واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

آموزش انگشت گذاری و طرز نشستن و گرفتن گیتار

آموزش انگشت گذاری و طرز نشستن و گرفتن گیتار

 امروزه گیتار یکی از محبوب ترین سازها در سرتاسر جهان می باشد . توانایی های بالای تکنیکی و صدای دلنشین و هارمونی منحصر به فرد ، باعث شده جایگاه خود را در بیشتر سبک های موسیقی ( موسیقی پاپ ، موسیقی کلاسیک ، موسیقی جز ، موسیقی فلامنکو ) پیدا کند و هر روزه بر مشتاقان خود بی افزاید.

گیتار را می توان در سطح مختلف نواخت و لذت برد . ممکن است آن را به عنوان ساز همراه با یک خواننده بنوازید و یا قطعات مشکل کلاسیک را اجرا کنید و یا به فکر اجرا قطعات پر شور و سریع فلامنکو باشید فرق نمی کند ، برای دستیابی به اجرا مناسب و گوش نواز باید به درستی تمرین کرد .

ثبت نام کلاس آنلاین و حضوری گیتار

امروزه متدهای فراوانی چه به صورت مکتوب و یا به صورت تصویری ( شبکه های اجتماعی ) که به ارتقا سطح کیفی نوازندگان کمک شایانی می کند

البته آموزش صحیح و زیر نظر بهترین استاد گیتار ،یا کلاس آموزش گیتار در تهران همیشه مطمئن ترین راه است زیرا آموزش به صورت خودآموز می تواند باعث مشکلاتی در روند یادگیری شود.

مطالعه کنید آیا گیتار سخت است چقدر طول میکشه گیتار یاد بگیریم

در این یادداشت سعی شده  به طور مختصر به برخی از اشتباهات و مشکلات در سطوح مختلف فراگیری اشاره کنیم :

  1. اکول
  2. ضرب آهنگ
  3. سکوت
  4. تمرینات نا منظم
  5. عدم رفع مشکلات جزئی در نواختن
  6. جمله بندی و فرم
  7. دینامیک و رنگ آمیزی صوتی
  8. عدم شناخت کامل صفحه انگشت گذاری و پوزیسیون
  9. هارمونی گیتار
  10. تئوری موسیقی و گوش کردن صحیح موسیقی 

اموزش انگشت گذاری روی گیتار و طرز نشستن

1- اکول :

هنرجویان عزیز باید در دوره های ابتدایی شروع آموزش حتما به طرز صحیح نشستن و گرفتن گیتار دقت کنند ،

نوازندگان زیادی هستند که علیرقم داشتن تکنیک قابل قبول به علت بد گرفتن و نوع ناصحیح نشستن یک حالت خامی را به مخاطب القا می کنند

نکته مهم بعدی در مورد طرز صحیح انگشت گذاری دست راست و چپ و برای نوازندگانی که با مضراب می نوازند شیوه درست گرفتن پیک و ضربه زدن است.

   ** ساز زدن جلو آینه کمک زیادی به رفع این مشکل می کند **

2- ضرب آهنگ :

درک ریتمیک برای هنرآموزان موردی حیاتیست و اگر این نقیصه برطرف نشود هر قدر هم که به ظاهر تمرین کنید و در تصورتان رو به پیشرفت باشید در نهایت هیچ آهنگی را نمی توانید بدرستی اجرا کنید .

پس بسیار مهم است که هنر آموزانی که از پایه با این مشکل رو به رو هستند تمرین ریتم خوانی را زیر نظر استاد مربوطه در برنامه تمرین خود قرار دهند.

و برای بالا بردن توان ریتمیک و یادگیری وزن خوانی از کتاب های ریتم خوانی و دشیفراژ و با یادگیری فیگورهای ریتمیک ، البته به همراه مترونم ، می توان تا حد زیادی بر این مشکل فائق آمد . 

3-  سکوت :

بسیاری از هنرآموزان تعریفی که در ابتدا از موسیقی پیدا می کنند این است :

( نواختن پیاپی نت ها)

در صورتی که موسیقی مجموعه ای از صداها و سکوت هاست

بسیار مهم است که نت ها و سکوت ها دقیقا به اندازه کشش زمانی شان اجرا شوند.

( اجرای درست سکوت است که به موسیقی غنای بیشتری می بخشد . )

4- تمرینات نامنظم و عدم تمرکز هنگام تمرین:

یکی از مشکلات هنرجویان موسیقی در شروع بی نظمی در تمرین است . معمولا وقتی از آنها پرسیده می شود که تمرین کرده اند ؟

جواب مثبت می دهند .

ولی نتیجه کار خوب نیست .

تمرین منظم و تکرار هر روزه با تایم مشخص به رشد نوازنده کمک شایانی می کند .

** در ساعاتی که خسته هستید تمرین نکنید**

5- عدم رفع مشکلات جزئی در نواختن :

خیلی مواقع نوازنده در قسمتی از قطعه دچار مشکل می شود و بدون رفع آن دنباله قطعه را می نوازد یا موقع تمرین هربار که به آن مشکل بر می خورد ، به اول قطعه رجوع می کند و با سهل انگاری از آن قسمت می گذرد و این باعث می شود که هر بار که اجرا می کند قطعه ناقص باشد .

6- عدم دقت به جمله بندی و فرم :

خیلی از هنرآموزان قطعات را گزینشی تمرین می کنند بدین معنی که بعضی از قطعات را بسیار عالی و برخی دیگر را اصلا اجرا نمی کند . معمولا دلیلی که برای ای کار می آورند این است که ما فلان قطعه را درست نداریم  . این نگرش غلط است ,؛؛

هیچ آهنگی اشتباه ساخته نشد بلکه این درک نادرست ما از آن قطعه است تا وقتی که به جمله بندی اثر دقت نکنیم و درک صحیحی از آن قطعه نداشته باشیم هر چقدر هم تلاش کنیم نتیجه نهایی و اجرا خوب نخواهد بود .

7- دینامیک و رنگ آمیزی صوتی :

در موسیقی تکنیک و یا سرعت بالا در ساز زدن کافی نیست .

در واقع برای احساس در موسیقی رعایت دینامیک بسیار حیاتی است زیرا بدون دینامیک موسیقی حالتی مکانیکی و غیر واقعی پیدا می کند .

علاوه بر این در گیتار با استفاده از مناطق مختلف قرار گرفتن دست راست می توان به رنگ صوتی مطبوع و دلنشین دست یا نت .

8- عدم شناخت کامل صفحه انگشت گذاری و پوزیسیون ها :

بسیاری از نوازندگان فقط مناطق خاصی از صفحه انگشت گذاری گیتار خود را می شناسند .

معمولا روند حرکتی در پوزیسیون اول و حرکت بر روی سیم اول برای این عزیزان کفایت

می کند در صورتی و پوزیسیون های  گیتاررا به طور کامل بشناسد و در مواقع ضروری برای بیان بهتر ، بهترین روند ( scale ) را انتخاب 

9- هارمونی گیتار :

گیتار دارای هارمونی خاص و بسیار دلپذیر است . بخشی که گیتار را از سازی صرفا ملودیک به سازی با توانایی بالا در همراهی و اکومپانیمنت تبدیل کرده است . متاسفانه به دلیل عدم شناخت کافی از هارمونی گیتار معمولا به چند آکورد بسنده می شود و یا از چند کادانس تکراری استفاده می شود در صورتی که می توان با تمرین و خلاقیت ، هارمونی را در نقاط مختلف گیتار کشف و ارائه کرد .

10- تئوری موسیقی و گوش کردن صحیح موسیقی :

در کنار تمرین عملی و روزانه  ، تئوری موسیقی و خواندن کتابهای مرتبط با موسیقی ، به فهم شما از موسیقی کمک بسیاری می کند .

گوش کردن مداوم به موسیقی های مختلف و سعی در پیدا کردن فرم ، دینامیک و لایه های مختلف یک اثر به شما کمک می کند تا گوش خود را تقویت کنید .

روش صحیح به دست گرفتن گیتار

بسیاری از نوازندگان گیتار بخصوص افراد مبتدی ، غالبا از درد کتف یا کمر شکایت می کنند. علت این درد و ناراحتی را باید در نحوه نشستن و به دست گرفتن گیتار در این افراد جستجو نمود. مانند هر کار و عمل دیگری در نوازندگی نیز استقرار صحیح بدن را باید پایه شروع آموزش دانست.

  • بخاطر داشته باشید همیشه کمر خود را راست نگه دارید. این کار در ابتدا برای هنرجویان مشکل می باشد زیرا برای دیدن فرت بورد و حرکت دستانشان مجبورند به جلو خم شوند اما به مرور زمان و با تمرین بیشتر دیگر نیازی به دیدن دستان خود نخواهید داشت. 
  • برای افراد راست دست بهترین شیوه، قرار دادن گیتار روی پای راست می باشد. توجه داشته باشید که طوری باید گیتار را نگه دارید که روی ران پای شما سر نخورد و ثابت نگه داشته شود. برای کنترل ساز فشار بیش از حد به بدن وارد نکنید. 
  • برای جلو گیری از ایجاد خستگی و درد در گردن سعی کنید که همیشه گردنتان را هم مانند کمر راست نگه دارید. برای این منظور جهت خواندن کتاب نت، از پایه نگه دارنده استفاده کنید و هیچگاه کتاب نت خود را پایین تر از صورت خود قرار ندهید زیرا در اینصورت مجبور خواهید بود برای دیدن نتها گردن خود را به سمت پایین خم کنید. 
  • در صورتیکه صندلی شما بلند است و گیتار به درستی روی پای شما قرار نمی گیرد می توانید از پایه های مخصوصی که در بازار موجود است استفاده نمایید.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

نحوه صحیح در دست گرفتن گیتار کلاسیک

اولین تکنیک قبل از شروع به هر تمرینی این است که شما باید یاد بگیرید چگونه یک گیتار کلاسیک را نگه دارید و از نحوه نشتستن و یادگیری اصولی گرفتن گیتار جهت جلوگیری از دردهای عضلانی، کمردرد و … اطمینان پیدا کنید.

صندلی، زیرپایی، حالت دست ها (راست و چپ) و پاها را باید مورد توجه قرار دهید.

سه روش برای نگهداشتن گیتار وجود دارد:

۱- روش راحت یا غیر جدی
۲- روش کلاسیک
۳- نگهداری با تسمه (بند گیتار)

در اینجا ما به  شما روش کلاسیک را توضیح می دهیم:

ابتدا بدون در دست داشتن گیتار و نسبت به  قد خودتان روی صندلی بنشینید و به صورتی که فقط ارتفاع مناسب با پاها و زاویه تقریباً ۹۰ درجه را داشته باشد. هر دو پای خود را روی زمین بگذارید و به اندازه عرض شانه باز کنید به صورتی که اطمینان حاصل کنید که روی صندلی نشسته اید و بیش از حد به عقب برنگشته باشید.

سعی کنید ستون فقرات، گردن و سر خود را صاف نگهدارید و تعادلی بین آن ها ایجاد کنید. هدف از این نوع نشستن این که هر دو دست دسترسی آسان به سیم های گیتار را داشته باشد. اگر از زیرپایی استفاده می کنید آن را تا درجه ۳-۴ تنظیم کنید.

ران پای چپ باید روی به جلو قرار داشته باشد. پای راست باید به اندازه کافی در جهت کششی قرار گیرد تا بتوانید پایین گیتار را روی پا نگه داشت.

قسمت فوقانی گیتار کاملاً روی قفسه سینه شما قرار بگیرد و در گودی گیتار روی ران پای چپ باشد به گونه ای که مثلثی در فضای خالی (قسمت فوانی گیتار، فقسه سینه و پای چپ)  ایجاد گردد. 

زاویه بازوی دست چپ نسبت به زمینه قائمه است. انگشت P با زاویه ۴۵ درجه روی سیم ششم قرار می گیرد.

ساعد دست راست درست پشت خرک پایین قرار می گیرد.

انگشتان دست راست باید سیم ها را در اطراف لبه دهان ی صدا (نزدیک به پل) را لمس کند و همچنین به صورت عمود قرار گیرند.

نکاتی برای نشستن درست با گیتار و موقعیت با پایه

۱– صاف در جلوی صندلی بنشینید

۲- زانو در زاویه ۹۰ درجه، پاها بر روی زمین

۳- نگهداشتن سرو و گردن (محور Y) و شانه ها (محور X) در حالت سست و آرام

۴- وسط گیتار در عرض بدن (یعنی فرت ۱۲ از بینی بالاتر) باشد.

۵-گیتار در وسط سینه یعنی بالاتر اما قفسه سینه را لمس کند.

۶- گیتار با گردن زاویه ۴۵ درجه یا کمتر (پایین تر از راستای چشم)، د این موقعیت گیتار بدون تماس دست نگه داشته شده است.

۷- بازوی راست در تعادل باشد یعنی پایین تر از چایی که قسمت منحنی گیتار قررار می گیرد.

۸- هر دو بازو به یک اندازه از بدن کشیده شوند.

۹- هر دو مچ دست به نسبت صاف (راست) و شل  باشد.

بهترین کاری که می توانید برای نشستن و عادت های خوب انجام دهید این است که به صورت مداوم وضعیت خود را نظارت کنید و برای این کار می توانید از یک آینه، ضبط ویدیو و یا از ارافیان و استاد خود بخواهید که به هنگام نواخت موقعیت درست شما را چک کنند.

 طرز نشستن و نحوه صحیح گرفتن گیتار کلاسیک

در ادامه بصورت عملي نحوه صحيح گرفتن گيتار را در سبك كلاسيك تجربه خواهيم نمود. 

سازتان را آماده نمائيد و دست بكار شويد، اميدواريم كه تمرين خوبي را در پيش داشته باشيد، فراموش نكنيد كه چند ماه اول در آموزش هر ساز مشكل بوده و نياز به صبوري هنرجو دارد.طرز نشستن قبل از هر چيز بايد گفت كه به دليل اختلاف جسمي و فيزيكي بين افراد امروزه اين نظريه مطرح است كه طرز نشستن هر نوازنده بايد متفاوت باشد.

به عنوان يك قاعده كلي راحت بودن فرد هنگام نواختن و ارتباط خوب با ساز يك اصل است. توجه داشته باشيد كه در نواختن هر سازي هميشه قوانين مشخصي وجود دارد كه بايد آنها را فرا بگيريد.

وقتي اين قواعد و قوانين را به خوبي ياد گرفتيد به تدريج به ايده آل ترين حالت و استيل نوازندگي به مرور زمان خواهيد رسيد و احساس مي كنيد گيتار عضوي از بدن شما شده است. هيچ گاه نبايد احساس كنيد با ساز خود در جدال هستيد.

بايد سعي كنيد با گيتار خود به حالتي از وحدت دست يابيد. همواره با يك صندلي و زير پائي تمرين كنيد. تقريبا لبه صندلي بنشينيد و پاي چپ خود را روي زير پايي قرار دهيد. ارتفاع زير پايي و صندلي بايد متناسب با فيزيك، اندازه پاها و مسلما راحتي بدن شما انتخاب شود.

اما هر دوي اينها بايد به نحوي باشد كه ران چپ شما شيب ملايمي به طرف بدن شما داشته باشد. كمر خود را صاف نگه داريد و سر روي بدن تان راحت باشد(هرگز روي گيتار خم نشويد)

بهترین آموزشگاه موسیقی

آموزش صحیح گرفتن گیتار

به شيب ملايم پاي چپ به طرف بدن دقت كنيد

گيتار طوري در بدن شما قرار مي گيرد كه با سطح زمين تقريبا زاويه45درجه مي سازد. در اين حالت سردسته گيتار، زير سطح ديد شما قرار مي گيرد(تقريبا روبروي چانه شما)

آموزش صحیح گرفتن گیتار

به زاويه قائمه پاي چپ نسب به زمين دقت كنيد

پاي راست پاي راست بايد طوري گذاشته شود كه كف پا، درست زير گيتار قرار بگيرد. نكته بسيار مهم اين كه، كف پاي راست خود را كاملا روي زمين قرار ندهيد چون اين كار تعادل شما را بر هم ميزند و باعث آسيب جدي به كمر در طولاني مدت مي شود.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

طرز نشستن ناصحيح

گيتار روي بدن گيتار روي بدن شما بايد طوري باشد كه با پاي چپ شما زاويه قائمه بسازد. قسمت بالاي بدن از كمر بايد چرخش خيلي كمي داشته باشد به نحوي كه انحناي باكس گيتار (قسمت فوقاني) كاملا روي قفسه سينه شما قرار بگيرد.

در اين حالت بازو و دست چپ شما حالت آزادي حركت كاملي پيدا مي كند. بازوي دست چپ زاويه بازوي دست چپ نسبت به زمين قائمه است.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

صحيح

اين حالت صحيح است و حالت غلط حالتي است كه بازوي چپ و آرنج چپ به عقب متمايل شود. اين حالت غلط باعث مي شود آزادي عمل و گردش كمر شما گرفته شده و گيتار درست و صاف در بدن شما قرار نمي گيرد.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

ناصحيح

بازوي دست راست نكته مهم در نحوه قرار گرفتن دست راست شما اين است كه بازوي خود را بسيار آزاد و بدون وزن روي گيتار تكيه دهيد.

بدين صورت كه شانه راست شما شل شده و بازوي راست به لبه جلويي گيتار تكيه داده مي شود طوري كه نزديك آرنج قرار مي گيرد و ساعد شما تقريبا در قسمت فوقاني و انتهاي باكس گيتار درست پشت خط فرضي كه از خرك كشيده شده قرار مي گيرد.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

محل قرار گرفتن بازو

دو حالت غلط براي بازوي دست راست بدين گونه است 1-محل تماس بازو زياد بالا باشد كه در اين حالت شانه راست بالا مي رود.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

ناصحيح

2-محل تماس بازو زياد پايين باشد كه در اين حالت شانه راست پايين مي افتد.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

نحوه صحیح انگشت گذاری گیتار:

ناصحيح

نحوه قرار گرفتن دست راست و انگشتان دست راست روي گيتار دست راست خود را از مچ در حالت بي وزني شل كنيد. طوري بندهاي انگشتان خود را روي گيتار قرار دهيد كه در امتداد خطي موازي درست روي سيم هاي باس پيش بروند.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

پشت مچ بايد اندكي قوس پيدا كند طوري كه پشت دست تقريبا موازي با صفحه صدا پيش رود.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

انگشتان انگشتaروي سيم يك طوري قرار دهيد كه عمود بر سيم باشد.

محل قرار دادن a

نگشتpبا زاويه 45درجه روي سيم ششم قرار مي گيرد.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

محل قرار دادن p

انگشتiوmروي سيم هاي سوم و دوم بگذاريد طوري كه وقتي آنها را خم ميكنيد به داخل كف دست و به سمت انگشتa بروند.

آموزش صحیح گرفتن گیتار

محل قرار دادن i و m

منابع:
وب سایت رسمی classicalguitaracademy

نظرات بازدیدکنندگان