واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

دیکته موسیقی چیست

دیکته موسیقی چیست

اگر می خواهید بدانید دیکته موسیقی به چه معناست این مقاله جوابگوی شماست و برا یادگیری موسیقی می توانید در آموزشگاه موسیقی ریتم آوا توسط اساتید برتر آموزش ببینید.

دیکته در موسیقی

 دیکتة موسیقی به معنی توانایی تشخیص و تفکیک نت ‌های یک ملودی از هم می باشد.کسی که یک جفت گوش موسیقی قوی داشته باشد به راحتی می ‌تواند با شنیدن یک ملودی نت ‌های آن را در ذهنش ببیند، آن‌ها را با سازی کرده و اجرا کند.

مطالعه کنید با تاریخچه موسیقی در کشورهای مختلف آشنا شوید

رسیدن به این توانایی برای هر هنرجویی امکان پذیر است. به تمرین‌ هایی که بدین منظور انجام می ‌شود، دیکتة موسیقی و یا تقویت گوش موسیقی می گویند.

دیکته در موسیقی

اما تقویت گوش موسیقی چه کاربردی دارد؟

موسیقی از صوت ساخته شده و گوش انسان در محدودة فرکانسی خاصی قادر به شنیدن صوت است.نت ‌های موسیقی دقیقا در همان  محدودة فرکانسی قرار دارند. هر نت، فرکانس مشخصی دارد که با تغییر فرکانس، صدایی که می ‌شنویم نیز تغییر می‌ کند زیر یا بم می ‌شود.

مهم‌ترین مساله برای هر کسی که علاقه‌مند به یادگیری موسیقی است، هنر خوب شنیدن است.تقویت گوش موسیقی نقش بسیار پر رنگی در اجرای موسیقی دارد.

بسیاری از هنرجویان موسیقی گمان می ‌کنند نوازندگی یعنی حفظ کردن ملودی ،رعایت ریتم و حرکات انگشتان بروی ساز است؛در حالی که مهم‌ ترین بخش اجرای موسیقی، قابل مشاهده نیست.

یک نوازنده خوب پیش از نواختن با سازش، ملودی را به خوبی در ذهنش می شنود.برای کوک کردن ساز خود قبل از آن که دست به سیم‌ های ساز خود بزنید باید گوش موسیقی خوبی داشته باشید.

مطالعه کنید چگونه نت خوانی را یاد بگیریم

شما اگر توانایی درک تفاوت بین نت ‌ها را ندارید، چطور می‌خواهید بفهمید یک سیم از ساز را باید بم‌تر یا زیرتر کوک کرد؟

بدیهی است که تقویت گوش موسیقی پیش نیاز کوک ساز می باشد.

اگر دوست دارید روزی آهنگسازی کنید باید گوشی بسیار قوی داشته باشید و به همان راحتی که در نوازندگی نت ‌ها را بر روی ساز پیدا می ‌کنید،باید بتوانید بر نت ‌ها کاملا تسلط داشته باشید. یعنی بدون ساز بتوانید هر نتی را درست بخوانید.بسیاری از آهنگسازان بزرگ بدون استفاده از ساز قطعات خود را می‌سازند.

اجرای نوازندگان سازهایی مثل کمانچه٬ ویولن٬ عود و… اهمیت تقویت گوش موسیقی در شروع یادگیری ساز بیشتر از نوازندگان سازهایی مثل سنتور و پیانو و…هستد زیرا که نوازندگان چنین سازهایی بایستی فالش اجرا نکنند.

کلاس آموزش سلفژ در اکادمی موسیقی ریتم آوا که در پاسداران تهران قرار دارد

نظرات بازدیدکنندگان