه کنید تا بتوانید  آموزش سه تار را راحت تر بیاموزید.آموزش سه تار برای سنین 8 سال به بالا امکان یادگیری وجود دارد . 

آموزش سه تار  توسط چند تن از اساتید آموزش داده میشود که شما میتوانید با توجه به ساعات و تنظیم زمان خود استاد مناسب را انتخاب نمایید . آموزش سه تار در بهترین آموزشگاه موسیقی تهران برای تمامی سنین امکان پذیر است . 

مدت زمان آموزش سه تار چقدر طول می کشد؟

سه تار یکی از بهترین سازهای اصیل ایرانی و از گروه سازهای زهی می باشد مدت زمان یادگیری سه تار موضوعی هست که ذهن بسیاری از افراد علاقه مند به این ساز را در گیر کرده است.
در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوال را بدهیم

آموزش سه تار چقدر طول میکشه؟

اگر به بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم باید چند نکته مورد بررسی قرار بگیرد.
مورد اول این هست که برای یادگیری سه تار تا کجا می خواهیم پیش برویم برای مثال اگر می خواهیم اصول اولیه موسیقی را روی ساز یاد بگیریم زمان زیادی نیاز نیست ولی اکر بخواهیم به طور کامل تئوری موسیقی را یاد بگیریم قطعا به زمان بیشتری نیاز داریم.

ثبت نام کلاس آنلاین و حضوری سه تار

آموزش سه تار زدن مقدماتی

در بخش مقدماتی یادگیری سه تار اصول و نکات مهم اولیه نوازندگی را یاد می گیرید مواردی مانند:

  • نحوه صحیح نواختن سه تار
  • یادگیری نت ها و تئوری اولیه موسیقی
  • یادگیری نواختن اولیه با برخی از آهنگ های ساده
  • آموزش صحیح و اصولی نوازندگی
  • طرز صحیح انگشت گذاری روی سه تار
  • یادگیری صحیح جای نت روی ساز و اجرای آنها

زمان یادگیری که برای موارد بالا در دوره آموزش سه تار که معادل یک ترم آموزشی می باشد بین 2 الی 3 ماه زمان می باشد

آموزش متوسطه سه تار چقدر زمان می برد؟

پس آموزش دوره مقدماتی ساز سه تار هنرجو باید دوره متوسطه را فرا بگیرد.
در این دوره موارد بسیار مهمی خواهیم داشت که آموزشها حرفه ای تر شده که در ادامه سرفصل های آنها را می توانید مشاهده کنید.

  • آموزش اصول و تئوری مراحل بالاتر موسیقی
  • آموزش نوازندگی آهنگ ها و تصنیف های قدرتمند روی ساز
  • نکته های مهم و کاربردی نوازندگی
  • آموزش روان نوازی
  • مسلط شدن کامل هنرجو روی ساز و اجرای قطعات
  • شروع یادگیری ردیف ها
  • و....

می توانیم بگوییم مباحث بخش دوره متوسطه حرفه ای شده و برای هنرجویی که تمرینان مدام داشته باشد معادل یک ترم آموزش دوره برابر با 2 الی 3 ماه زمان برده و این مدت می تواند با توجه به استعداد فرد تا 6 ماه زمان ببرد.

آموزش پیشرفته سه تار

این دوره که بصورت کاملا حرفه ای بوده بعد از دوره مقدماتی و متوسطه شروع می شود و هنرجو با تسلط نسبی روی ساز که نتیجه دو دوره قبلی بوده این دوره را شروع می کند. این دوره شامل:

  • آموزش کامل ردیف ها
  • آموزش نوازندگی حرفه ای
  • اموزش بداهه نوازی
  • افزایش مهارت نوازندگی و همنوازی با دیگر سازها
  • یادگیری تکنیک های اختصاصی ساز سه تار
  • همنوازی با گروه ها
  • و...

اصلی ترین مواردی که در طول مدت زمان یادگیری سه تار موثر هست:

تمرین

فرد علاقه مند باید بصورت روزانه تمرین کند این کار اساس سرعت بخشی در فرآیند هرآموزشی بخصوص موسیقی می باشد و پیشرفت شما را روبه جلو می برد.

تمرکز

تمرکز در نوازندگی سه تار از اهمیت زیادی برخوردار می باشد اگر در حین کلاس حواستان به آموزش یا نواختن ساز توسط خودتان نباشید می تواند روند یادگیری شما را به تعویق بیندازد.

رعایت نظم حضور در کلاس ها

حضور مداوم و منظم در در کلاس باعث ایجاد پیوسته زنجیره آموزشی در ذهن شما می شود و با وقفه انداختن و یا عدم حضور در کلاس آموزش سه تار آمادگی ذهن شما کاهش می یابد.

سه تار چند تا سیم دارد؟

 سه تار از نظر شکل ظاهری مانند تار می باشد با این تفاوت که شکم آن یک قسمتی است به شکل گلابی و کوچکتر است . و همچنین سطح رویه کاسه سه تار نیز چوبی می باشد. سه تار امروزه چهار سیم دارد که البته به روایت ابوالحسن صبا سیم چهارم سه تار را درویشی به نام مشتاق علیشاه به آن افزوده است و نوازندگان قدیمی این سیم را  به نام سیم مشتاق می شناسند.

 سه تار همچون ساز تار دارای خرک بوده با این تفاوت که خرک سه تار کوتاهتر از خرک تار می باشد و همچنین دسته آن نیز از دسته تار نازک تر است. است سه تار فاقد جعبه گوشی می باشد و گوشه های چهارگانه آن دو عدد در سطح جلوی انتهای دسته یعنی سرساز و دو تای دیگر در سطح جانبی چپ قرار دارد.

 دستان های سه تار همچون دستان های تار در زمان حال حاضر ۲۸ می باشد،  

کوک کردن سه تار

کوک سیم های سه تار :

 اگر شما  آموزش سه تار دیده باشید باید سیم های سه تار را نیز بشناسید . به ترتیب از سیم اول (پایین) یک فاصله چهارم یا پنجم تا سیم دوم و یک فاصله چهارم از سیم دوم تا سیم سوم و یک اکتاو از سیم سوم تا سیم چهارم دارد.  آموزش نوازندگی سه تار  با انگشت اشاره و گاهاً توأم با ناخن وسط های دست راست نواخته می شود.

در واقع مضراب ساز سه تار ناخن انگشت نوازنده است، و به همین دلیل و همچنین با دلایل آکوستیکی دیگر، صدای این ساز ضعیف بوده و حجم کمی دارد و برای تکنوازی جلوی جمعیت یا همنوازی در ارکستر مناسب نیست.

ستار یکی از انواع گوناگون تنبور خراسانی است که فارابی از آن نام برده است. تاریخ دقیق استفاده از این ساز دقیقاً قابل تشخیص و محاسبه نیست. مطلب دیگر از ویژگی های این ساز به خاطر شکل ظاهر و یا تعداد سیمان نیست بلکه به خاطر شیوه نوازندگی آن است.سه تار را می توان نوعی تنبور دانست که تارهای آن را از پایین به بالا با ناخن انگشت اشاره دست راست می نوازند تا تاکید بر نت و ضربه قوی حاصل آید.

افرادی که در دوره های  آموزش سه تار شرکت کرده باشند ما به آنها خواهیم آموخت که ویژگی دیگری از ساز سه تار که آن را از دیگران متمایز می نماید مجموعه نتهای آن است که تا بیش از دو کتاو و نیم  وسعت دارد. حال این که سازهای دیگری که در فوق یا شدند در بیشترین حد خود بدون در نظر گرفتن واخوان از یک اکتاو و یک چهارم درست  وسعت ندارند.

همچنین آهنگ سه تار به تدریج در تمامی سیم ها منتشر می‌شود در حالی که در مورد انواع محلی ساز تنبور مثلاً دوتار خراسانی اجرا محدودتر می باشد و به سیم زیر اصلی خلاصه می شود.ناگفته نماند که تنبور ها به دلیل قدرت مفهوم آفرینی و شیوه استفاده از آنها بیشتر در خدمت موسیقی محلی بودند اما ساز سه تار ظاهراً برای موسیقی علمی بوده است. ساز سه تار هیچ گاه در موسیقی مردم پسند شهری و روستایی استفاده نمی شد در حالی که همه ساز های قدیمی دیگر مورد استفاده بودند.

 نکته قابل توجه این است که نزدیک ترین  ساز  از لحاظ نوازندگی و فن اجرا به ساز سه تار ، ساز سیتار هندی که آن هم متعلق به سنت علمی موسیقی هندوستان می باشد. البته ساز تنبور افغانی هم از لحاظ فنی اجرا شبیه به سه تار یا سیتار هندی می باشد. گفته نماند که تنبور تاجیکستان و ازبکستان نوعی سه‌تار بلند است که در موسیقی علمی نواخته می شود. این ساز هم مانند سه تار در دست گرفته می شود. با این اوصاف ساز سه تار مخصوص موسیقی علمی بوده و مطمئنا اجرای ردیف به وسیله سه تار در اوایل قرن دوازدهم آغاز گردیده است.

سنتور

 بررسی شکل ظاهری ساز سه تار:

 در کلاس های  آموزش سه تار در مورد شکل ظاهری سه تار به شما توضیح داه خواهد شد . دسته این ساز ۵۷ سانتیمتر بر روی کاسه های گلابی شکل با انتهای کروی می باشد.، با پهنای سه انگشت دست نوازنده از لبه داخلی صفحه خرک متحرک ای قرار گرفته است. یک سیم گیر از جنس شاخ و یا استخوان و یا چوب در لبه بدنه چوبی تحتانی قرار گرفته است.

 تار ها که ۴ عدد می باشند توسط چهار گوشی چوبی کوک می‌شوند. دو گوشی روی روی هدست که در ادامه پرده هاست دو گوشی دیگر روی کناره چپ ساز که از روبرو دیده می شود قرار گرفته‌اند.روی بدنه چپ دسته در سراسر طول آن شکافی به قطع تقریباً دو میلیمتر تعبیه شده است و گره زدن و محکم کردن پرده های سازه ای متحرک را امکان پذیر می سازد.

این نوع نحوه ساختمان ، در تمامی مشتقات تنبور مشترک می باشد.در بخش فوقانی صفحه سه تار از ۵ تا ۱۳ سوراخ کوچک قرار دارد و گاه آن یک یا دو سوراخ روی بدنه کاسه به همان ارتفاع ایجاد می شود.

سیم سه تار

بررسی سیم ها و پرده های سه تار:

در کلاس های  آموزش سه تار به شما کوک سه تار و حتی نصب سیم ها را به افرادی که در دوره  آموزش سه تار شرکت کرده اند می آموزیم . در ادامه آن را در این مقاله نیز شرح میدهیم. 

در حال حاضر سیم های استفاده شده در ساز سه تار از جنس فولاد یا برنج می باشد. 

اولین سیم( دو )  از فولاد به قطر  ۱۸/ ۰  تا ۲۰/ ۰  میلی متر است.

دومین سین از جنس برنج با قطر ۲۰/ ۰  ۲۵/ ۰  میلی متر می باشد.

سومی نسیم همچو نسیم اول و سیم چهارم از جنس برنج با قطر ۳۰/ ۰  تا ۳۵/ ۰  میلی متر می باشد.

زیرترین  سیم " دو "  خوانده می شود.

متن آنها لزوماً با " دو "  دیاپازون اروپایی کوک نمی باشد ،  اما مومن بین " لا بمل" و "دو"  قرار دارد.

 سومین سیم سه تار را مشتاق موسیقیدان به آن افزود ،  مشتاق عارفی بزرگ بود و به شهادت رسید.

 این سیم حکم سیم واخوان را دارد .

 پرده ها همیشه از ذهن ساخته می شوند.  گاهی پرده هایی از جنس نایلون نیز استفاده می‌شود که تنها امتیازشان آن است که اقتصادی تر و مقاوم تر میباشد .وضعیت از نوازندگان قدیمی ساز سه تار از پرده های نایلونی استفاده نمی‌کند زیرا صدایی را که از آن ساز تولید می شود را نمی پسندد، اما برای حل این مسئله کافی است که به نرمی پرده را سمباده بکشند.

در شکافی فرو نمی رود تا جای آن ثابت باشد، ولی که محل قرار گرفتن آن را نوازنده مشخص می کند. به رغم کوشش برای غربی کردن مجموعه نت های ایرانی، استفاده از پرده های فلزی ثابت برای سازهای ایرانی بی ثمر بوده است.

انواع مختلف سه تار:

بهترین سه تار برای شروع چه مدلی می باشد؟

یکی از  بحث های آموزشی در  آموزش سه تار برسی انواع مختلف سه تار میباشد.  سه تار از مجموعه سازهایی میباشد که سازندگان آن در خلق و ابتکار آن آزادند. طول این ساز بین ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتر متغیر میباشد، حد متوسط آن تقریباً ۸۵ سانتی متر است، یعنی طول سیم آن ۶۷ سانتی متر می باشد.

اگر طول سیم آن از ۷۰ سانتی متر بالاتر باشد یا سازی که کوچک تر از  مقدار گفته شده باشد، طرز قرار گرفتن انگشتان چپ باعث می‌شود که نواختن آن ساز مشکل باشد. زیرا که در پایین دسته پرده ها به هم بسیار نزدیک اند و همچنین پهنای دسته باید برای چهار سیم کافی باشد و همچنین اندکی ذوزنقه ای شکل باشد. 

شکل کاسه و صفحه به سلیقه سازنده قابل تغییر می باشد اما مطالب گفته شده فوق  به هیچ عنوان قابل تغییر نمی باشد.

وزن یک سه تار خوب از  ۳۵۰ گرم تجاوز نمی کند.

می توان ساز سه تار را به دو نوع تقسیم کرد :

۱- سه تار عادی

۲- سه تار کوچکتر

ستار عادی رایج تر است، اما سه تار کوچکتر اندازه آن کمتر از ۸۰ سانتیمتر می باشد از کاسه های مسطح ساخته شده که به آن سه تار کتابی نیز می گویند.  حمل و نقل این موضوع سه تار بسیار آسان می باشد.

اما برای استفاده چندان مناسب نیست زیرا با وجود اینکه گاهی طول آن با ستاره عادی برابر است از نظر شدت و حجم و عمق صدا، کفایت لازم را ندارد و همچنین شکل کاسه آن برای درست گرفتن ساز سه تار مناسب نیست.کاسه کوچک گاهی صدای عالی ، روشن و ظریف دارد که مورد تایید بزرگان و صاحب نظران می باشد مانند سه تار میرزا عبدالله

Related image

تزیین سه تار:

این موضوع در  آموزش سه تار به شما آموزش داده نمیشود اما کسانی که در کلاس های  آموزش سه تار شرکت میکنند اطلاعات کافی دریافت میکنند .روی سه تار عادی به ندرت از تزیینات و آرایش استفاده می شود، مگر استثنائاتی که با قطعات کوچکی از صدف و استخوان اشکال هندسی متفاوتی قرار داده می شود که گاهاً بر بالای صفحه در یک سانتی متری منتها علیه پایینی دست قرار داده می شود.

گاهی ممکن است قطعات کوچک تزئینی زیر سیم‌گیر قرار گیرند به محلی که ترکهای کاسه هم می‌رسند نصب شوند. غالباً لبه صفحه را با نوار ظریف از نی یا از خاتم می پوشاند، اشکالی همچون گل یا صحنه‌هایی ملهم از ریزه نگاره های نقاشی شده بر روی کاسه ستاره ها گاه آن استفاده می شد. 

رنگ سه تار:

ما در  آموزش سه تار اگر دوستانی تمایل به آموزش ساخت سه تار داشته باشند آنها را راهنمایی و به استادان این حوزه معرفی خواهیم کرد اما باید بدانید که در آموزش سه تار فقط توجه و تمرکز شما روی یادگیری سه تار باید باشد .

در اینجا به شما میگویم که  رنگ سه تار بین زرد و قهوه ای که به سرخی می زند  متغیر است. گاهی رنگ جلای سرخ ضخیم را روی سه تار می مانند تا بعضی نقصهای طرح چوب پنهان شود، اما نوازندگان بنام و صاحب نظران بر این عقیده هستند که رنگ جلای زیاد  کیفیت صدا را کم می کند. شکل کاسه و صفحه بسیار گوناگون است.

ساخت سه تار

ساخت سه تار:

 کاسه سه تار را از چوب درخت توت یا گردو می سازند و یا گاهی از هر دو چوب در آن در ساخت آن استفاده می کنند. اما در اغلب مواقع از چوب درخت توت در ساخت کاسه سه تار استفاده می کند ،  دسته چوب سه تار از جنس درخت گردو و یا درخت چنار و گاهی نیز  دیگر انواع چوب می باشد.

 البته ممکن است کاسه را از یک چوب یک پارچه از تنه درخت توت تراشیده باشند که این کار مستلزم زمان بسیار زیادی است که البته نتیجه بسیار خوبی در پی خواهد داشت ،  و یا اینکه کاسه را از ترک های دوکی شکل که با ظرافت و دقت بسیار به هم می چسبانند ، ساخت . که معمولاً به طریقه دوم  در ساخت کاسه سه تار  عمل می کند. 

در طریقه به هم چسباندن قطعات چوب در ساخت کاسه ی سه تار ،  سازنده می بایست بسیار ماهر و خوش ذوق باشد.  بدین روش نمونه های سه تار را می بینیم که کاسه آن ها تحدب یک کدوی قلیانی را دارد . این ستاره ها معمولاً ساز های بسیار خوبی بوده که با دقت بسیار ساخته شده است.

 صدای سه تار:

 صدای مورد پسند در غرب صداهایی است که صاف ،  سرشار،  قوی و گرم باشد اما در ایران صداهایی مورد پسند می باشد که خصوصیات تا حدودی سخت با هارمونیک های بالا و طنین طولانی هر چند غیر آشکار باشد .مهمترین عنصر در کیفیت صدای یک ساز " زنگ " می باشد . نداشتن این عنصر باعث عدم کیفیت اجرای موسیقی علمی می‌شود.  جرس یا سنج، زنگی در حد کمال تولید می کند. عود یا کلاوسن ، زنگ خوبی دارد اما این زنگ را در صدای پیانو و یا گیتار نمی‌توان پیدا کرد . صدای بدون زنگ را ،" خفه" می گویند و چنین نقص عظیمی غیرقابل جبران می باشد.

 همچنین  زنگ زیاد نیز ز به کیفیت  لطمه وارد می کند و از عمق صدا می کاهد، د زیرا از یک ساز انتظار می رود که صدایی که تولید می کند داخل یا تو دماغی باشد یعنی صداهای بم باید صداهای زیر را تعدیل کند. آقای ایرانی به طور کلی صدای زنگ آشکار و مشخصی ندارند اما نافذ ، کمی تیز و گاهی خشن می باشد. عیب بزرگ این است که صدا فریاد وار بوده و یا قوی اما بدون زنگ و این که کمتر نبود هنگ یا دوام صدا یا خشکی صدا است.

صدای کپ کپ:  یکی از نقص های بزرگ که به دلیل فقدان هنگ یا دوام صدا ایجاد میشود و پس از شروع بلافاصله صدای شدید گوشخراش و طبیعی است که به طور موقت به گوش می رسد به این صدا ، صدای کپ کپ می گویند. به دست آوردن ستاری با صدای قوی کاراسا اما این کار باعث می شود تا صدای زنگ از بین رفته و صدایی بدون زنگ که به آن جرق می گویند ،اتفاق افتد. اگر سازی به اندازه کفایت از کیفیت زنگ ، داخل ،  طنین، هنگ، عمق  برخوردار باشد، یک ساز بسیار عالی خواهد بود.سه تار هایی با شکل ظاهری خیلی گرد صدایی عمیق و لطیف ایجاد میکند. ستاره هایی با شکل کوچک و کشیده ،هنگ بیشتری تولید می‌کنند ولی صدای آنها کمتر است.

 کیفیت صدای سه تار:

 هنرمندانی همچون عبادی سازهای حجیم و سنگین با سیم های کلفت را که سیم ها به شدت کشیده شده باشند ترجیح می دادند ، این در حالی است که دیگر هنرمندان غالباً زخمی نرمتر ، سیم های نازک تر  و کوک بم را دوست می داشتند.که البته این اختلاف ها اندکی ریشه در مکاتب موسیقی مختلف دارد.

 ساخت سه تار امروزی:

 بین سه تار قدیم و جدید اختلاف اساسی دیده نمی شود ، اشکال قدیمی سه تار و اشکال جدید سه تا مشابه یکدیگرند و فن ساخت آنها نیز ز فرق بسیار کوچکی دارند و همچنین دقت در ساختگاهی بسیار بیشتر و ظریف تر است. است و گاهی نیز سازندگان غیر حرفه ای و یا بسیار حرفه ای هستند که که می توانند سه تارهای بسیار عالی با ساختی کاملاً دقیق بسازند. با این همه سه تار های قدیمی بسیار بهتر از سه تارهای جدید می باشد.

سه تار

سبک های نوازندگی سه تار:

 در قدیم سه تار نوازی با صدای بلند بود، چون که در هنگام نواختن یک آهنگ هر بار انگشت، دو یا سه سیم را همزمان به صدا در می آورد. به این دلیل نت واخان یاسین واخان صدایی بسیار محسوس داشت، و حتی ریز نرم ، اغلب با نت پدال مخفی و کم صدایی زینت می شود.

 برای کم کردن حالت یکنواختی که توسط صدای واخوان ایجاد می شد، حمله های مضراب راست بانوئی ریز کوتاه و نرم موسوم به "دراب  یا شلال"  مشخص و تاکید می شد. البته گاهی نیز سین بدون واخان و به تنهایی نواخته می شد. 

در برخی از دستگاه ها، نت پدال کاملاً به جاست ،  مثلاً در افشاری روی نت سل  ۲ ( در سیم اول ) را  با پدال سل  ۱ ( دست باز سیم دوم )  می نوازند. اما گاهی نیز پدال برای دستگاه بیگانه است، مثلاً ترک روی سی بمل  ۲ که با پدال سل ۱ تناسبی ندارد. به هر حال نوازندگان قدیم برای نواختن ماهور در فا ۲ و فا ۱( دست باز سیم های سوم و چهارم )  را به عنوان پدال دوم به کار می بردند.  هر چند که در عصر جدید بسیار نادر است که کسی اینچنین بنوازد.

 اما چون احتمالاً تکنیک اجرای سه تار متعلق به زمانی است که تار های سه تار از جنس ابریشم بوده است و به همین دلیل صدای خشک تر تولید می‌کرده و پدال چندان طولانی نمیشد، در نتیجه میان نت هایی از آهنگهای زینت شده با پدال بیگانه بوده و صداهای مطبوع دستگاه را روی سیم های سوم و چهارم می نواختند. بدین روش موفق می شدند که غیر از حالت پدال متبوع، به نمونه هایی چندصدایی دست یابند که از زینت بی بهره نبوده است. و همچنین برای کم کردن نقص خشکی کلی صدا، آهنگ هایی با آرایه بسیار، تند و قوی می نواختند و صدای وقفه نیز با ریز کامل می شد.

پس از استفاده از سیم های فلزی در سه تار، سبک کلی به همان صورت همچنان باقی است ،  و ضمناً امکان دارد که سیم ها را نگه ندارند بلکه رها کنند تا مدت طولانی تری طنین پیدا کند. و بلعکس با سیم فلزی، پدال های نامطبوع  ، آزار دهنده هستند و نوازنده اغلب مجبور می شود سیم آهنگ را به تنهایی به صدا درآورد. در عوض اثر طنین سیم پدال فلزی که به طور طبیعی ایجاد می شود، صدای غنی تری نسبت به صدای تارهای ابریشمی تولید می کند

 عبادی گرایش جدیدی را مطرح کرد که باعث شد امکانات سه تار را در مسیری که عنوان شد به کار گیرد. بک با قطعات قوی یا خیلی قوی مشخص می‌شود که سه یا چهار سیم در آن واحد نواخته می‌شوند و به تناوب قطعات طولانی می‌آیند که در نیمه قوی یا نرم (ضعیف)  روی یک سیم تنها نواخته می شوند.

 این سبک که آهنگ را از پشتیبانی نت های مایه ( اول گام یا تونیک و نت چهارم و پنجم گام)  جدا می کند،  یکی از ویژگی‌های رشد اخیر سبک ایرانی می‌باشد.

نظرات بازدیدکنندگان