واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

آموزش سریع پیانو

آموزش سریع پیانو

اکثر هنرجویان و نوآموزان در شروع یادگیری پیانو اطلاعات زیادی ندارند و در مورد نحوه تمرین یا روش‌های یادگیری اطلاعات کافی ندارند. داشتن آگاهی کافی و همچنین دورنمایی کلی از مسیری که پیش رو دارید به شما کمک می‌کند تا بتوانید راه را بهتر و راحت‌تر طی کنید. امروزه ساز پیانو به عنوان ساز مادر شناخته می‌شود و بزرگان زیادی در این عرصه شناخته شده‌اند. بسیاری از هنرجویان، علاقمند به یادگیری این ساز بی‌نظیر هستند. قطعاً نواختن این ساز می‌تواند آرامش و لذت را در فرد ایجاد کند. پیانو در لغت به معنای ملایم است و نام کامل آن پیانو فورته می‌باشد. فورته در معنای لغوی به صدای بلند یا رسا را می‌گویند. در نهایت این دو کلمه به تولید صداهایی با شدت زیاد و در عین حال ملایم اشاره دارد. در ادامه مطلب بیشتر با این ساز، مزایا، معایب و ویژگی‌های آن صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این به بررسی جنبه‌های مختلف این ساز و آموزش سریع پیانو خواهیم پرداخت تا افرادی که می‌خواهند در کمترین زمان ممکن این ساز را یاد بگیرند اطلاعات کافی را به دست بیاورند.

مشخصات ساز پیانو

پیانو از جمله سازهایی است که دارای یک صفحه کلید اختصاصی می‌باشد. بر اثر برخورد چکش‌های این ساز با سیم‌های فلزی داخل، صدا ایجاد می‌شود. با فشار دادن کلیدها، چکش‌ها در داخل جعبه چوبی حرکت می‌کنند و در صورت برخورد با سیم‌ها صدای مورد نظر را تولید می‌کنند. پیانو جزء کامل‌ترین سازهاست. علت این نامگذاری این است که به محدوده بسیار گسترده‌ای از صوت‌ها اشاره دارد. این ساز ۷ اکتاو دارد و فرکانس اصوات آن بین ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز است. مخترع این ساز یک فرد فرانسوی به نام یارتولومئو کریسافوری بود و این مخترع همواره این ساز را اختراع کرد تا با حرکت انگشتان دست کنترل و بالا و پایین کردن صدا را در دست بگیرد.

 در قرن هجدهم پیانو مورد توجه بسیاری از نوازندگان و موسیقی‌دانان قرار گرفت و به یکی از سازهای بسیار معروف تبدیل شد اما دوباره تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و به شکل کنونی و با امکانات فعلی در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راه نوازندگان و نویسندگان بسیار زیادی زحمت کشیدند تا این ساز بهترین ویژگی‌ها را داشته باشد. قیمت بالای این ساز باعث شده بود که به صورت عمومی مورد استفاده قرار نگیرد و بیشتر در برخی خانه‌های قشر مرفه و طبقه اشراف به چشم می‌خورد. اما در اوایل قرن نوزدهم این موضوع بسیار کم شد و عامه مردم توانستند از شنیدن و نواختن پیانو لذت کافی را ببرند.

مشاهده کنید : هزینه کلاس پیانو

انواع پیانو

ابتدا پیانو و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار دادیم. باید بگوییم که این ساز دارای انواع متفاوتی است که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای به خصوصی هستند. می‌خواهیم در ادامه انواع پیانو، آموزش سریع پیانو و مشخصات آنها را با یکدیگر بررسی کنیم. به صورت کلی پیانو به دو دسته آکوستیک و دیجیتال تقسیم شده است. هر کدام از آنها دارای یک سری زیر مجموعه‌هاست که به طور موثر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

پیانوهای آکوستیک

در این نوع پیانوها صدا به صورت مکانیکی تولید می‌شود و شما با فشار دادن یک کلید، حرکت چکش، ضربه زدن به سیم‌های فلزی در نهایت ارتعاش سیم‌ها یا به عبارتی صوت را می‌شنوید. این نوع پیانوها عموماً از ۱۰ هزار قطعه تشکیل شده‌اند برای همین نگهداری از آنها سخت است. پیانوهای آکوستیک باید هر شش ماه یک بار کوک شوند تا بتوانند عملکرد لازم را داشته باشند و بهترین صدا را تولید کنند. حال اگر بخواهیم در مورد زیر مجموعه پیانوهای آکوستیک بگوییم می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

پیانو دیواری یا اپرایت: پیانو دیواری دارای یک بدنه چوبی با طول ۱۱۰ الی ۱۳۰ سانتی‌متر می‌باشد. هرچه ارتفاع آن کمتر باشد مبتدیان بهتر می‌توانند از آن استفاده کنند. پیانوهایی با ارتفاع بلندتر برای افراد حرفه‌ای‌تر در نظر گرفته شده‌اند؛ زیرا دارای حجم صدای بسیار بالایی هستند. این پیانو به دلیل بزرگ بودن صفحه کلید و طولانی‌تر بودن سیم‌ها دارای حجم صدای بالاتری است.

پیانو رویال یا گرند پیانو: یکی از انواع حرفه‌ای پیانو نوع رویال می‌باشد که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. ابعاد و اندازه‌های هر یک از آنها با دیگری متفاوت است. کوچک‌ترین ابعادی که برای ساخت پیانو رویال در نظر گرفته شده است بین ۱۴۵ تا ۱۶۰ سانتی‌متر است که به پیانو بچه یا بیبی شهرت دارد. پیانو رویال دارای سایز متوسط یا مدیوم هم هست که طولی بین ۱۶۰ تا ۲۱۵ سانتی‌متر دارد. نوازندگان حرفه‌ای معمولاً از طول ۱۶۰ بیشترین استفاده را می‌نمایند. سایز بزرگ آن نیز بین ۲۰۰ تا ۲۱۵ سانتی‌متر است و برای اجرای حرفه‌ای کنسرت‌ها استفاده می‌شود. اگر به عنوان یک فرد مبتدی می‌خواهید در این راه قدم بگذارید ابتدا بهتر است از پیانو آکوستیک دیواری استفاده کنید.

پیانو دیجیتال چیست

پیانوهای دیجیتال به روزتر و پیشرفته‌تر هستند و از سیستم دیجیتالی در ساخت آنها استفاده شده است. صدای نت‌های آنها از نوع کلاسیک کپی برداری شده اما می‌توان شدت صدا را به کمک بلندگوها کم و زیاد نمود. این نکته قابل ذکر است که پیانوهای دیجیتال با اینکه پیشرفته‌تر و به روزتر هستند اما نتوانسته‌اند جای پیانوهای کلاسیک را بگیرند و از نظر کیفیت با آنها رقابت کنند. قیمت پایین این پیانوها باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشند.

اگر بخواهیم در مورد مزیت‌های این پیانوها و آموزش سریع پیانو  صحبت کنیم می‌توان به قابلیت حمل آسان آنها اشاره کرد و به راحتی می‌توان آنها را جابجا کرد. در صورت جابجایی احتمال ناکوک شدن دستگاه وجود ندارد. از مزایای مهم این پیانو می‌توان به امکانات نصب شده بر روی آن اشاره کرد. از جمله این امکانات ارسال نت‌ها به سیستم‌های کامپیوتری، ضبط صدا و تغییر گام است که در نوع آکوستیک این امکانات ویژه را نمی‌بینید. قابلیت تنظیم صدا نیز در این پیانوها وجود دارد. در هر زمانی حتی به کمک هدفون نیز می‌توان نوازندگی کرد.

یادگیری پیانو را از کجا شروع کنیم

بیشتر هنرجویان و نوآموزان در هنگام شروع یادگیری اطلاعات کمی دارند. به طور کلی باید نکات لازم برای شروع آموزش سریع پیانو را بدانند تا بتوانند به فراگیری مطالب بپردازند و به بهترین نتیجه برسند. ما در ادامه این مطلب در مورد راه حل‌ها و مراحل این موضوع صحبت خواهیم کرد.

تئوری موسیقی: محور اصلی تئوری موسیقی این است که در مورد ماهیت اصول قواعد، خواندن و نوشتن اجرای موسیقی بحث شود. تمامی کسانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند باید تئوری موسیقی را یاد بگیرند و بهره‌مندی از این دانش در کنار فعالیت‌های عملی می‌تواند پیشرفت شما را تضمین کند. منابع بسیار مختلفی در این زمینه منتشر شده‌اند که هنرجویان به تنهایی یا زیر نظر مربی می‌توانند آنها را یاد بگیرند. از میان کتاب‌های منتشر شده می‌توان به کتاب تئوری موسیقی تالیف استاد ترابی است. این کتاب کاملا ساده و روان می‌باشد و تمامی بحث‌های موسیقی را مورد بررسی قرار داده است. می‌تواند یک مرجع کامل برای علاقمندان به آموزش موسیقی و آموزش سریع پیانو  باشد.

سلفژ: سلفژ برای بسیاری از هنرجویان مبتدی آشناست. معنای این کلمه همان نت خوانی می‌باشد. در مرحله دوم، دانش آموختگان باید با مبانی نت‌خوانی به صورت تئوری و عملی آشنا شوند. برای نوشتن موسیقی از خطوط مخصوص استفاده می‌شود و تمامی هنرجویان برای فراگیری اصولی سازشان به خواندن و نوشتن نت احتیاج دارند. خط موسیقی، ابزار و الفبای آموزش در موسیقی است. این خط مانند هر خط دیگری دارای یک سری نشانه‌ها و قواعد می‌باشد. یادگیری و تسلط بر این خطوط به تمرین فراوان و صرف زمان کافی نیاز دارد. از این رو هنرجویان برای کسب موفقیت در ساز زدن باید از همان ابتدا به یادگیری خط نت بپردازند.

سلفژ به تنهایی شامل دو بخش است. اولین آن سلفژ سازی یا پارلات است. در این بخش هنرجو با نت‌هایی بم و زیر آشنا می‌شود و می‌تواند از ریتم و ریتم خوانی درک داشته باشد. نوع دوم سلفژ آوازی و یا کانتات است. در بخش آوازی سلفژ، هنرجو از نظر آوایی، درک صوت، آموزش خواندن و سراییدن صحیح نت‌های موسیقی به درک مطلوب می‌رسد. اصول آموختن موسیقی سلفژ یکی از پایه‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌ها هست. آشنا نبودن هنرجو با این بخش باعث تضعیف پایه آموزش سریع پیانو یا موسیقی خواهد شد.

تمرینات تکنیکی در آموزش سریع پیانو

انجام تمرینات تکنیکی برای رفع ضعف‌های اجرایی هنرجو می‌باشد. این ضعف‌ها در ساز پیانو باعث کندی در اجرا و ضعف انگشتان دست چپ خواهند شد. همچنین هماهنگ نبودن دست‌ها، ضعف در تشخیص و هماهنگی ضرب و ریتم از دیگر مشکلاتی هستند که به کمک تمرینات تکنیکی حل می‌شوند. هنرجویان با توجه به سطح، تمرینات تکنیکی مناسبی دارند. از دیگر مراحل یادگیری پیانو، قطعه است. قطعه یا آهنگ اثری از یک آهنگساز می‌باشد که برای ساز و یا سازهای خصوصی ساخته می‌شوند.

هدف نهایی آموزش سریع پیانو و تربیت یک نوازنده اجرای قطعه است. برای هنرجویی که به درجه نوازندگی رسیده باشد نوع قطعه بسیار مهم نیست و در واقع این هنرجو می‌تواند با توجه به سلیقه خودش قطعه مورد نظر را انتخاب کند. اما هنرجویی که در مرحله آموختن است، انتخاب قطعه باید مناسب با سطح نوازندگی‌اش باشد. برای یادگیری و تسلط بر روی یک ساز متد آموزشی نیز بسیار حائز اهمیت است. متدهای جامع و کامل معمولاً به صورت دوره‌ای تعریف می‌شوند و هنرجو را از سطوح مبتدی و پایه‌ای به سطوح پیشرفته‌تر هدایت می‌کنند.

آموزش پیانو برای کودکان

در دنیا چیزی روح نوازتر از صدای زیبای موسیقی نیست، به خصوص پیانو. یک پدر و مادر با دیدن فرزندشان در هنگام حرکت انگشتان بر روی کلیدهای پیانو بسیار ذوق و شوق دارند. پیانو برای کودکان از سنین پایین باعث می‌شود تا بتوانند به زودی در آن مهارت کسب کنند و بی‌شک این نکته در آینده و شخصیت آنها تاثیر بسزایی می‌گذارد. آموزش پیانو به طور کلی باعث آرامش روح، خلاقیت، رشد فکری و شخصیتی می‌شود. آموزش سریع پیانو کودکان به آنها مهارت‌هایی را می‌آموزد و باعث می‌شود که میان انگشتان دست و مغزشان هماهنگی ایجاد شود بنابراین ضریب هوشی‌شان بالا می‌رود. آموزش پیانو باعث افزایش هوشیاری خواهد شد. علاوه بر این‌ها کودکانی که واقعاً عاشق موسیقی هستند با نواختن پیانو به آرامش می‌رسند و می‌توانند هیجانات منفی را از خود دور کنند.

با فعالیت و شرکت در کلاس‌ها احتمال افسردگی در کودکان سنین پایین بسیار کاهش پیدا می‌کند و در بزرگسالی افراد شادتری می‌شوند. دوره آموزش پیانو به صورت کاملاً مبتدی بدون پیش نیاز در آموزشگاه ریتم آوا برگزار می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آموزش سریع پیانو می‌توانید با مشاورین ما صحبت کنید. در این کلاس‌ها کودک شما با اصول پیانو و نت‌های ابتدایی آشنا می‌شود. می‌تواند نحوه نشستن صحیح جلوی پیانو و قرارگیری دستگاه و انگشتان را آموزش ببینند. یاد گرفتن هنری مانند پیانو، کودک شما را از لحاظ شخصیتی، اجتماعی، فکری و فردی رشد می‌دهد. در مورد مزایای این امر می‌توان به تقویت حافظه، تقویت هماهنگی بین دست‌ها و انگشتان، تسلط بر استرس، افزایش خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس و لذت بردن از موسیقی اشاره کرد.

آموزش پیانو برای بزرگسالان

شاید برخی از افراد فکر کنند که سنشان برای یادگیری پیانو مناسب نیست؛ اما این تفکر واقعاً اشتباه است. در واقع نواختن یک ساز مزایای بسیار زیادی به همراه دارد و هیچگونه محدودیت سنی برای شروع وجود ندارد. با هر سنی می‌توانید پشت پیانو بنشینید و از نواختن آهنگ‌های مورد علاقه خود لذت ببرید. هرگز برای یادگیری مهارت جدید دیر نیست و حتی بزرگسالان نیز برای یادگیری پیانو می‌توانند اقدام کنند تا بتوانند تمرکز و درک بهتری داشته باشند. پیانو به اندازه‌ای که فکر می‌کنید پیچیده نیست. روش‌های مختلفی برای یادگیری وجود دارد. همچنین شما با دسترسی به منابع بسیار زیاد می‌توانید کار خود را شروع کنید. در واقع با تمرین منظم و داشتن برنامه درست در زمان نسبتاً کوتاهی می‌توانید به نتیجه دلخواه برسید. راه‌های مختلفی برای لذت بردن از نواختن وجود دارد. شما می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را یاد بگیرید یا به یک گروه دوستانه و صمیمی وارد شوید. پیانو در بزرگسالان به کاهش استرس، بهبود حافظه و تقویت خلاقیت کمک خواهد کرد.

یادگیری پیانو چقدر طول می کشد

با در نظر گرفتن معیارهای گفته شده هر کدام از افراد با توجه به اهداف و میزان تمرینی که دارند در مدت زمان‌های مختلفی می‌توانند این ساز را یاد بگیرند. اگر بخواهیم به طور میانگین در مورد آنها صحبت کنیم می‌توانیم به دسته بندی‌های مختلفی اشاره نماییم. اجرای قطعات پیانو در حد پایه به دو الی ۶ سال زمان احتیاج دارد. اجرای قطعات در حد متوسط ۲ الی ۱۰ سال، در حد پیشرفته ۱۰ الی ۱۵ سال و اجرای قطعات پیانو برای موسیقی ۲ الی ۵ سال زمان می‌برد. البته شرایط گفته شده با توجه به سطح یادگیری و شرایط هنرجویان متفاوت است. ممکن است برخی از افراد در زمان کوتاه‌تر به نتیجه دلخواه برسند و برخی دیگر با تلاش بیشتر. برای یادگیری هر حرفه‌ای شما باید تمرین روزانه در نظر بگیرید. برای شروع، روزانه یک ساعت تمرین برای پیانو لازم است. در این صورت ماهیانه ۳۰ ساعت تمرین خواهید داشت که این روند می‌تواند یک روند رشد متعادل و معمولی باشد. بعد از یک سال هرچه بیشتر به عدد ۳۰۰ ساعت نزدیک شوید به نوازنده حرفه‌ای‌تری تبدیل شده‌اید.

 راهکارهای زیادی برای یادگیری و آموزش سریع پیانو وجود دارد. با افزایش تعداد کتاب‌ها، ویدیوهای آموزشی در یوتیوب و دیگر سایت‌های مشابه باعث شده تا افراد بتوانند کیفیت نوازندگی خود را ارتقا دهند. نقش استاد در یادگیری پیانو بسیار حائز اهمیت است. داشتن استادی حرفه‌ای در این راه به شما کمک می‌کند تا بتوانید برخوردهای حرفه‌ای متناسب با کلاس‌های آموزشی را داشته باشید. انگیزه آموزش بالا، پیشرفت در حرفه و تخصص، آشنا شدن با نقاط ضعف نوازندگی از جمله مزایایی هستند که شما به کمک اساتید آن را متوجه خواهید شد.

اشتباهات رایج در یادگیری پیانو

اشتباهات رایج و بزرگی در یادگیری پیانو نوازی وجود دارند. قطعاً برای رسیدن به سطح تخصص و مهارت مورد نظر نباید عجله کنید. عجله باعث کند شدن یادگیری شما و ایجاد وقفه در مسیر آموزشی خواهد شد. بهتر است طبق برنامه و هدف پیش بروید و تمامی سوالات خود را از اساتید مربوطه بپرسید و آنها را رفع کنید. از اشتباهات رایج، داشتن تمرین ناپیوسته است. مهمترین اصل در آموزش سریع پیانو تمرین پیوسته یک ساعت است. اگر شما به مدت یک ماه روزانه یک ساعت تمرین کنید بهتر از آن است که هر هفته فقط یک روز ۱۰ ساعت تمرین داشته باشید. شما باید پیوستگی تمرین‌های خود را حفظ کنید. در نواختن پیانو نباید عجله داشته باشید. طبق ریتم جلو بروید و از آن سبقت نگیرید. به عبارتی یکی از مشکلات رایج در یادگیری، نواختن بسیار سریع پیانو است. بزرگترین مشکل هنرجویان موسیقی عجله برای نواختن و خودنمایی است. هنرجویان باید متوجه شوند که یادگیری یک ساز موسیقی مانند دیگر حرفه‌ها نیاز به صرف زمان و اراده دارد.

آموزش سریع پیانو آنلاین

امروزه با گسترش اینترنت و امکانات جذاب و پیشرفته از جمله لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند روش‌های آموزشی نیز دچار تحول زیادی شده‌اند. آموزش سریع پیانو آنلاین یکی از روش‌های نوین و پرطرفدار است که با حذف محدودیت‌های جغرافیایی و زمان امکان داشتن آموزش با کیفیت برای همگان فراهم کرده است. در این روش به راحتی می‌توانید با قرار دادن لپ‌تاپ یا گوشی موبایل در زاویه مناسب در کنار پیانو در کلاس‌ها شرکت کنید و مانند کلاس حضوری برای تدریس و رفع اشکال از اساتید خود کمک بگیرید.

 با شرکت در آموزش سریع پیانو  می‌توانید مبانی موسیقی، تئوری موسیقی، قطعات و آهنگ‌ها، پوزیشن درست نوازندگی، انتقال انرژی صوت، توجه به موزیکالیته و آرتیکولاسیون، استیل شناسی، تاریخ موسیقی کلاسیک و چگونه شنیدن موسیقی را خواهید فهمید. تعداد جلسات متفاوت است. طی ۸، ۱۰ تا ۱۲ جلسه برگزار می‌شوند. مدت زمان کلاس‌ها ۳۰ دقیقه است و شما پس از ثبت نام در دوره‌ها با هماهنگی اساتید می‌توانید دوره انتخابی خود را درخواست کنید. جلسات به صورت خصوصی و آنلاین از طریق مرورگرها برگزار می‌شوند و یا اینکه شما می‌توانید آنها را به صورت پکیج آماده خریداری کنید و سپس سوالات خود را از پشتیبانی بپرسید.

بسیاری از افرادی که زمان کافی برای شرکت در کلاس را ندارند و یا والدینی که نمی‌توانند فرزند خود را به موقع سر کلاس ببرند می‌توانند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند. افراد در انتخاب زمان برگزاری کلاس آنلاین آزادی عمل دارند. امکان ضبط و نگهداری جلسات آموزشی وجود دارد. شما می‌توانید آنلاین شرکت کنید و تمامی کلاس‌ها را ضبط کنید تا در صورت نیاز آنها را بازبینی نمایید.

با استفاده از آموزش موسیقی به روش آنلاین، شما می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام کلاس‌ها مطالب مورد نیاز خود را دریافت کنید و در اولین جلسه تمرین داشته باشید. افرادی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند تمایل بیشتری به ادامه آنها دارند به دلیل اینکه کلاس‌های آنلاین را جزئی از برنامه هفتگی خود قرار می‌دهند و به طور مداوم در منزل تمرین می‌کنند. هنرجوهای مبتدی در کلاس‌های حضوری به دلیل داشتن عدم اعتماد به نفس ممکن است کلاس‌ها برایشان کمی سخت باشد. اما در کلاس‌های آنلاین این مشکل وجود ندارد و هنرجو می‌تواند به یادگیری بپردازد. یکی دیگر از نکات مهم، قیمت کلاس است. قیمت کلاس آموزش سریع پیانو نسبت به کلاس‌های حضوری پایین‌تر است. در کلاس‌های آنلاین هزینه رفت و آمد، هزینه آموزشگاه و هزینه رفت و آمد اساتید کاهش پیدا کرده است.

اولین قدم برای یادگیری پیانو

شاید بپرسید که اولین قدم برای یادگیری پیانو و آموزش سریع پیانو چیست؟ بسیاری از علاقمندان با این سوال مواجه می‌شوند. اولین قدم ثبت نام در یک آموزشگاه معتبر و داشتن اساتید حرفه‌ای است. بعد از آن اساتید به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به خرید پیانو بپردازید. البته این نکته هم قابل ذکر است که افراد مبتدی می‌توانند در اوایل یادگیری از پیانو موجود در آموزشگاه استفاده کنند اما بعد از مدتی یادگیری باید در منزل پیانو داشته باشند تا تمرینات خود را انجام دهند. اگر در منزل پیانو ندارید برای خرید این ساز باید هزینه کنید. در بازار انواع پیانوهای مختلف وجود دارند که همه آنها باید با توجه به شرایط انتخاب شوند. استاد مربوطه به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیانوی مورد نیاز خود را تهیه کنید. قدم دوم، یادگیری تئوری موسیقی و یادگیری‌های کلیدهای ماژور می‌باشد. بعد از خرید و تنظیم پیانو اولین چیزی که باید یاد بگیرید این است که با کلیدهای ماژور آشنا شوید. بعد از اینکه نت‌ها را شناسایی کردید باید جنس صدای آنها را تشخیص دهید. تشخیص تن‌های میانی با فلت شارپ حائز اهمیت است.

قدم سوم آکوردهاست. یادگیری آکوردها نیز حائز اهمیت است. برای یک نوازنده تشخیص آکوردها و شناسایی نت‌ها بسیار مهم است. در قدم چهارم شما باید روی الگوها تمرکز کنید. تکنیک‌های انگشت گذاری را یاد بگیرید. نت‌خوانی را بدانید و همچنان تمرین کنید. بعد از گذراندن تمامی این مراحل تمرین فراوان بسیار مهم است. اگر معلم خصوصی هم داشته باشید با توجه به مقدار تمرینی که دارید پیشرفت می‌کنید. سعی کنید روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید. از چالش‌ها نترسید و به کمک این چالش‌ها و ترس‌هایتان پیشرفت کنید. خود را به یک برنامه و متد آموزشی محدود نکنید و تنوع را مد نظر قرار دهید.

آموزش سریع پیانو در منزل

بهترین روش‌های یادگیری، آموزش سریع پیانو در منزل است. قطعاً آموزش هر سازی با توجه به اصول صحیح انجام می‌شود و در این میان که پیانو جزء سازهای پایه است و حساسیت بیشتری دارد. در ابتدا باید تمامی اصول موسیقی را به درستی بدانید و چه بهتر که از اساتید خبره در این حرفه کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که آموزش پیانو در منزل تنها نوازندگی نیست و همه اصول مربوط به نوازندگی باید آموزش داده شوند. از جمله این اصول می‌توان به نت‌خوانی، روابط بین صداها و کلیه اصول مربوط اشاره کرد. شاید بپرسید که آموزش در منزل بهتر است یا در آموزشگاه؟ اگر تمامی اصول رعایت شوند تفاوتی ندارد که شما آموزش را در کجا ادامه می‌دهید.

کلاس‌هایی که در آموزشگاه برگزار می‌شوند روال و نظم خاصی دارند اما کلاس‌هایی که در منزل برگزار می‌شوند دارای انعطاف بیشتری هستند و آموزش پیانو در منزل باعث می‌شود تا میزان توجه فرد افزایش پیدا کند. به عبارتی سرعت یادگیری بیشتر می‌شود. این موضوع کاملاً به خود شما بستگی دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و برخی دیگر کلاس‌های خصوصی. برخی در کلاس‌های آموزشگاه اعتماد به نفس کمتری دارند و ترجیح می‌دهند در کلاس‌های آنلاین و خصوصی شرکت کنند. بعضی افراد اجتماعی ترجیح می‌دهند در کنار دوستان و در گروه‌های موسیقی شرکت کنند و در کنار دوستان خود به یادگیری بپردازند. این موضوع کاملاً به خود شما وابسته است و می‌توانید با توجه به شرایط خودتان در کلاس آموزش سریع پیانو شرکت کنید. تا حد امکان، مکان کلاس‌ها باید دارای نور مناسب و طراحی‌های مناسب باشند.

نکات مهم آموزش سریع پیانو

در ادامه می‌خواهیم برخی نکات را به شما بگوییم که قبل از شروع آموزش سریع پیانو در منزل و در هنگام خرید باید به آنها توجه کنید.

قیمت: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که قبل از شروع آموزش پیانو در منزل باید مدنظر قرار دهید قیمت است. پیانو نسبت به دیگر سازها قیمت بالاتری دارد و بخش مهم این است که قیمت پیانوها با یکدیگر متفاوت است. البته اینکه شما از پیانو چه خواسته‌ای دارید هم بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر شما بودجه نامحدود داشته باشید. شرایط و مکان مناسب برای نگهداری پیانو را دارید به سراغ گرند پیانوها بروید. گرند پیانو ها در دسته بهترین‌ها و زیباترین‌ها قرار می‌گیرند. اگر بودجه شما نامحدود نیست و نمی‌خواهید هزینه زیادی پرداخت کنید به سراغ خرید پیانوهای دیجیتال بروید که هزینه آنها بسیار پایین‌تر است. کیفیت پیانو نیز بسیار مهم است.

کیفیت پیانوی شما و تعداد سالی که برای شما عمر می‌کند به برند آن وابسته است. به طور کلی شما هیچگاه نباید برندهای چینی بخرید؛ زیرا پیانوهای چینی مانند یک ماکت هستند و کارایی ندارند. برخی از برندهای معتبر پیانو عبارتند از یاماها، کاوای و فازیولی. نکته بعدی وزن و اندازه پیانو است. بحث سایز و اندازه هم حائز اهمیت است. قبل از شروع آموزش سریع پیانو باید در نظر بگیرید که در منزل خود چقدر فضا دارید. خانه شما ویلایی است یا آپارتمانی؟ پاسخ به این سوال بسیار مهم است. پیانوها در بحث سایز و وزن تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ بنابراین برخی از گرند پیانوها ۵۰۰ کیلو وزن یک و نیم متر عرض دارند. پیانوهای دیواری نیز به همین شکل هستند. وزن حدودی آنها ۲۰۰ کیلو و طولی برابر با ۲.۱۳ متر دارند.

اگر فضای زیادی ندارید و یا در خانه‌ای بزرگ زندگی می‌کنید که حمل و نقل پیانو برای شما راحت است پیانوی مکانیکی بخرید. در غیر این صورت به فکر خرید پیانوی دیجیتال باشید. برای خرید پیانو باید به فردی که در این زمینه اطلاعات لازم را دارد مراجعه کنید و به مرکزی معتبر بروید تا پیانو را با کیفیت مناسب در اختیار شما قرار دهد. تشخیص اصل یا تقلبی بودن پیانو بسیار حائز اهمیت است. استاندارد بودن و نحوه عملکرد کلاویه‌های پیانو، بررسی کیفیت صدا و خروجی، بررسی زیر پیانو و چوب‌های آن، چک کردن دمپرها، سیم‌ها و چکش‌ها، بررسی سلامت کلی و بررسی عملکرد پدال‌ها بسیار حائز اهمیت هستند. شما در هنگام خرید باید آنها را بررسی کنید.

آموزش پیانو با عدد

برای یادگیری و آموزش سریع پیانو  باید بدانید که پیانوها از ۸۸ کلید تشکیل شده‌اند. کیبوردها از این قابلیت برخوردار نیستند. پیانوهای آکوستیک انواع متفاوتی دارند که به آنها اشاره کردیم. شما ابتدا باید با مراحل اولیه نت‌ها را بیاموزید و سپس کلیدهای ماژور را به خاطر بسپارید. البته برای یاد گرفتن صداها باید کلیدهای ماژول را حفظ نمایید. برخی از افراد برای راحتی کار، کلیدها را شماره گذاری می‌کنند. برای مثال ۱ یعنی ۲، C یعنی ٣، D یعنی ۴، E یعنی ۵، F یعنی ۶، G یعنی ٧، A یعنی ٨. بعد از یاد گرفتن شماره گذاری شما می‌توانید آهنگ‌ها را شماره گذاری کنید و با توجه به آنها آهنگ را بنوازید. به عنوان مثال Mary had a little lamb ، اینگونه است، E,D,C,D,E,E,E که نمونه‌ی عددی آن برابر است با ٣-٢-١-٢-٣-٣-٣. اگر موسیقی اطلاعات موسیقیایی زیادی ندارید باید با کمک آزمون و خطا این تمرین و روند را فرا بگیرید.

مزایای آموزش سریع پیانو

یادگیری پیانو و آموزش سریع پیانو قطعاً دارای مزایای بسیار زیادی است. یادگیری نواختن پیانو نیز بسیار ساده است. اگر تمرینات ممتد داشته باشید قطعاً می‌توانید به سطح مورد نظر برسید. نواختن پیانو را به صورت تدریس خصوصی توسط مدرسان حرفه‌ای تجربه کنید یا اینکه از جزوات آنلاین، کتاب‌های آموزشی و ویدیوهای آموزشی بهره بگیرید. نواختن پیانو بسیار به صرفه است و برای یادگیری می‌توانید به صورت حضوری و یا آنلاین اقدام کنید. این یادگیری به شما امکان می‌دهد که از نواختن لذت ببرید. شما می‌توانید با نواختن آهنگ‌های متعدد دوستان و خانواده خود را سرگرم کنید. پیانو به شما اجازه می‌دهد تا با موسیقی عجین شوید و قدرت و درک بیشتری داشته باشید.

افزایش پشتکار: یادگیری آهنگ‌های جدید با پیانو نیازمند زمان و تلاش است تا زمانی که واقعاً نتوانید آهنگ‌ها را به صورت روان بنوازید باید تمرینات خود را ادامه دهید. همانطور که مشتاقانه منتظر توانایی پخش آهنگ هستید انگیزه خود را حفظ کنید. صبور باشید و سعی کنید تا تمرینات خود را به موقع انجام دهید. بسیاری از ما برنامه‌های شلوغی داریم بنابراین برای انجام تمام فعالیت‌ها و وظایف باید آنها را سازماندهی کنیم. اگر به تمرین منظم عادت کنید می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساز مورد علاقه خود را یاد بگیرید.

نظم و انضباط: نواختن پیانو بسیار چالش برانگیز است. شما با تمرین مکرر و سخت کوشی می‌توانید نظم و انضباط را یاد بگیرید. بخش‌هایی از آهنگ را باید بارها و بارها تمرین کنید و به نتیجه دلخواه برسید. شاید مجبور باشید برای رسیدن به این نظم و انضباط چیزهای کوچکی تهیه کنید. نواختن پیانو مهارت‌های شنیداری شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. افرادی که ساز می‌نوازند شنوندگان به بهتری‌اند و جای تعجب نیست که مطالعات ثابت کرده نوازندگان در تفسیر احساسات دیگران درک بیشتری دارند.

افزایش قدرت حافظه: نواختن پیانو در آموزش سریع پیانو ، مغز را تحریک می‌کند. در حالی که شما آهنگ‌ها را یاد می‌گیرید و می‌نوازید مناطق تحریک شده مغز بزرگ و فعال‌تر می‌شوند. مناطقی در مغز که مسئول ذخیره سازی اطلاعات صوتی هستند در نوازندگان توسعه یافته‌تر است. زمانی که پیانو می‌نوازید شما می‌توانید در به خاطر سپردن اطلاعات صوتی توانایی خود را افزایش دهید.

کاهش استرس و اضطراب: نواختن پیانو تا حد زیادی می‌تواند استرس را کاهش دهد و همچنین افسردگی در سالمندان را درمان کند. کاملا واضح است که نواختن پیانو و گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه شادی و نشاط را در شما ایجاد می‌کنند.

افزایش قدرت دست: نواختن پیانو مانند بردن انگشتان به باشگاه است. همانطور که منظم تمرین می‌کنید انگشتان شما قوی می‌شوند و همچنین سرعت آنها افزایش پیدا می‌کند. انگشتان شما از افزایش مهارت بهره‌مند می‌شوند. تکرار در نواختن مهارت‌های حرکتی ظریف به شما کمک می‌کنند تا انگشتانتان را چابک‌تر بر روی کلیدها حرکت دهید.

بهترین روش آموزش پیانو

راه‌های بسیار زیادی برای آموختن ساز پیانو وجود دارد. در واقع حتی بهترین گزینه هم ممکن است با توجه به شرایط شما نامناسب باشد. بنابراین قبل از انتخاب روش باید با تمامی مزایا و معایب هر کدام از آنها آشنا شوید. روش اول، روش خودآموز است. در این روش نه از فناوری و نه از مربی استفاده نمی‌شود. روش دوم سنتی است که شما به کمک یک استاد می‌توانید شروع کنید. روش نهایی ترکیبی از روش تکنولوژی و اساتید می‌باشد که این روش جزء بهترین روش‌هاست. شما در روش‌های خودآموز باید برنامه درسی استانداردی برای خود داشته باشید.

در روش سنتی آموزش سریع پیانو باید دوره‌های مخصوصی را با مربی مستقل بگذرانید اما در روش‌های تکنولوژی محور می‌توانید در دوره‌های آنلاین استاندارد شرکت کنید. با کمک فیلم‌های آموزشی، نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها، پکیج‌های آنلاین آموزشی و اساتید به نتیجه دلخواه برسید. از بهترین روش‌ها می‌توان به روش خصوصی اشاره کرد. در این روش مربی شما با توجه به نیازهای فردی و سرعت یادگیری شما، برنامه درسی را تنظیم می‌کند. نظارت کامل بر تمرینات هفتگی شما مسئولیت پذیری شما را افزایش می‌دهد.

همچنین با ارائه مشاوره شخصی هر سوالی که داشته باشید برطرف می‌شود. می‌توانید در کنار این روش، مربیان خصوصی در مورد تکنیک و موزیکالیته شما را راهنمایی می‌کنند. اگر در مورد نقطه ضعف این روش صحبت کنیم می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد. برنامه آن غیر قابل انعطاف است و همچنین در پیدا کردن یک استاد خوب دچار مشکل خواهید شد. البته دیگر نیازی نیست دیگران باشید زیرا با مراجعه به آموزشگاه ریتم آوا می‌توانید با بهترین اساتید در کلاس‌ها شرکت کنید.

سخن پایانی

پیانو یکی از سخت‌ترین سازهای جهان است اما شما با تمرین‌های متناوب و راه حل‌های گفته شده به راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید. در این مطلب سعی کردیم مزایا، معایب، روش‌ها و متدهای آموزشی آموزش سریع پیانو را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر به دنبال یادگیری حرفه‌ای هستید عموماً باید به آموزشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید. یادگیری پیانو مستلزم رشد، قدرت و مهارت انگشتان می‌باشد. همچنین شما باید توانایی خواندن نت و درک تئوری موسیقی را داشته باشید. برای نواختن نت‌ها و آکوردهای مختلف به طور همزمان باید بین دست‌هایتان هماهنگی ایجاد کنید. اگر به دنبال آموزش سریع پیانو هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که با مشاورین و کارشناسان ما در مجموعه ریتم آوا تماس بگیرید.

 

نظرات بازدیدکنندگان