واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

آسان‌ترین ساز سنتی برای یادگیری

آسان‌ترین ساز سنتی برای یادگیری

این روزها راحت‌ترین و آسان‌ترین ساز برای یادگیری برای هر فردی متفاوت است. افراد بر اساس شرایط سنی، وضعیت جسمانی، علاقه، فضا و بودجه می‌توانند سازها را یاد بگیرند. امروزه کمتر کسی هست که به ساز علاقه نداشته باشد و می‌توان ساز و موسیقی را جزء اصلی‌ترین امور و فعالیت‌های خانواده‌ها و فرزندانشان تعیین کرد. فراگیری این موضوع مختص به کودکان یا نوجوانان نیست. بسیاری از بزرگسالان نیز با پشتکار و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند به یادگیری ساز مورد علاقه خود بپردازند. طبیعتاً بسیاری از افراد از قبل با ساز مورد علاقه خود آشنا هستند و برای تهیه و یادگیری آن تلاش می‌کنند. در مقابل برخی از افراد هم هستند که اطلاعات کافی در مورد سازها ندارند و ممکن است سردرگم شوند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد طرفداران موسیقی سنتی صحبت کنیم و آسان‌ترین ساز سنتی برای یادگیری را به شما پیشنهاد کنیم.

البته این نکته که چه سازی آسان‌تر است پاسخ دقیقی ندارد. راحت‌ترین ساز به عوامل مختلفی وابسته است که باید هر فردی با توجه به شرایط خود به آن پاسخ دهد. از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای یادگیری سازها توجه می‌شود می‌توان به سبک موسیقی مورد علاقه، وضعیت جسمانی، بودجه، فضای خانه یا محلی که قصد دارید در آن تمرین کنید و شرایط محیط زندگی  اشاره کرد. سازهای ایرانی از ساده‌ترین سازهایی هستند که در موسیقی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آسان‌ترین‌های آنها می‌توان به تنبک، دف، سه تار و سنتور اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه » بهترین ساز برای دختر

تنبک آسان‌ترین ساز سنتی برای یادگیری

تنبک به عنوان آسان‌ترین ساز سنتی برای یادگیری شناخته می‌شود. در دسته سازهای کوبه‌ای قرار دارد و بسیار محبوب است. اکثر ایرانیان به این موسیقی سنتی علاقمند هستند. در مورد شکل ظاهری تنبک می‌توانیم بگوییم که یک استوانه توخالیست و سطح آن با انواع پوسته‌ها پوشیده می‌شود. شما توسط هر دو دست خود می‌توانید به سطح ساز ضربه بزنید تا تولید صدا کند. از مزایای این ساز به حالت قرارگیری ساده آن بر روی پا می‌توان اشاره کرد. همچنین هزینه خرید و نگهداری آن بسیار کم است و یادگیری ساده و روان دارد. این ساز نسبت به دیگر سازها ساده‌تر است. کاربرد بسیار زیادی دارد و می‌توان با سازهای زیادی اعم از سازهای سنتی یا غربی آن را همزمان اجرا کرد. این ساز به علت اندازه بسیار مناسبی که دارد برای کودکان هم جزء بهترین‌ها محسوب می‌شود.

آسان‌ترین ساز ایرانی

دف: روندی مشابه نوازندگی تنبک دارد و این ساز هم در دسته سازهای کوبه‌ای قرار دارد. به شکل دایره‌ای و بزرگ است و عمق آن کم است. شما باید توسط هر دو دست آن را نگه دارید و همزمان به سطح ساز ضربه بزنید و در کناره‌ها صدای آن را مرتعش کنید.

سه‌تار: سه تار برای یادگیری موسیقی سنتی ایرانی بسیار مناسب است. این ساز زهی پرطرفدار، شامل ۴ سیم است. نوازندگانی مانند گیتار باید همزمان از هر دو دست خود استفاده کنند. دست چپ برای فشردن سیم‌ها به دسته ساز و دست راست برای ضربه زدن به سیم‌هاست. در سنتور این کار با مضراب‌های مخصوص و با پنجه انجام می‌شود. وزن بسیار سبکی دارد. قیمت خرید و نگهداری آن مناسب است. به راحتی می‌توان آن را حمل کرد و احتیاجی به اعمال فشار بیشتر بر انگشتان ندارد. در موسیقی سنتی جزء آسان‌ترین سازها برای یادگیری شناخته شده است.



سنتور: آسان‌ترین ساز سنتی برای یادگیری می‌توان به سنتور هم اشاره کرد که روند آموزش نواختن آن نسبتا ساده‌تر از دیگر سازهاست. در دسته سازهای زهی کوبه‌ای قرار دارد و از موسیقی سنتی و حتی پاپ ایران جدایی ناپذیر است. نواختن این ساز به کمک دو مضراب انجام می‌شود و ضربه زدن توسط آنها به تارها به صورت چکشی است. دلیل ساده بودن نواختن این ساز در مقایسه با سازهای دیگر مانند ویولن و گیتار می‌توان به عدم وجود فشار بر روی انگشتان، هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تر و زاویه دید کامل آن حین نوازندگی اشاره کرد. کوک کردن آن کمی سخت است؛ زیرا بعد از هر تغییر گام، نوازنده سنتور نیاز دارد تا ساز خود را مجدداً کوک کند. شاید سنتور آسان‌ترین ساز ایرانی نباشد اما در کنار سازهای ساده قرار می‌گیرد.

یادگیری کدام ساز راحت است

نحوه نواختن یک ساز موسیقی در بزرگسالی وحشتناک به نظر می‌رسد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به دنبال علاقه خود نروند. همانطور که ذکر کردیم جزء آسان‌ترین سازها برای یادگیری محسوب می‌شود و شما هر سازی را که انتخاب کنید در نهایت برایتان آسان و طبیعی می‌شود. به شرطی که واقعاً به آن علاقه داشته باشید و تمرینات خود را انجام دهید. امروزه مراکز و آموزشگاه‌های موسیقی متعددی در سطح شهرها هستند که می‌توانند شما را در پیدا کردن ساز مورد علاقه‌تان کمک کنند. می‌توانید با کمی پشتکار و اراده در کلاس‌های حضوری و یا آنلاین شرکت کنید و به خواسته قلبی خود برسید.

نظرات بازدیدکنندگان