واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

تفاوت سبک گیتار کلاسیک و فلامنکو

تفاوت سبک گیتار کلاسیک و فلامنکو

گیتار انواع مختلفی دارد گیتار فلامنکو جز بهترین گیتارهایی می باشد که اهنگ های دلنشینی را با آن نواخت به همین دلیل طرفداران زیادی را دارد.

اما فلامنکو شباهت و تفاوت هایی با دیگر گیتارها مانند گیتار کلاسیک دارد نوع موسیقی که گیتار فلامنکو دارد به منطقه جنوب اسپانیا بنام آندلس تعلق دارد.
سا ز گیتار وقتی به سبک موسیقی فلامنکو ورود پیدا کرد که اسپانیایی ها موسیقی را با سازهایی غیر از گیتار می نواختند به همین خاطر گیتار در موسیقی اسپانیایی تاثیر چشمگیری گذاشته و این وابستگی متقابل به یکدیگر دارند.
سبک موسیقی که در فلامنکو و گیتار وجود دارد برگرفته از اثرات فرهنگ عربی و یهودی را در خود جای داده است.صفحه رویی گیتار فلامنکو بیشتر از جنس چوب درخت صنوبر می باشد و کناره ها و پشت گیتار از جنس چوب درخت سرو می باشد.
برای جلوگیری از آسیب پذیری روی صفحه اصلی گیتار تلق نازکی را به کار برده اند تا زمان تکنیک های ضربه زنی که با عنوان گلپیدور از آن یاد می شود مشکلی ایجاد نشود.

کلاس گیتار آنلاین در آموزشگاه موسیقی ریتم آوا در تهران

تفاوت سبک گیتار کلاسیک و فلامنکو در چیست
اما تعریف دیگری هم از فلامنکو وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت:
فلامنکو معنی ساکت یا خاموش را هم می دهد در واقع نوعی روش است که نوازنده سبک گیتار فلامنکو می تواند آکوردی فی البداهه بی صدا کند از هر دو دست می توان برای استفاده از این روش استفاده کرد.
بکار بردن این روش با دست راست به شکلی است که مچ دست با مهارتی منحصر به فرد به سمت داخل و سپس صفحه جلوی گیتار به حرکت در می آید و در نتیجه موجب قطع صدا می شود.
اما همین تکنیک با دست چپ به صورت دیگری قابل اجرا می باشد که آپاگادو نام دارد در اجرای این تکنیک انگشت چهارم دست چپ در راستای خطی صاف و مستقیم در عرض به شکل عمود روی سیم ها فرود آمده و در نهایت صدای آکورد را بی صدا می کند.

همچنین بخوانید آیا یادگیری گیتار سخت است؟

هر آنچه که باید از تکنوازی سبک گیتار فلامنکو بدانید

سبک موسیقی فلامنکو سبکی از گیتار زدن می باشد که جزئیات گوناگونی داشته و ریشه اصلی آن مربوط به قرن 14 و 15 میلادی می باشد فلامنکو سبکی از دل سبک هندو و شرقی می باشد که ریتم های دلنشین و گوش نوازی را در خود جای داده است.
البته تنها به گیتار ختم نمی شود و در کنار آن از سازهای دیگری مانند گیتار آریانا و فلوت بکار برده می شود.

اما شباهت و تفاوت های از جنبه ساختار بین گیتار کلاسیک و فلامنکو وجود دارد که در ادامه اشاره ای به آن خواهیم کرد:

  • هر دوسبک ریشه ی اجدادی مشترکی را دارا می باشند.
  • هر دو سبک با ناخن نواخته می شوند.
  • نحوه گرفتن و نگهداری گیتار هر دو سبک کمی متفاوت می باشد.
  • سبک گیتار فلامنکو روی پای سمت راست و سبک گیتار کلاسیک روی پای سمت چپ قرار داده می شود.
  • گیتار فلامنکو کوک کردن حدودی دارد اما گیتار کلاسیک مناسب تکنوازی بوده و باید کوک دقیقی داشته باشد و هر نت به تفکیک مشخص و شفاف باشد.
  • در گیتار فلامنکو جعبه از چوب درخت صنوبر بوده و پایین و کنار جعبه صدا از جنس چوب در خت سرو آزاد است به علاوه چوب پشت دسته گیتار از جنس سرو و بخش انگشت گذاری از چنس درخت ابنوس و پیچ های کوک و نواره های کناری اطراف دهانه های ساز از چوب درخت رز می باشد.اما جنس گیتار کلاسیک کناره ها و پایین جعبه ساز از چوب درخت گل رز بوده و دیگر بخش ها شبیه به گیتار فلامنکو می باشد.
  • جنس گیتار فلامنکو نافذ و تیزتر می باشد دسته گیتار فلامنکو قطر کمتری نسبت به دسته گیتار کلاسیک دارد همین امر باعث افزایش سرعت در عملکرد نوازنده دست چپ و راست می شود.
  • فلامنکو بطور عادی رنگ چوبش روشن تر و زرد و طبیعی می باشد اما در مقابل گیتار کلاسیک طور معمول رنگ چوبش قهوه ای تیره می باشد و چوبش رنگی طبیعی به خود دارد.
  • ساختار پل در گیتار فلامنکو برجسته تر بوده که سبب نزدیکی بند فرت ها و دهانه ساز به یکدیگر می شود پل در گیتار کلاسیک بلندتر بوده در نتیجه سیم ها از پرده ها و دهانه های ساز فاصله بیشتری را دارند.

بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران ریتم آوا نام دارد 

نظرات بازدیدکنندگان