واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

هدف از آموزش موسیقی به کودک چیست

هدف از آموزش موسیقی به کودک چیست

آموزش موسیقی به کودک در سنین پایین سبب  ایجاد نوعی موسیقی گشته که به آن موسیقی کودک یا ارف می گویند.

آموزشگاه موسیقی ریتم آوا در آموزش موسیقی به کودک از متد جدید همراه با نو آوری استفاده میکند که ضریب یادگیری کودکان را در این روش بالا میبرد.

بهترین آموزشگاه موسیقی تهران ریتم اوا شناخته شده زیرا از شیوه تدریس موسیقی در هنگام یادگیری موسیقی استفاده میشود .

بهترین آموزشگاه آموزش موسیقی کودک معتقد است تو نمیتوانی فرابگیری مگر آنکه به دیگری بیاموزید و این بهترین دلیل و بهترین روش تدریس موسیقی در تهران برای آموزش موسیقی به کودک میباشد

مطالعه کنید بهترین سن برای آموزش موسیقی به کودکان چه سنی است

 میزان اهمیت آموزش موسیقی در سنین پایین برای آموزش موسیقی به کودک : 

 آغاز موسیقی از سنین پایین بیشترین تاثیر را در یادگیری وی و استعدادپروری کودکان دارد.

 به دلیل اینکه کودکان در پایین ترین سنین شخصیت شان شکل می گیرد و از لحاظ  یادگیری مهارت  بسیار مستعد و انعطاف پذیر هستند لذا می بایست کودکان را از ابتدا با موسیقی آشنا کرد و روی تدریس ارف کودکان سرمایه گذاری کرد .

 تمامی اساتید و نابغه های موسیقی از سنین پایین موسیقی را آموزش دیده و آغاز کرده اند لذا اگر کودکان را در معرض موسیقی قرار دهیم با توجه به میزان تاثیر پذیری کودکان ، این فرصت برای آنها مهیا گشته که در آینده بتوانند یک استاد و یا نابغه موسیقی شوند.

ثبت نام کلاس آنلاین و حضوری موسیقی کودک ارف

 مزیت آموزش موسیقی کودکان (ارف):

 چرا باید کودکانمان را در معرض موسیقی قرار دهیم و آنها را با موسیقی آشنا کنیم؟

 برای پاسخ به این سوال باید مزایای آموزش موسیقی به کودکان را بدانیم تا از آثار شگفت انگیز ان آگاه شویم.

هدف از آموزش موسیقی به کودک:

 بالا بردن هوش کودک:

 باعث می شود به بخش های مختلفی از مغز فعال گردد به همین دلیل توانایی مغز کودک بالا رفته فرآیند یادگیری در او افزایش می‌یابد.

 افزایش و توانایی درک بهتر مفاهیم موسیقی باعث میشود توان ذهنی کودک بالا رفته و به مرور زمان توانایی درک مفاهیم و اطلاعات و آگاهی را بهتر  درک کند.

 بالا بردن خلاقیت:

 تمرین موسیقی باعث تقویت خلاقیت و قدرت تجسم کودکان گشته که می‌توانند از آن در تمامی زندگی بهره ببرد.

 افزایش عملکرد درسی:

 متاسفانه بعضی از والدین این تصور را دارند که فعالیت موسیقی برای کودک باعث کاهش عملکرد درسی و نرسیدن به دروس می شود در صورتی که تحقیقات نشان می دهد د دقیقاً بر عکس این قضیه صحیح می باشد.

 با توجه به تحقیقاتی که در مدارس آمریکا انجام شده است امتیاز و عملکرد درسی دانش آموزانی که نوازنده یک ساز هستند به مراتب بیشتر و بهتر است سایر دانش آموزان می باشد. که  علت اصلی آن بالا رفتن تمرکز با توجه به تمرین های موسیقی است که در درس خواندن هم تاثیر مثبت و بسزایی دارد.

 تقویت زبان:

 یادگیری موسیقی با یادگیری زبان شباهت بسیار زیادی دارد که باعث تقویت و یادگیری بهتر زبان های خارجه در کودکانی که فعالیت موسیقی انجام میدهند، دارد.

 ایجاد آرامش:

 کم شدن پرخاشگری ، ایجاد آرامش  از مزایای تمرینات موسیقی می باشد.

بهترین سن برای آموزش موسیقی به کودکان چه سنی است

 چند نکته مهم که قبل از آموزش موسیقی به کودک باید بدانید:

 ۱_ میزان علاقه فرزندانتان را به موسیقی کشف کنید و از میزان آمادگی فرزندتان برای شرکت در کلاس موسیقی مطمئن شوید و سپس سپس اقدام به ثبت نام در یک کلاس موسیقی نمایید.

 کودکانتان را  در معرض موسیقی و صدای سازهای مختلف قرار دهید و سعی کنید کشف کنید که به کدام ساز بیشتر علاقه نشان می دهد.

 ۲_ دقت کنید که یادگیری موسیقی از سن چهار یا پنج سالگی آغاز می شود اما اینکه در چه سنی و با چه سازی شروع به فعالیت موسیقی کند نیاز به دقت و بررسی مناسب دارد.

 ۳_ بهترین مکان و کلاس موسیقی را برای فرزندانتان انتخاب کنید و بهترین مکان آموزشگاه موسیقی برای آموزش موسیقی به کودک شما می باشد زیرا می توانید میزان پیشرفت فرزندانتان را در مقایسه با دیگران بسنجید البته ناگفته نماند که مقایسه  همیشه درست نمی باشد لذا محک مناسبی برای میزان پیشرفت می تواند باشد.

 ۴_ کمک و همکاری والدین در فرایند آموزش موسیقی کمک بسزایی به فرزندانتان خواهد کرد سعی کنید میزان پیشرفت فرزندان تان را بررسی کنید و در زمان تمرین کردن در منزل با کودکانتان همراه شوید و سعی بر آن داشته باشید که با انگیزه دادن و تشویق کردن بتوانید  او ذهن نبوغ را در او ایجاد کنید.

 بهترین  روش آموزش موسیقی به کودک :

 روش های متفاوتی در نحوه آموزش موسیقی به کودک در دنیا وجود دارد که توسط اساتید متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است. اما بعضی از شیوه های آموزش موسیقی به کودکان باعث ایجاد کنجکاوی ذاتی کودک گشته و به کودکان آموزش داده می شود تا به بهترین روش موسیقی را یاد بگیرند، همانطور که کودک رفته رفته زبان مادری خود را  یاد میگیرد.

 این نحوه آموزش برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و موفقیت این روش ها تا حد زیادی اثبات گردیده است.

 پست یکی از این روش های مورد استفاده برای آموزش به کودکان این گونه است که، کودکان فقط شنونده نیستند بلکه کودکان را تشویق می‌کنند تا مشارکت فعال در امر موسیقی داشته باشند و خلاقیت خود را در موسیقی و نوازندگی امتحان کنند.

  در این قسمت به چهار روش از متد های مورد استفاده آموزش موسیقی به کودک اشااره می‌کنیم.

 من توی آموزشی ارف:

 این روش یکی از پرکاربردترین و مورد پسند ترین روش های آموزش موسیقی به کودک است که ذهن و بدن کودک را از طریق ترکیبی از بازیگری و رقص رقص و آواز و با استفاده از آلات موسیقی ساده و مخصوص این روش درگیر موسیقی می نماید.

 کارل ارف  (carol orff)  آهنگساز آلمانی و مدرس موسیقی در سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ این روش موسیقی را پایه گذاری کرده ،  او بر این باور بوده که اهمیت ریتم به حرکت در موسیقی شکل می گیرد و بر این اساس این نحوه آموزش را پایه ریزی کرده است.

 آلات موسیقی که در این نحوه آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل سازهای:

  •  سیلو فن(xylophones)
  •  متالوفون(metallophone)
  •  بلز
  •  سنج
  •  دایره
  •  طبلک و.... می باشد

در این روش به کودکان آموزش می دهد داده می شود تا به واسطه موسیقی سطح فهم و درک خود را بالا ببرند.

استاد در کلاس درس داستان یا شعر ایرا با استفاده از ابزار و آلات موسیقی برای کودکان می خواند و کودکان را تشویق به همراهی با او و استفاده از آلات موسیقی می نماید.

تقلید ، اکتشاف ، بداهه پردازی ، آهنگسازی چهار  مرحله آموزش موسیقی به روش ارف میباشد.

متد آموزشی کود آلی (kodaly):

زلاتان کود آلی(kodaly)  مدرس موسیقی و آهنگساز مبتکر این روش می باشد که این متد را به نام او، نامگذاری  کرده‌اند.

کود آلی بر این تفکر بوده است که آموزش موسیقی از زمانی که کودک در سنین پایین تر قرار دارد آغاز می‌شود و تاثیر بیشتری او می گذارد  و بر این باور بوده است که هر کسی توانایی یادگیری موسیقی  به واسطه استفاده از آهنگ های با ارزش هنری بالا و موسیقی محلی را دارد.

در این روش آموزش موسیقی به کودک بر پایه آواز ز می باشد. استفاده از علامت های دست و انگشتان برای یادگیری نت های موسیقی از خلاقیت های این روش می باشد. بدین ترتیب که هر شکل خاصی از دست و انگشتان نماد یک نت موسیقی بوده که برای یادگیری نت ها به کودکان در سنین پایین بسیار ساده و قابل درک باشد.

این علامت های دست با سلفژ و خواندن نت با دهان ترکیب شده که سبب یادگیری صحیح خواندن گام در موسیقی.

به واسطه این روش کودکان به طور ناخودآگاه به خواندن و تشخیص نت با شنیدن صدا تسلط پیدا می کنند.

متد آموزش موسیقی کودک سوزوکی:

دکتر سینی چی سوزوکی نوازنده مشهور ویولن ژاپنی، مبتکر  این روش می باشد.

یک گروه چهار نفره متشکل از خواهر و برادرانش برای دادگاه امپریال ژاپن ساز می زدند.

او او این روش را برای آموزش ویولن به کودکان در یکی از مدارس موسیقی در ژاپن  در سال۱۹۶۴ شروع کرد و آن را به آمریکا صادر نمود.

 دکتر سوزوکی نحوه آموزش خود را بر اساس توانایی ذاتی کودک برای یادگیری زبان مادری پایه گذاری کرد پایه گذاری کرد.

 و نام آنرا رویکرد زبان مادری نامید. به واسطه تکرار، گوش دادن، حفظ کردن، ساختن کلمات،....

 که در این روش موسیقی قسمتی از وجود کودک میشود.

 در کلاس موسیقی، کودک آغاز به یادگیری درس های ویولن در سنین دو یا سه سالگی می کند.

 دانش‌آموزان سوزوکی آهنگ های کلاسیک و قطعات موسیقی را به طور دقیق گوش میدهند و نهایتاً آنها را را فرا می گیرند.

 در این روش دانش آموزان در کلاس درس موسیقی به صورت مداوم موسیقی را گوش می‌کنند و می توان گفت که در موسیقی غوطه‌ور هستند.

 این امر باعث می‌شود کودکان به مرور زمان گوش موسیقی آی خود را تقویت کرده و تغییر گام ها و زمانبندی و ریتم را در موسیقی تشخیص دهند.

 کودکان با مشاهده کردن فرا می گیرند و به طور گروهی آموزش می بینند و همچنین تعامل اجتماعی و همکاری در بین کودکان تقویت شده و اعتماد به نفس بالایی پیدا می کنند.

 متد سوزوکی بر  این باور است که والدین با قدرت نفوذ و دخالتی که دارند در آموزش موسیقی کودک بسیار تاثیر گذار هستند. به همین علت والدین را تشویق می کرد تا با اساتید همکاری کنند تا به یک هدف مشترک برسند.

 والدین می توانستند در کلاس درس شرکت کنند و به عنوان استاد در خانه عمل نمایند.

 متد آموزشی دالکروز:

 در این روش که حرکات موزون پایه و اساس می باشد روش دیگری از آموزش موسیقی کودک  است که  اساتید برای تدریس مفاهیم موسیقی از آن بهره می برند.

 امیل جاش دالکروز مدرس موسیقی و آهنگساز، در این روش برای آموزش ریتم و بیان موسیقی و ساختار موسیقی از روش ترکیب موسیقی با حرکات جنبشی بدن و موزون بهره می‌برد

 تمرین های شنیداری و سلفژ در این روش سبب می شود تا گوش موسیقی آی کودکان تقویت  گردد.

 نکته مورد توجه آموزش سلفژ در روش دالکروز این است که در این روش سلفژ را با حرکات موزون بدن ترکیب میکنند.

 کودکان ابتدا موسیقی را گوش می دهند و سپس سپس قطعه موسیقی را که شنیده اند با حرکات موزون بدنی کاملاً به صورت بداهه اجرا می‌شود بیان می‌کنند ، به طور مثال نت و ریتم را با قدم زدن و کف زدن نشان می دهند.

 انجام حرکات بداهه یکی دیگر از خصوصیات این متد آموزش موسیقی کودک می باشد که باعث ایجاد واکنش ها و پاسخ های فیزیکی به موسیقی را بروز می دهد.

 شعار این متد آموزشی این است که" بهترین زمان یادگیری موسیقی زمانی است که  از طریق حواس پنجگانه لمس شود".

 او بر این اعتقاد بود که موسیقی می بایست  به واسطه حواس پنجگانه و زیبایی شناختی ذهنی و بصری آموزش داده شود.

 دانشگاه کارنگی ملون، کلمبیا کالج، دانشگاه مریلند، و کالج پارک آمریکا مدرک و مجوزهای آموزش به روش دالکروز را ارائه می دهد.

نظرات بازدیدکنندگان