واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

بهترین تکنیک های یادگیری پیانو

بهترین تکنیک های یادگیری پیانو

در آکادمی های موسیقی آموزش پیانو با روشهای متفاوتی یاد می دهند حتما شمایی که به دنبال یادگیری پیانو می باشید حتما این سوال در ذهنتان وجود دارد که آیا همه روش های یادگیری پیانو اصولی و صحیح هستند؟ و یا اینکه بهترین راه یادگیری پیانو چیست؟ که هم استاندارد و صحیح باشه و هم برای همه سطح ها و سنین مناسب باشد.
پاسخ سوالات بالا برای اشخاص بزرگسال و پدر و مادرانی که قصد دارند کودکانشان پیانو را یاد بگیرند بسیار اهمیت دارد در ادامه این مقاله که توسط آموزشگاه موسیقی ریتم آوا نگارش شده توضیحات خوبی را به شما خواهیم داد.

انواع روش یادگیری پیانو

بهترین روش یادگیری و آموزش پیانو چیست؟

تکنیک های مختلفی برای برای یادگیری پیانو وجود دارد در واقع اگر واضح تر بگیم میشه گفت به ازای هر استاد پیانو یک روش یادگیری پیانو وجود دارد.
اما نکته ای بسیار مهم وجود دارد که آیا همه این روش ها استاندارد می باشند؟ بیشتر دیده شده اکثر استادان در شروع کار فقط نت های پیانو را یاد داده و در ادامه به آموزش یک آهنگ ساده می پردازند.
قطعا این روش صحیح و طبق اصول نبوده و هنرجویانی که از این روش یادگیری را شروع کرده اند در اواسط دوره به یادگیری پیانو بی علاقگی نشان داده و آموزش را رها کرده اند.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه ریتم آوا

در ادامه با ما همراه باشید تا روشهای یادگیری پیانو را به شما معرفی کنیم :

روش ایمپروایز

تکنیک ایمپروایز که بداهه نوازی هم نامیده می شود در اصل قطعه ای بصورت اتفاقی بدون نت و در یک گام توسط نوازنده نواخته می شود.
به طور واضح تر اگر بخواهیم بگوییم هنرجو بدون هیچ طرحی یا نت یا گامی مشخص قطعه بصورت لحظه ای در ذهنش ایجاد
شده و می نوازد این روش در خلاقیت هنرجو بسیار موثر واقع می شود و مسیر پیشرفت را برایش سریع تر اتفاق می افتد.

روش وزن خوانی

در روش وزن خوانی بدون توجه به فرکانس و کشش نت ها، قبل از نوازندگی حرکاتی را با دست خود اجرا کرده تا به ریتم و وزن قطعه مسلط شوند و سپس به نواختن اصلی می پردازند.

روش اتود

برای تقویت انگشتان یا نواختن با ساز و نت خوانی تمریناتی انجام می شود که اتود نامیده می شود.اکثریت هنرجویان می خواهند پیانو را خودشان بدون هیچ استادی یاد بگیرند که این تفکر و عمل بسیار اشتباه می باشد چرا که هنرجو بایستی تحت نظر یک استاد رفع اشکال شود و تمرینات و یادگیری او را بررسی کند تا پیشرفت سریع تری به سمت حرفه ای شدن داشته باشد.
حتما شخص علاقه مند برای نوازندگی قطعه باید تمرینات اتود را به شکل صحیحی انجام داده تا بین دستان ،چشم و ذهنش یک هماهنگی خوبی برقرار شود.
اما اتودهای هانون ، راخمانوف ، بیر و...جز اتودهای کلاسیک می باشند که برای نوازندگی پیانوهای ایرانی و کلاسیک به کار برده می شود.

روش گام نوازی

به دسته ای از نت ها که طبق قواعد و ترتیب خاصی در کنار یکدیگر هستند و اولین و اخرین نت آنها شبیه هم می باشد دستگاه یا گام نوازی نامیده می شود.
این تکنیک از تمرینات برتر در آواز و سازها به حساب می آید. بهترین حالت ممکن این می باشد که بعد از این که تمرینات اتود را انجام دادید نواختن گام های دیانوتیک یا کروماتیک اجرا شود.
طبق نظریه ی موسیقی دانان بزرگ از جمله جری کوکر گام نوازی قدرت نواختن هنرجو را تقویت می کند که بسیار حائز اهمیت می باشد.

روش ترنسپوس

در روش ترنسپوس که معنی انتقال گام را دارد هنرجو بای توانایی نواختن آهنگ در گام های متفاوت را داشته باشد.
بگذارید مثالی برای شما بزنم:
قطعه سمفونی 5 بتهوون دومینور است که هنرجو بایستی در گام های دیگر مانند فا مینور ، لا مینور و ... اجرا کند.روش ترنسپوس در ساز پیانو نسبت به دیگر سازها دشوارتر می باشد زیرا نوازنده باید خودش تمامی کارها را روی صفحه کلید پیانو انجام دهد.
سازهایی مانند سنتور و گیتار خیلی راحت تر می توان این کار را انجام داد.
در گیتار با بستن وسیله ای به نام کاپو روی دسته گیتار می توان گام را به راحتی تغییر داد در سنتور هم با جابجایی پرده و خرک این تغییر به راحتی امکان پذیر است.
پیانوهای نوع الکترونیکی با فشردن تنها یک کلید این توانایی را دارید موزیک را در 12 گام مختلف اجرا کنید.

روش آنالیر آهنگ

اما یکی از روشهایی که شما را در مسیر یک نوازنده خوب و حرفه ای قرار می دهد داشتن گوش موسیقیایی خوب است.با چندین بار شنیدن یک اهنگ هنرجو ریتم ، گام ، ریتم آهنگ و سرعت را یادداشت کرده و سپس می تواند آنها را خود اجرا کند.

نظرات بازدیدکنندگان