واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

الفبای موسیقی چیست

الفبای موسیقی چیست

همه چیز در باره الفبای دنیای موسیقی :

شاید تعجب کنید ولی در سر تا سر دنیا و همه کشور ها با هر زبانی که صحبت کنند ، موسیقی زبان خودش را دارد و از حروف خاص خود تشکیل شده است . یادگیری این زبان مانند زبان فارسی است که برای یادگیری آن از آموزش حروف الفبا و موارد پایه ای زبان شروع کردیم تا بعد تر به ساخت کلمات و جمله ها رسیدیم . پس همانطور که متوجه شدید موسیقی را نیز می توان یک زبان جهانی دانست یعنی زبانی که در تمام دنیا مشترک است . پس موسیقی هم مثل هر زبان دیگری پایه و اساسش حروف و الفبای آن است. در حقیقت اگر بخواهیم موسیقی و نواختن هر سازی را یاد بگیریم مسلم است که باید حتما از آموزش الفبا شروع کنیم. توجه کنید که با محتوای پکیج های آموزش تئوری سایت آموزشگاه ریتم آوا می توانید الفبای موسیقی و الفبای نت موسیقی را به راحتی بیاموزید و این مهارت را می توانید به طور بسیار حرفه ای یاد بگیرید.

جهت خرید دوره آموزشی تئوری موسیقی کاربردی روی عکس زیر کلیک کنید

دوره آموزش تئوری موسیقی

الفبای موسیقی چیست؟

به طور عمومی الفبا و حروف موسیقی را در همه جای جهان نت می نامند. توجه کنید که جهت شناخت و آموزش موسیقی و یادگیری نواختن ساز لازم است در همان ابتدای کار و قبل از شروع به نواختن ساز نت ها را یاد بگیرید . فرامونش نکنید که هر نت در حقیقت یک واحد صدایی است که فرکانس و جنس مخصوص به خود را دارد که آن را از بقیه حروف موسیقی متمایز و متفاوت می کند . جالب است بدانید که وقتی این نت ها را به طور متوالی ، پشت سر هم بر روی ساز مورد نظرتان بنوازید، صدایی زیبا تولید می کنند که منجر به خلق آهنگ می شود . پس توجه کنید که موزیک هایی که می شنویم در واقع از نواختن نت ها که همان الفبای موسیقی هستند ساخته می شوند . توجه کنید که با محتوای پکیج های آموزش تئوری سایت آموزشگاه ریتم آوا می توانید الفبای نت موسیقی را به راحتی بیاموزید و این مهارت را می توانید به طور بسیار حرفه ای یاد بگیرید .

نام گذاری نت ها :

شاید لازم است بدانید که نت های موسیقی در حقیقت در همه جای دنیا به دو مدل مختلف نام گذاری می شوند . روش اول به این صورت است که ( دو - ر – می – فا – سل – لا - سی )(do, re, mi, fa, sol, la, si) و شیوه ی مرسوم در ایران نیز همین روش راحت و قابل یادگیری هست . روش دوم نام گذاری نت ها که در برخی از کشور های دنیا رایج است به صورت زیر است .  (A ,B ,C ,D ,E ,F ,G) که در آن Aهمان لا و به همین ترتیب است که هر کدام مانند حروف الفبای زبان فارسی هر یک از این هفت نت شکلی مختص به خود دارد که با آن نوشته می شوند. توجه کنید که با محتوای پکیج های آموزش تئوری سایت آموزشگاه ریتم آوا می توانید الفبای موسیقی و الفبای نت موسیقی را به راحتی بیاموزید و این مهارت را می توانید به طور بسیار حرفه ای یاد بگیرید.

شیوه ی نگارش نت ها:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مرحله ی بعدی از یادگیری نام نت ها در حقیقت شیوه نگارش آن هاست . فراموش نکنید که برای نوشتن نت ها روی کاغذ باید حتما از خطوط حامل کمک بگیریم . در واقع خطوط حامل شامل پنج خط افقی موازی با هم است که نت ها و الفبا نسبت به موقعیت شان باید بر روی آن خط ها نوشته شوند . لازم است بدانید که محل قرار گیری نت ها دقیقا بر روی همین خطوط حامل است که فرکانس و نوع آن نت را مشخص کند . البته توجه کنید که علاوه بر خطوط حامل از یک سری دیگر از خطوط عمودی نیز در نوشتار استفاده می شود که خطوط میزان نام دارند و بهتر است در جریان باشید که هنگام نگارش نت ها یک علامت خاص معمولا در سمت چپ خطوط حامل نوشته می شود که کلید سل نامیده می شود. توجه کنید که با محتوای پکیج های آموزش تئوری سایت آموزشگاه ریتم آوا می توانید الفبای موسیقی و نت های موسیقی را به راحتی بیاموزید و این مهارت را می توانید به طور بسیار حرفه ای یاد بگیرید.

تشخیص میزان نت ها را بیاموزید :

در واقع اگر می خواهید نواختن یک ساز را به طور حرفه ای تری بیاموزید باید این نکته را در نظر بگیرید که برای تشخیص میزان زمانی که نواختن هر یک از نت ها باید طول بکشد از اشکال گرافیکی خاصی استفاده می شود که حتما در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم .

  • نت سیاه : فراموش نکنید که شما هرگاه نت سیاه را دیدید، این دقیقا به این معنی است که مدت زمان این نت باید فقط اندازه ی یک ضرب کامل باشد .
  • نت سفید : توجه کنید که این نت باید زمانی باید دقیقا دو برابر نت سیاه طول بکشد. پس ارزش زمانی نت سفید به طور دقیق به اندازه ی دو ضرب کامل است .
  • نت گرد : ارزش زمانی نت گرد دقیقا چهار ضرب است یعنی مدت زمانی معادل چهار برابر مدت زمان نت سیاه که می شود چهار ضرب کامل .
  • چنگ : چنگ شکل گرافیکی نتی است که ارزش زمانی آن دقیقا نصف نت سیاه است .
  • دولاچنگ : جالب است بدانید که سرعت ادای این نت چهار برابر نت سیاه است پس یعنی ارزش زمانی آن دقیقا یک چهارم نت سیاه می شود .

فراموش نکنید که شما عزیزان برای یادگیری کامل الفبای موسیقی و نت های آن و همچنین نت خوانی و حتی سلفژ و به دنبال آن یادگیری ساز مورد علاقه تان می توانید در آموزشگاه موسیقی ریتم آوا بهترین آموزشگاه موسیقی در سطح منطقه ثبت نام کنید و موسیقی را تحت نظر اساتید حرفه ای این آموزشگاه به صورت آکادمیک یاد بگیرید.

کلام نهایی :

همانطور که می دانید موسیقی شکلی از هنر است که میتواند احساس، عاطفه، ادراک و شناخت انسان را بدون نیاز به تکلم و زبان منتقل کند . در واقع موسیقی زبان آرزوها ، انتظارها و عواطف عمیق انسانی است و به جرات می توان گفت که هر قوم و ملتی بر حسب ویژگی های فرهنگی خود ، موسیقی ویژه ای دارد . توجه کنید که با محتوای پکیج های آموزش تئوری سایت آموزشگاه ریتم آوا می توانید نت های موسیقی را به راحتی بیاموزید و این مهارت را می توانید به طور بسیار حرفه ای یاد بگیرید. جالب است بدانید که امروزه دانشمندان اثبات کرده اند که یادگیری موسیقی تاثیرات بسیار مفیدی بر روی عملکرد مغز انسان دارد و انگار که یادگیری موسیقی همانند یادگیری یک زبان دوم ، انسان را با دنیای جدیدی آشنا می کند و باعث درگیر شدن سایر قسمت های مغز می شود. همانطور که متوجه شدید یادگیری موسیقی از دو جنبه کاملا متفاوتی دنبال می شود : قسمت تئوری و قسمت عملی که در حین آموزش قسمت تئوری قسمت اعظم اموزش مربوط  به نت های موسیقی می شود و قسمت عملی نیز شامل مراحل و تکنیک های نواختن ساز است که بهتر است توسط یک استاد آموزش داده شود . توجه کنید که با محتوای پکیج های آموزش تئوری سایت آموزشگاه ریتم آوا می توانید الفبای موسیقی را به راحتی بیاموزید و این مهارت را می توانید به طور بسیار حرفه ای یاد بگیرید.

نظرات بازدیدکنندگان