واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

کاخن چیست و انواع آن کدام است

کاخن چیست و انواع آن کدام است

یکی از محبوب‌ترین سازهای کوبه ای که در اجراهای خیابانی و یا در استودیو و اجراهای روی استیج مورد استفاده قرار می گیرد ساز کاخن می باشد.

یکی از پر طرفدارترین ساز ها و کلاس های آموزش ساز کاخن می باشد. کاخون سازی است که قابل حمل و انتقال بوده و فضای کمی را اشغال و نوازندگی آن نیز تقریباً آسان می باشد.

آموزش کاخن  و همنوازی آن با درامز و سایر سازها همچون آکاردئون ، پیانو ، گیتار ، آواز تجربه های جذاب بوده و بسیار مورد استقبال علاقه مندان می باشد.

ثبت نام کلاس آنلاین و حضوری کاخن

کاخن به چه معناست؟

کلمه یک واژه اسپانیایی بوده و به معنی جعبه یا صندوق میوه می باشد.

ریشه در شکل ساز کاخون دارد که به شکل یک جعبه که شش وجه دارد اهواز با دست به سمت جلوی آن ضربه می زند. البته میتوان درام استیک و یا براش کاخون و یا همچنین با پدال ، کاخن نوازی کرد.

تاریخچه کاخن:

اولین ساز کاخن در کشور پرو بوده است. در میانه قرن نوزدهم نخستین باری بود که در متون نام کاخن دیده شده بود . البته عمر ساز کاخن به حدود ۲۰۰ سال پیش باز می گردد.

در آن زمان برای بردگان آفریقایی نوازندگی ساز درامز معمول است و به همین علت آنها به دنبال ساز دیگری برای خودشان بودند. در قرن ۱۸ میلادی ساز کاخون در پی ممنوع شدن نوازندگی ساز درام اختراع شد.

مرده ها چیزهایی مثل صندوقهای میوه و یا جعبه را جانشین ساز درامز کرده که در واقع ساز کاخن یک جعبه میوه بوده است . پاکو د لوسیا (Paco de Lucia) یک نوازنده چیره دست گیتار اسپانیایی بود که در اواخر دهه ۱۹۰۷ استاد کاخن امروزی و یا یک باکس چوبی تغییر یافته را اروپاییان شناساند.

ساز کاخن انواع متنوعی دارد ولی آن سازی که در ذهنم مرد نمونه ابتدایی ساز کارتون نقش بسته است است همان سازی است که در پرو معرفی شده بود.

مشخصات این ساز ز به این گونه است که که شش وجه دارد دارد و وجه پشتی آن یک سوراخ برای صدا.

کاخن صدای خشک و باس دارد همنوازی از آن بهره می‌برند.

مطالعه کنید ساز های کوبه ای چیست و معرفی انواع آن

انواع کاخن کدامند؟

این ساز انواع مختلفی داشته و باید قبل از خرید با استاد کلاس آموزش کاخن خود مشورت کنید و سپس اقدام به خرید کنید به دلیل مقبولیت و محبوبیت که یافته تغییراتی در نسخه ابتدایی آن به سلیقه خودشان داده‌اند که در اینجا به معرفی بخشی از آنها می پردازیم.

پرویی یا آفرو- پرویی:

صورت تغییر یافته صندوق های میوه که توسط بردگان آفریقایی که در کشور پرو به به عنوان درامز از آن استفاده می کردند را کاخن پرویی می نامند.

در این نوع کاخن ، اسنیر و یا سیم ندارد و در وجه پشتی آن یک حفره صدا دارد.

فلامنکو(flamenco cajon):

پاکو د لوسیا نوازنده چیره دست اسپانیایی به همراه نوازنده پرکاشن برزیلی تبارش ، روبم دانتاس ، وقتی که از کشور پرو بازگشتند، نمونه تغییر یافته کاخن را ارائه دادند.

خلاقیت آنها برای تولید صدایی که موسیقی فلامنکو متناسب باشد این بود که سیم های ساز گیتار را به پشت صفحه جلوی ساز کاخن ن که محل ضربه زدن نوازنده به آن می باشد ، نصب کردند.

کاخن اسنیر (snare cajon):

برای ایجاد صدایی زنگ دار در ساز کاخن از اسنیر استفاده می کنند. کاخن های اسنیر گزینه ای مناسب برای تولید صدای زنده‌تر در ساز کاخن هستند.

در پشت صفحه جلوی این نوع ساز کاخن، وایرهای اسنیر می باشد.

که به این نوع کاخن، کاخن نوع مدرن هم میگویند.

کاخن کوچک:

کاخن برای بچه ها ، کاخن کیت ها و یا کاخن های مسافرتی انواع کوچکتری از کاخون استاندارد می باشند. البته در سال های اخیر علاوه بر موارد گفته شده سازندگان کاخن در پی ساخت مدل های کوچک تری برای کودکان می باشد.

کاخن ترکیبی یا کاخن الکتریک:

کاخن ترکیبی به شما ما اجازه نواختن آکوستیک و تولید صدای الکتریک را میدهد.که در به روزترین خلاقیت ارائه شده در ساخت کاخن ها ، امکان میکس صدای آکوستیک با فناوری الکتریک فراهم شده است.

است حتی اگر هم اکنون کار کنی دارید و می خواهید قابلیت صدای الکتریک را هم هم بر آن بیفزایید می توانید تنها با نصب یک اکسسوری ، این قابلیت را به کاخن تان اضافه کنید.

ریتم آوا جز بهترین کلاس موسیقی در تهران می باشد که بسیار مورد استقبال هنرجویان قرار گرفته است

لوازم جانبی یا اکسسوری کاخن :

کیف کاخن : هنگام مسافرت و حمل و نقل می توانید از ان استفاده کنید.

پدال کاخن : اگر بخواهید هنگام نوازندگی کاخن دستتان آزاد باشد.

براش کاخن : از جنس نایلون بوده و برای تولید صدای غنی تر در کاخن نوازی استفاده می شود.

شیکر کاخن : می توانید با یک دست کاخن و با دست دیگر شیکر را بنوازید.

منبع: wikipedia

نظرات بازدیدکنندگان