واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

آموزش دف نوازی

آموزش دف نوازی

یکی از ساز های محبوب ایرانی ساز دف است. در میان بانوان ایرانی نیز این ساز محبوبیت زیادی کسب کرده. در موسیقی ایرانی دف نوعی ساز کوبه‌ای است که حلقه ای چوبی با پوستی نازک بر روی آن است. دف نوازی با ضرب انگشت انجام میشود. این ساز دایره‌ای بزرگ است که صدای بمی نیز دارد. در این مقاله قرار است درباره آموزش دف نوازی و ویژگی های این ساز محبوب صحبت کنیم پس با ما همراه شوید.

 جنس حلقه دف از چوب است که عرض آن حدود ۵ تا ۷ سانتی متر و قطر ان حدود ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر است. داخل جدار چوبی آن ۴۰ حلقه فلزی قرار گرفته و بر روی آن پوستی نازک کشیده شده است. این حلقه های فلزی در فاصله های مساوی از هم قرار دارند کا صدایی زنگ وار تولید می‌کنند. این صدای زنگ وار به همراه صدای ساز دف یک صدای دلنشینی را به وجود می‌آورد. در گوشه‌ای از جدار چوبی دف سوراخی دایره‌ای وجود دارد که نوازندگان دف انگشت شست خود را داخل آن فرو می‌برند و به کمک انگشتان دو دست به صورت ضربه‌ای به ساز میکوبند.

یادگیری و آموزش دف نوازی زیاد دشوار نیست و با تمرین مدام شما هم می‌توانید یک نوازنده دف ماهر شوید. اگر به نوازندگی دف علاقه دارید و دوست دارید یک نوازنده دف ماهر شوید می‌توانید به سایت ریتم آوا مراجعه کنید و در کلاس های آموزش دف نوازی ریتم آوا شرکت کنید و به راحتی یک نوازنده ماهر شوید.

کلاس آموزش دف نوازی حرفه‌ای

یادگیری ساز دف زیاد دشوار نیست و آموزش آن برای هر سنی چه کودک و چه بزرگ سال امکان پذیر است. اما برای کودکان بهتر از قبل از اینکه آنها را به کلاس آموزش دف بفرستید، در کلاس های آموزش موسیقی کودک شرکت کرده باشند تا راحتتر بتوانند ساز دف را نیز بنوازند. در واقع در هر سنی شما می‌توانید به یادگیری آموزش دف نوازی و دیگر  ساز ها بپردازید و علاوه بر اینکه یک تفریح جذاب برای شما می‌شود، در تقویت حافظه و توانایی های ذهنی و هماهنگی چشم و دست تاثیر موثری دارد.

شما به تدریج و آرام آرام می‌توانید در هر رشته هنری و موسیقی پیشرفت کنید و مهارت کسب کنید و برای کسب موفقیت و مهارت باید تمرین زیاد و پشت سرهم داشته باشید.‌یعنی اینکه مثلا هر روز ساعتی را به تمرین نوازندگی اختصاص دهید و آن را ترک نکنید. البته کسب مهارت در موسیقی به استعداد و علاقه هم بستگی دارد اما اگر علاقه و پشت کار داشته باشید حتی اگر استعداد هم اول نداشته باشید می‌توانید با تمرین زیاد پیشرفت چشمگیری کنید.

دف نوازی

دف نوعی ساز ایرانی است که در واقع در قاره آسیا بیش از مناطق دیگر از این ساز استفاده می‌شود. در کشور های عربی مانند عربستان و عمان و در ترکیه و عراق و آذربایجان  نیز از ساز دف استفاده می‌کنند. در دوران پیش از اسلام ساز دف در موسیقی های ایرانی ها و کردی ها وجود داشته. پس از روی کار آمدن تمبک های مجلسی ، استفاده از دف کمتر شد و کم کم جای دف را گرفت. اما باز هم کسانی وحود دارند که ریتم این ساز را می‌پسندند و علاقه به نوازندگی آن دارند.

اگر شما هم از دسته کسانی هستید که به ساز دف علاقه دارید و به دنبال کسب مهارت در آن هستید، کافیست به سایت ریتم آوا مراجعه کنید و در کلاس آموزش دف نوازی ریتم آوا شرکت کنید و یک نوازنده دف ماهر شوید. جایگاه خاص دف نوازی بیشتر در استان های کردستان و کرمانشاه است. مراسم های مولودخوانی که مختص مردم کردستان است در آن دف نوازی می‌کنند.

هزینه کلاس آموزش دف نوازی

در واقع هرچه کیفیت این ساز بالا تر باشد و در آن از چوب خوبی استفاده شده باشد و همچنین جنس پوست روی آن خوب باشد قیمت آن نیز گران تر میشود‌. حتما قبل از اینکه اقدام به خرید این ساز کنید با استاد موسیقی خود مشورت کنید و باتوجه به صحبت های او ساز خود را خریداری کنید. سعی کنید اگر برای خرید ساز رفتید ساز های باکیفیت و خوب را هرچند گران باشد خریداری کنید تا برای شما ماندگار تر باشد.

اگر بر روی ارزانی خرید کنید و ساز بی‌کیفیت خریداری کنید و ممکن است با چند دفعه نوازندگی خراب شود و شما باز باید هزینه دیگر برای خرید ساز جدید پرداخت کنید. پس یک بار خرج کنید و برای همیشه ان ساز را داشته باشید. اما در همین حین باید مراقبت های لازم هم از ساز خود کنید و حتما آن را از هرگونه ضربه حفاظت کنید. سایت ریتم آوا تمام مطالب لازم را در رابطه با آموزش دف نوازی و دیگر ساز ها را گذاشته و شما میتوانید همه چیز را در رابطه با ساز مورد نظر خود بدانید و اگر قصد شرکت در کلاس را داشتید، می‌توانید در کلاس های آموزشی ریتم آوا شرکت کنید که دارای اساتید برتر برای آموزش شما است و شما به راحتی میتوانید در رشته موسیقی خود پیشرفت کنید.

سخن پایانی درباره ساز دف

قبل از اینکه دف را بنوازید دست های خود را بشویید و بعد از آن تمرینات دستی نوازندگان برای تقویت دست را انجام دهید. دو تا نفس عمیق بکشید و بدون هیچ استرسی و در کمال آرامش ساز را بنوازید. همیشه سعی کنید وقتی حصله دارید به نوازندگی بپردازید و با عشق این کار را انجام دهید. منتظر نباشید سه چهار روزه نوازنده ماهر شوید. البته با مراجعه به ریتم آوا می‌توانید به راحتی در کلاس آموزش دف نوازی ثبت نام کنید.

 ممکن است یک نفر تو یک ماه نوازنده خوبی شود و یکی دیگر حتی سال ها طول بکشد. مهم این است که خسته نشوید و مدام تمرین و تلاش کنید و مطمئن باشید که اگر علاقه داشته باشید بلاخره به نوازنده ماهری تبدیل میشوید. سعی کنید که اگر یک نت هم می‌نوازند ازش لذت ببرید، شما باید از نوازندگی و شنیدن صدای آن لذت ببرید. موسیقی را یک مسابقه نبینید و با تمام وجود ازش لذت ببرید. تمرین های مدام و پی در پی داشته باشید و سعی کنید یک ساعتی در روز را به تمرین اختصاص دهید و هر روز تمرین نوازندگی کنید و زمان تمرین خود را جابه‌جا نکنید.

نظرات بازدیدکنندگان