واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

چگونه هنگ‌درام را کوک کنیم

چگونه هنگ‌درام را کوک کنیم

ساز هنگ درام به دلیل ساختار و تیون پیچیده‌ای که دارد برای هنرجویان ممکن است کمی دشوار باشد. در ادامه مطلب می‌خواهیم در مورد اینکه چگونه هنگ درام را کوک کنیم صحبت نماییم. نت اصلی باید A4 با ۴۴۰ هرتز در نظر گرفته شود. در موقع ضربه زدن، شما ترکیب سه صدا را متوجه خواهید شد. صدای نت A4 و اکتاوش A5 و صدای نوت پنجم یعنی E5 با ۱۳۲۰ هرتز ادا می‌شود. روش برای کوک کردن ساز هنگ درام این است که ابتدا باید با صدای ساز آشنا باشید. باید صداها از یک جنس ولی از نت اول به آخر زیرتر باشند. نت‌های بزرگتر صدای بم و نت‌های کوچک صدای زیر دارند. هنگام کوک کردن باید توجه داشته باشید که صدای هر نت باید از لحاظ کشش و شفافیت مانند دیگر نت‌ها باشد و در قسمت شانه و حاشیه هیچ نتی ادا نشود. از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام کوک کردن باید دقت داشته باشید این است که با ضربه زدن به یک نت، نت کناری آن نباید به ارتعاش در بیاید. چون می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف نیز کوک کردن سایت هنگ درام را انجام دهید.

مشاهده کنید » هزینه کلاس هنگ درام

تیونینگ هنگ‌درام

همانطور که اشاره کردیم هنگ درام از لحاظ ساخت و تیونینگ بسیار پیچیده‌تر است. به طور کلی زمانی که شما بر روی یک فلز یا جنس فلزی ضربه می‌زنید صدای آن ساده به گوش می‌رسد. زمانی که به ساز هنگ درام ضربه می‌زنید، صدایی شگفت انگیز میشنوید. به صدایی که از ساز هنگ درام خارج می‌شود در انگلیسی timbre می‌گویند. زمانی که شما روی این ساز ضربه می‌زنید، آواها و صدایی از سه نوع را به طور همزمان می‌شنوید. در حقیقت در هنگام ضربه زدن، صدای هر نت ترکیبی از سه نت است که با یک ضربه صدای آن را می‌شنوید. نت اصلی نت اکتاو و ۵ اکتاو است که آوای یک نت را تشکیل می‌دهند. هر یک از نت‌ها به صورت بیضوی هستند؛ بنابراین نت اصلی روی دیمپل، نوت اکتاو روی قطر اصلی و نت ۵ اکتاو روی قطر فرعی تنظیم و تیون می‌شوند. این به این معنی است که صدایی که در اثر ضربه ایجاد شده به خاطر لرزش و ارتعاش ایجاد شده در دو محور اصلی بیضی است.

برنامه کوک هنگ درام

برای اینکه مطمئن شوید تیون یا کوک هنگ درام شما به هم خورده است یا خیر ابتدا باید بدانید که ساز شما چه فرکانسی دارد. به طور استاندارد برای تمامی آلات موسیقی از فرکانس ۴۴۰ هرتز استفاده می‌شود. برخی از سازندگان بر حسب سلیقه ترجیح می‌دهند ساز خود را بر روی فرکانس ۴۳۲ هرتز تنظیم نمایند. تفاوت این دو بسیار مبرم است. معمولاً فرکانس ۴۴۰ هرتز برای تک نوازی‌ها، همنوازی‌ها با سازهای دیگر بسیار مناسب است. در حالی که فرکانس ۴۳۲ تنها برای تک نوازی توصیه می‌شود. شما باید مطمئن شوید که ساز شما در چه فرکانسی تنظیم شده است.

برای تشخیص این موضوع و اینکه چگونه هنگ‌درام را کوک کنیم باید بگوییم که  شما اگر صدای هنگ درامی که می‌شنوید حالت اکو دارد مانند اینکه در یک اتاق خالی می‌نوازید باید بدانید که فرکانس آن ۴۳۲ هرتز است. A4 به عنوان نت پایه ۴۴۰ هرتزی استفاده می‌شود و بقیه نت‌ها با توجه به آن تنظیم می‌شوند. از نرم‌افزارهایی که برای کوک کردن هنگ درام مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به نرم‌افزارهای رایگان Linotune, A tuner lite و soundcorset اشاره کرد که به عنوان اپلیکیشن‌های موبایل در دسترس قرار گرفته‌اند. شما باید این نرم‌افزارها را نصب کنید و سپس گوشی خود را در یک جای مناسب و در سکوت محض قرار دهید تا بتوانید نت‌ها را تک به تک بررسی نمایید. در صورتی که به صورت دستی نمی‌توانید با گوش، هنگ درام را کوک کنید بهترین راه استفاده از نرم‌افزارهای مختلف است. این نرم‌افزارها در انواع سیستم عامل‌های اندروید، ios و ویندوز قابل استفاده هستند و دقت بسیار بالایی دارند.

چگونه هنگ‌درام را کوک و تیون کنیم

 

مرحله اول اینکه چگونه هنگ‌درام را کوک کنیم و برای شناخت تیونینگ هنگ درام این است که با صدای آن آشنا باشید. نت‌ها باید برآمده از یک جنس باشند اما از نت اول به آخر زیرتر می‌شوند. همانطور که توضیح دادیم از صدای بم تا زیر متفاوت هستند. اگر جنس صدای هر نت شفافیت و کشش مانند نت دیگر نداشته باشد به معنای این است که ساز شما کوک نیست. از دیگر موارد نشان دهنده کوک نبودن ساز این است که در قسمت کناری یا به اصطلاح حاشیه ساز، صدای نت ادا شود. ساز تیون و دقیق سازی است که هیچگونه نت صدایی نداشته باشد. شما می‌توانید انگشت خود را بر روی محور بزرگترین فیلد هر نت قرار دهید و یک بار ضربه بزنید سپس دوباره انگشت خود را بر روی محور کوچک‌تر قرار دهید.

 اگر انگشت خود را در هر یک از قطرها قرار دادید و صدای نت را شنیدید به این معناست که تیونینگ نوت شما به هم خورده است. در هم تنیدگی نت‌ها در ساز از اولین مواردی است که نشان دهنده کوک نبودن است. به این معنی که با شما با ضربه زدن به یک نت متوجه ارتعاش نت کناری آن هم خواهید شد. البته این عمل تا حد کمی در سازها قابل مشاهده می‌باشد و بیشتر در سایزهای جنس استیل به چشم می‌خورند.

اموزش کوک کردن هنگ درام

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به صدای ساز هنگ درام علاقمند شده‌اید و این سوال را دارید که چگونه هنگ‌درام را کوک کنیم به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به آموختن آن بپردازید. ساز هنگ درام انواع گوناگونی دارد که با توجه به جنس و تعداد نت‌هایشان با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از دغدغه‌های اصلی هر کس برای شروع یادگیری این است که چگونه شروع کند. این ساز مانند دیگر سازها دارای نت‌ها و الگوهای خاصی است که شما ابتدا باید به صورت تئوری و سپس با تمرین و تکرار زیاد بر آنها آن مسلط شوید. یادگیری تکنیک‌های حرکت دست‌ها، انگشت‌ها و ایجاد یک الگوی صحیح می‌تواند به شیوه نوازندگی شما کمک کند.

مجموعه‌ها و آموزشگاه‌های بسیار متعددی هستند که کلاس هنگ درام را برگزار می‌کنند. شما می‌توانید برای برگزاری کنسرت‌های هنرجویی، معرفی، حمایت و عضویت در گروه ارکستر و همینطور یادگیری ساز هنگ درام از مبتدی تا پیشرفته به این کلاس‌ها مراجعه کنید. ریتم آوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید کلاس‌های خود را به بهترین نحو پشت سر بگذارید، پاسخ این سوال که چگونه هنگ‌درام را کوک کنیم را بیابید و بتوانید به مرحله مورد نیاز در نواختن هنگ درام برسید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصین ما در این مجموعه تماس بگیرید.

نظرات بازدیدکنندگان