واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

آموزش داربوکا مبتدی

آموزش داربوکا مبتدی

داربوکا سازی خاص در موسیقی جهان

آموزش داربوکا بصورت مبتدی می‌تواند یک آشنایی کلی برای شما از این ساز داشته باشد به‌گونه‌ای که بتوانید با آن ساز بنوازید و نت‌های آن را نیز به راحتی بخوانید.اما این ساز چیست؟ این ساز در دسته سال‌هایی قرار می‌گیرد که در یک‌طرف آن‌ها پوست است و از طرف دیگر صدا بیرون می‌آید. شکل این دسته از سازها به‌صورت جام است و اساساً استفاده این ساز به خاورمیانه، مصر، جنوب آسیا، شمال آفریقا و اروپای شرقی برمی‌گردد و دسته این ساز نیز گابلت دارم‌ها هستند. سازهای پوست صدا سال‌هایی هستند که صدای خروجی از آن سازها توسط ارتعاش پوست تولید می‌شود. سازهای پوست صدا قابلیت تقسیم به دو گروه کلی را دارند که عبارت است از: سازهای پوست صدای دوطرفه که شامل دهل و طبل می‌شود و دو طرف آن‌ها پوشیده است و دسته دوم سازهای پوست صدای یک‌طرفه هستند که در یک‌طرف آن‌ها پوشش وجود دارد و طرف دیگر باز است.

ساز داربوکا عضوی از سازهای پوست صدای یک‌طرفه

آموزش داربوکای مبتدی شامل موارد آشنایی شما با ساز داربوکا از لحاظ تئوری نیز می‌شود. سازهای یک‌طرفه دارای بدنه‌ای استوانه‌ای شکل یا شبیه به استوانه‌ای هستند که در یک‌طرف آن‌ها پوست کشیده می‌شود. ساز داربوکا از دسته سازهای پوست صدای یک‌طرفه است. ساخت این ساز اساساً بصورت سنتی در با رویه پوست بز و بدنه آن نیز به‌طور متفاوت از سرامیک و سفال و در برخی مواقع نیز از فلزات ساخته می‌شود. اما در تولید صنعتی و امروزی این ساز از پوست مصنوعی برای سر ساز و از فلزات نیز برای بدنه استوانه آن استفاده می‌شود. این ساز را می‌توان نوعی ساز عربی بیان کرد چرا که نام آن از ریشه "درب" گرفته شده که معنی آن ضربه زدن است. در گذشته مصر باستان و فرهنگ منطقه بین‌النهرین استفاده زیادی از این ساز می‌شده. در مناطق سومر باستان و بابل نیز شواهدی وجود دارد که نشان از استفاده از این نوع ساز حدود 1100 سال پیش از میلاد داشته است. مناطق آسیایی نیز قسمت دیگری هستند که این ساز در اندازه بزرگ در معابد آن‌ها وجود دارد و در زمان نواختن آن‌ها را روی زمین قرار می‌دهند.

آموزش نحوه نواختن ساز داربوکا

در آموزش داربوکای مبتدی شما با نحوه نواختن این ساز به خوبی آشنا خواهید شد و نواختن حرفه‌ای شما نیاز به پشتکار و تمرین شما دارد. اما برای نواختن آن‌ها باید به خوبی با نحوه نواختن آن آشنا شوید.

در غرب آفریقا نوعی ساز وجود دارد ساز مشابهی وجود دارد به نام جیمبِی که این ساز با اینکه با ساز داربوکا در دسته سازهای گابلت دارم قرار می‌گیرند دارای نحوه نواختن متفاوتی است. پس باید بگوییم نحوه نواختن سازها حتی زمانی که در یک دسته نیز قرار می‌گیرند متفاوت خواهد بود. دو نوع گابلت دارم در مناطقی از قبیل آسیا و شمال آفریقا وجود دارد نوع اول استایل ترکی است و نوع دوم نیز استایل مصری است که با نام تَبلا نیز شناخته می‌شود. در صورتی که نوازنده قصد نواختن ریتم‌های تند را داشته باشد بهتر است از استایل مصری استفاده کند. اصولاً در زمان نواختن این ساز، ساز زیر بازو قرار می‌گیرد. در برخی مواقع نیز ساز روی پای نوازنده به پهلو قرار میگیرد. در برخی از گابلت درام‌ها بند یا استرپ تعبیه شده تا بتوان به وسیله آن ساز را نگه داشت که در این حالت به‌صورت ایستاده نیز می‌توان به راحتی این ساز را نواخت.

تن صدای گابلت درام‌ها

در آموزش داربوکا مبتدی به شما موارد زیادی را آموزش خواهیم داد که شامل مواردی از قبیل تن‌های صدای گابلت درام‌ها و بسیاری از موارد دیگر می‌شود. اساساً گابلت‌درام‌ها دارای سه تن صدا هستند که با آن‌ها اجراء می‌شود. اولین تن با صدای Doom شناخته می‌شود که نحوه نواختن آن به این‌گونه است که کف دست و قسمت انگشتان به وسط ساز برخورد می‌کند و در زمان کمی سریع برداشته می‌شود. صدای دوم نیز به تاک مشهور است. صدای تاک زیرتر است و نحوه نواختن آن توسط سر انگشتان به لبه سر ساز می‌باشد. ضربه برای صدای تاک توسط دست غیر اصلی صورت می‌گیرد. صدا تاک را با نام کا نیز می‌شناسند. صدای سوم با نامه‌ای ساک و پا شناخته می‌شود. این صدا نوعی صدای بسته محسوب می‌شود که پس از زدن ضربه دست مدت کوتاهی روی پوست ساز می‌ماند و از ارتعاش بیشتر و تولید صدای بیشتر جلوگیری می‌کند. علاوه بر صداهایی که ذکر شد صداهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید در کلاس‌های آموزشی آموزشگاه ریتم آوا به‌طور کلی با آن‌ها آشنا شوید.

آموزشگاه مناسب برای ثبت نام در دوره آموزشی

بسیاری از آموزشگاه‌ها با برگزاری آموزش داربوکای مبتدی این ساز را تا میزانی که هنرجو بتواند بنوازد بیشتر پیش نمی‌روند. اما بهتر آن است تا که هنرجویان بتوانند در رشته موسیقی مورد علاقه‌شان تا میزانی که می‌خواهند رشد کنند و ما در ریتم آوا با در نظر گرفتن  این حس در هنرجویان با استفاده از بهترین و مجرب‌ترین اساتید قصد داریم تا هنرجویان را تا میزانی که استعدادشان اجازه می‌دهد رشد دهیم و در این موسیقی به شکوفایی برسانیم. کلاس‌های موسیقی در این آموزشگاه دارای سطوح متفاوتی است و داربوکا نیز از این قاعده مستثنا نیست و در دوره‌های حرفه‌ای و مبتدی برگزار می‌گردد و اغلب هنرجویانی که دوره مبتدی را می‌گذرانند علاقه زیادی به ادامه تا سطح حرفه‌ای نیز هستند.

انتخاب ریتم آوا به عنوان مرکز آموزش موسیقی مورد علاقه‌تان

در ریتم آوا آموزش تمامی سازها بصورت حرفه‌ای امکان پذیر است. ما در ریتم آوا قصد داریم تا بهترین نتیجه را برای هنرجویان پس از اتمام دوره‌های آموزشی‌شان داشته باشیم و از همی جهت با استفاده از اساتید مجرب، امکانات مناسب، محیط ایده آل و بسیاری از قابلیت‌های دیگر قدم در این راه نهاده‌ایم و با جذب هنرجویان با استعداد همواره راه را ادامه خواهیم داد. فرقی نیست که می‌خواهید در چه رشته‌ای از موسیقی ثبت نام کنید و این دوره را بگذرانید. بسیاری از رشته‌های موسیقی در این آموزشگاه بصورت حضوری اجراء می‌شود و می‌توانید ساز مورد علاقه‌تان را در مدت زمانی مناسب به بهترین نحو ممکن بیاموزید و مدرک معتبر نیز از آموزشگاه ریتم آوا دریافت کنید.

نظرات بازدیدکنندگان