واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

تاریخچه ی ساز پیانو

تاریخچه ی ساز پیانو

اگر بخواهید تاریخچه ساز پیانو را بدانید این مقاله برای شماست و اگر دوست دارید آموزش حرفه ای پیانو را در یکی از بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران بنام ریتم آوا آموزش ببینید با ما تماس بگیرید.

تاریخچه پیانو

پیانو را بارتولومئو کریستافوری در سال ۱۷۰۰ میلادی در شهر پادووای ایتالیا اختراع کرد.

اما این اختراع تا 10 سال تقریبا ناشناخته بود بالاخره در سال 1711 یک نویسنده ایتالیایی مقاله ای در مورد این ساز نوشت که بعدها توسط آلمانی ها ترجمه و بصورت گسترده منتشر شد.

این مقاله یک مقاله فنی شامل عملکرد این ساز بود و بیشتر سازندگان معیار اصلی ساخت این ساز را این مقاله قرار دادند.

تاریخچه ساز پیانو

قبل از اختراع پیانو سازهای قدیمی تری با عنوان هارپسیکورد (Harpsichord) به کار برده می شد.

یک تفاوت مهم و عمده ای که پیانو با سازهای مشابه داشتاین بود  که میزان قدرت صدا از فشردن یک کلاویه جدا از قدرت ضربه وارد شده بر کلید مقداری ثابت بود.

اما در piano  نوازنده قادر بود با ضربه ای ارام به کلیدها صدایی دلنشین و نرم تر از پیانو تولید کند.

همین باعث شد که سرعت این ساز  باعث علاقه مندی آهنگ سازان به آموزش پیانو در  قرن هجدهم مورد استقبال قرار بگیرد.

پیانوهای ابتدایی  شکل و صدایی شبیه هارپسیکورد تولید میکردند در اصل اخترع پیانو یک سازنده هارپسیکورد بود که با ارتقا مکانیزم Harpsichord توانایی تولید صدا با شدت های زیاد توسط پیانو فورته را امکان پذیر کرد.

به تدریج به شکل پیانو امروزی درامد و آنچه امروزه به عنوان پیانوی مدرن می شناسیم از مینه های قرن 19 به وجود آمد.

مطالعه کنید برای یادگیری پیانو چه باید کرد

تاریخچه  پیانو را ساز مادر نامیده اند چون هم از محدوده یا وسعت صدای بیشتری نسبت به سازهای دیگر برخوردار است و هم  به نوازنده این توانایی را می دهد تا همزمان 10 نت را اجرا کند،

یعنی به شمار تمام انگشتان دست.محدوده صدای این ساز تا حدودی بیشتر از هفت اکتاو است و از نظر کیفیت و طنین صدا، وسیع ترین ساز در بین سازهای موسیقی است.

  مدل های پیانو

 گراند پیانو (Grand Piano)

گراند پیانو یا همان پیانوی بزرگ که به فارسی بعضی مواقع آن را پیانو رویال نام گذاری کرده اند.در این مدل، سیم ها به شکل افقی قرار دارند و چکشها از پایین به سیم ها ضربه می زنند.این ساز صدای زیبا و پر طنینی دارد   و معمولا در سالن های کنسرت و ارکسترهای بزرگ استفاده می شود.

نوع بعدی پیانو، پیانو دیواری است. پیانو دیواری به نسبت گراند پیانو کم حجم تر  و ارزان تر است به همین خاطر برای استفاده در منزل مناسب تر است.

 پیانو های دیجیتالی (Digital Piano)

پیانو های دیجیتال همانطور که از نام آن معلوم است از تکنولوژی دیجیتال برای ساخت صوت ها استفاده می کنند و از این دید با پیانو های مکانیکی یا آکوستیک که از سیم و چکش بهره می گیرند کاملاً فرق دارند

.صدای این مدل پیانو با الگو برداری از صدای پیانو های آکوستیک ساخته شده است که به این الگو ها که از تمام نت های یک پیانو ساخته شده اند سمپل گفته می شود.این صوت ها در زمان نواختن به کمک بلندگوهای پیانو تقویت و پخش می شود.

.با این که سیستم دیجیال تولید صوت هنوز نتوانسته جایگزین سیستم های آکوستیک که از ارتعاش سیم و پخش صوت در هوا بهره می گیرند شود اما به دلیل امکانات و شرایط آسانی که امروزه فراهم کرده اند این نوع پیانو توانسته جایگاه خود را در بازار پر رقابت پیانو تثبیت کرده و نظر بسیاری از کاربران پیانو را به خود جلب کند.

ثبت نام کلاس آنلاین و حضوری پیانو

نظرات بازدیدکنندگان