واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

بهترین آموزشگاه تار در تهران

بهترین آموزشگاه تار در تهران

پیدا کردن بهترین آموزشگاه تار در تهران قطعاً میتواند یک دغدغه برای علاقندان به موسیقی سنتی کشورمان باشد. این ساز یکی از قدیمی‌ترین موسیقی‌های سنتی است که طرفداران زیادی را دارد و بسیار نیز مشهور و محبوب است. ساز تار و سه‌تار یکی از سری سازهای زهی زخمه ای است و تقریباً از لحاظ سبک(پرده بندی) در یک راستا قرار میگرید. این سری ساز بدلیل پیچیده بودن فرمول یادگیری نیاز به اساتید برجسته‌ای دارد که بتواند با قدرت بیشتری نسبت به سایر سازها این متدها را ه هنرجو انتقال دهد. در ادامه این مطلب به تمامی نکات در مورد این ساز محبوب خواهیم پرداخت.

  •        تاریخچه ساز تار

آموزش تار پیشرفته نیازمند مطالعه دقیق در مورد تایخچه این ساز سنتی است. این ساز بنا به روایات تاریخی به زمان دانشمند موسیقی ایران فارابی در سالهای 260 تا 339 قمری برمیگردد. این ساز پس از فارابی توسط صفی الدین ارموی نیز مورد استفاده قرار گرفته که این نیز با مراجعه به تاریخ موسیقی ایران زمین قابل استناد است. نگاره‌های کاخ هشت بهشت اصفهان نیز تصاویری را از این ساز قدیمی در خود جای داده اما میتوان تار امروزی را همان سبکی از دوره قاجار دانست که دوره اوجی از استفاده از این ساز به حساب می‌آید.

  •        شناخت بیشتر ساز تار

اگر به دنبال بهترین آموزشگاه تار در تهران هستید و قصد دارید تاکه نوازنده خوبی در این ساز باشید پس باید شناخت ابتدایی نیز از این ساز به مراتب پیچیده اما محبوب داشته باشید. این تار صرفاً به کشورمان ختم نمی‌شود چرا که در گذر زمان این تار به سایر کشورهای خاورمیانه ازجمله تاجیکستان ، ارمنستان ، آذربایجان و گرجستان و نواحی نزدیک به قفقاز نیز برده شده. اما تفاوت هایی از لحاظ اجرا و ساختار در آن شکل گرفته که متناسب با سلیقه و سبک آن کشورها است.

ساختار تار از چوب، استخوان، پوست، روده تابیده و فلز است و این مواد ساختار ساز تار را تشکیل میدهند. اما اگر بخواهیم جزئیات کامل تار را بگوییم شامل:

o        سیم: امروزه تار دارای 6 سیم است که از جنس‌های متفاوتی ساخته شده‌اند تا صدای آنها را نسبت به یکدیگر متمایز کند. اگر به ترتیب این سیم‌ها از پایین به بالا نگاه نیم دوسیم ابتدایی از آلیاژ فولاد تولید شده و در این ترتیب قرار گرفته. سومین و چهارمین سیم تشکیل دهنده سیم‌های تار از جنس مس هستند که صدایی متفاوت با دو سیم اول را دارند. این سیم‌ها دو به دو با یکدیگر در یک فرکانس تنظیم(کوک) میشوند. ساختار سیم تار در گذشته این تار 5 سیمی بوده که در واقع سیم پنجم در زمان درویش خان در بین سیم چهارم و ششم قرار میگیرد و تار را شمال شش سیم میکند. تنظیم یا کوک سیم‌های تار را میتوان نسبت به موسیقی مد نظر تغییر داد.

o        سیم گیر: اگر دقت کرده باشید در پایین بدنه کاسه قطعه‌ای دارای شیار که عمدتاً  از استخوان و یا چوب ساخته شده قرار داده دارد که پایان سیم به آن گره خورده است.

o        دستان‌ها: بر روی دسته تار یک روده تابیده یا نخ نایلون بسته شده که به آن دستان گفته میشود. تعداد دستان‌های روی دسته معمولاً 28 یا 25 عدد است که در مدل‌های متفاوت متغیر است.

o        گوشی: شش گوشی در جنس چوب در قسمت سرپنجه تار به منظور تنظیم یا کوک کردن تار قرار داده شده. این گوشی ها همانطور که گفته شد برای تنظیم تار استفاده میشود.

o        شیطانک:شیارهایی با عمق بسیار کم در بین دو قسمت سر پنجه و دسته تعبیه شده که هر یک از سیم ها روی این بخش قرار میگیرند و باعث فاصله بین سیم و دسته میشوند تا از برخورد سیم با دسته جلوگیر کنند و یک ارتفاع حدود 2 میلی متری ایجاد میکنند.

o        سرپنجه:این بخش با نام‌های دیگری همچون جعبه کوک یا جعبه گوشی نیز شناخته میشود. جنس سرپنجه چوبی و همجنس کاسه‌ها است و در ابتدای دسته قرار گرفته شده که شش گوشی روی آن قرار میگیرد.

o        دسته: دسته محل قرار گیری دستان‌ها است که از جنس چوب محکم ساخته میشود. این چوب‌ میتواند از جنس توت و یا گردو باشد که نسبتاً محکم هستند. دسته ها لوله‌ای توپر هستند. قطر دسته تغریبا 40 سانتی متر و طول آن تغریباً 50 سانتی متر است. برای جلوگیری از فرسایش دسته چون تماس زیادی با دست دارد در دو طرفش استخوان قرار داده‌اند. این استخوان‌ها از کاسه تا سرپنجه است و مقاومت دسته را در برابر فرسایش بالا میبرد.

o        خرک: خرک بطور معمول یا از استخوان ساخته شده و یا اینکه از سُم. محل قرار گیری خرک روی پوستی است که در دهانه کاسه قرار داده شده. خرک دارای شیار است وسیم‌های تار از روی خرک عبور میکنند که وظیفه خرک تار انتقال ارتعاشات سیم تار به کاسه است.

o        پوست: محل قرار گیری پوست بر دهانه کاسه بزرگ است. معمولاً جنس پوست از نوع بره تودلی میباشد که از باکیفیت ترین و مرغوبترین پوست است.

o        کاسه طنینی: کاسه طنینی شکلی شبیه به گلابی دارد. این کاسه دارای دو بخش کوچکتر و بزرگتر است که جنس این دو از محکم ترین چوب‌هاست چوب توت از بهترین موارد برای ساخت کاسه طنینی است که دو بخش کاسه شامل: نقاره قسمت کوچک است و کاسه قسمت بزرگ.

 

 

  •          چگونه مرکز آموزش موسیقی مناسب را تشخیص دهم؟

بهترین آموزشگاه تار در تهران آموزشگاهی است که بتواند نیازهای هنرآموزش خود را برآورده سازد. این نیازها میتواند بسیار متعدد باشد بقدری که شاید هیچ آموزشگاهی تمامی این ملاک‌ها را نداشته باشد. اما باید ملاک های خود را از بهترین آموزشگاه بنویسید و هر آموزشگاهی که بیشترین ملاک ها را داشت میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

  •          مشاوره رایگان در ارتباط با آموزش تار در تهران

آموزشگاه موسیقی ریتم آوا یکی از بهترین آموزشگاه‌های موسیقی در تهران به شما این امکان را داده تا درباره هریک از موسیقی‌های مد نظرتان مشاوره رایگان دریافت کنید. شما میتوانید با تماس با مرکز آموزش موسیقی ریتم آوا در مورد موسیقی مورد علاقه‌اتان مشاوره رایگان بگیرید و در صورت تشخیص جهت ثبت نام هم بصورت آنلاین و هم بصورت حضوری اقدام کنید.

جهت دریافت مشاوره با شماره 02122849355تماس بگیرید و از مشاوره رایگان مرکز آموزشی ریتم آوا استفاده کنید.

نظرات بازدیدکنندگان