واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

دف بهتر است یا تنبک

دف بهتر است یا تنبک

اگر بخواهیم بگوییم دف بهتر است یا تنبک ابتدا نیاز است که یک سری توضیحات مختصر در مورد هر یک از آنها را بیان کنیم. مزایا و معایب هریک از آنها را گفته و با یکدیگر مقایسه کنیم. در این صورت می توان سازها را با یکدیگر بررسی نماییم. اگر قصد یادگیری و شرکت در کلاس های آموزشی دف و تنبک را دارید می توانید به سایت ریتم آوا مراجعه نمایید و یا با مشاورین ارتباط برقرار کنید تا بتوانید اطلاعات لازم را دریافت کنید.

پاسخ به این که دف بهتر است یا تنبک

همانطور که گفتیم ابتدایی یکسری توضیحات مختصر و مهم در مورد هر یک از سازها را باید بگوییم. دف که به معنای کوبیدن می باشد یک ساز کوبه ای است که از کمانچه چوبی که دارای عرض ۵ تا ۷ سانتی متر است تشکیل شده، به شکل دایره ای است که یک دهانه آن با پوست یا طلق پوشیده شده است. در دو جداره داخلی کمان حلقه هایی در دسته های چهارتایی نصب شده که در هنگام نواختن با برخورد به پوست صداهای ویژه تولید می‌کنند.

این ساز با انگشتان هر دو دست قابل نواختن است. در سمت مخالف دست نوشتاری و کاربردی قرار می‌گیرد و وزن آن روی یک دست است و دست دیگر بیشتر نقش تعادل ساز را برعهده دارد و در گذشته برای مراسم عرفانی استفاده می شد. امروزه هم به صورت تکنوازی و همنوازی در گروه های موسیقی کاربرد دارد. نوازندگان معروف این ساز عبارتند از بیژن کامکار، مسعود حبیبی، حسین رضایی نیا و رضا دربندی همگی در این ساز نام آور هستند.

مشاهده کنید : آموزش تنبک

معرفی تنبک

تنبک، سازی شبیه به جام است. از چوب ساخته شده و یک تکه است. از دو بخش تنه و نفیر به وجود آمده، بر روی دهانه‌ای که دهانه‌ی بزرگ تر است یک پوست کشیده شده و دهانه نفیر که کوچکتر است باز می‌باشد. برای نواختن این ساز کوبه ای از تمامی انگشتان دو دست می توانید استفاده کنید. بدنه تنبک در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز بود؛ اما امروزه بیشتر از جنس چوب است. استاد حسین تهرانی به عنوان استاد تک نواز در ایران از تنبک یاد کرده است و از نوازندگان معروف این ساز می توان به فربد یداللهی، نوید افقه، پژمان حدادی، پدرام خاورزمینی و کامران منتظری اشاره کرد.

با توجه به سختی دف بهتر است یا تنبک

در مورد این سوال که دف بهتر است یا تنبک ابتدا سختی ها و دشواری‌های هر یک از آنها را با یکدیگر مقایسه می کنیم. دف به دلیل سنگین بودن و قرار گرفتن کل وزن ساز روی یک دست ممکن است کمی برای افراد سخت باشد. همچنین اگر مکان مناسبی برای تمرین نداشته باشید ممکن است صدای بلند ساز باعث اذیت بسیاری از افراد شود و نمی توانید به خوبی در این ساز پیشرفت کنید؛ اما اگر بخواهیم در مورد سختی های تنبک صحبت کنیم باید بگوییم که حرکات زیاد ساز و همین طور گسترده بودن تعداد حرکات نسبت به سازهای دیگر یکی از دشواری های آن محسوب می‌شود. یک ساز کوبه ای است که از ده انگشت برای اجرای آن نیاز دارید؛ در نتیجه برای افراد مبتدی و کسانی که تازه شروع به آموختن کرده اند ممکن است کمی دشوار باشد.

با توجه به راحتی دف بهتر است یا تنبک

اگر بخواهیم در مورد راحتی و لذت‌های ساز دف صحبت کنیم باید بگوییم که نسبت به سازهای دیگر زودتر به نتیجه ابتدایی و اجرایی خواهد رسید. هر چند که این نتیجه مختصر باشد. به خاطر شرایط صدایی خاص بسیار هیجان انگیز و پر انرژی می باشد و برای نواختن باید سرحال باشید؛ در نتیجه با نواختن این ساز احساس خوشحالی و پر انرژی بودن خواهید داشت. از راحتی ها و لذت های ساز تنبک نیز می توان به این امر اشاره کرد که همانند ساز دف زودتر به نتیجه ابتدایی خواهید رسید. دارای یک ریتم خاص است که به خاطر شرایط صدای خاص هیجان انگیز، پر انرژی، عام پسند و خاص پسند می‌باشد. برای زدن این ساز باید همیشه سرحال و پر انرژی باشید. با مقایسه کردن سختی ها و لذت های هر کدام از آنها به نظر شما دف بهتر است یا تنبک ؟

یادگیری کدام یک سخت تر است؟

به طور کلی پیشرفت در یادگیری و آموختن ساز، هنری تدریجی است و برای موفقیت و رسیدن به مراحل بالاتر باید حتماً تمرین های مکرر داشته باشید. همینطور استعداد افراد نیز در این زمینه به آنها بسیار کمک خواهد کرد. تمرین روزانه و مداوم کارایی بیشتری خواهد داشت. به طور کلی آموختن هر سازی آسان و سخت نیست، بلکه هر کدام از سازها با توجه به شرایط و صداهای گوناگون دارای سختی و آسانی های متعدد هستند. هر نوازنده به زمان و تمرین نیاز دارد.

قبل از یادگیری ابتدا باید هدف خود از اموختن ساز مشخص کنید. هرچند ریتم خوانی و ریتم شناسی در دف کار ساده‌ای نخواهد بود، تنبک نیز از نظر تکنیکی بسیار پیچیده تر از دف است؛ زیرا هر ١٠ انگشت را درگیر خود خواهد ساخت. برای رسیدن به درک ریتم و صدای ساز باید کمی صبور باشید. ممکن است در ابتدا برایتان مشکل باشد، با این اوصاف می‌توان گفت که دف بهتر است یا تنبک متفاوت است و شما باید با توجه به علاقه شخصی خودم به یادگیری سازها بپردازید؛ در نتیجه این سوال اشتباه است که دف بهتر است یا تنبک.

به کدام یک علاقه دارید؟

ابتدا باید به این سوال فکر کنید که موسیقی مورد علاقه شما چیست؟ اگر به موسیقی های سنتی علاقه مند هستید می توانید این دو ساز را انتخاب کنید؛ اما در جواب این سوال که دف بهتر است یا تنبک شما تصمیم گیرنده هستید. با شنیدن صدای آنها و همینطور گوش دادن به نوازندگی استادان بزرگ و تحقیقات در مورد ساز می توانید به نتیجه مطلوب برسید و با توجه به سلیقه خود آنها را انتخاب کنید.

از دیگر نکاتی که باید توجه داشته باشید این است که یک آموزشگاه خوب با استادان معتبر انتخاب کنید تا بتوانید در یادگیری پیشرفت کنید. همچنین برای آموختن ساز در هر سنی می‌توانید شروع به یادگیری کنید. برای آموختن می توانید به آموزشگاه ریتم آوا که یک آموزشگاه معتبر است مراجعه کنید. با راه های ارتباطی موجود در سایت با مشاورین ارتباط برقرار کنید تا بتوانید سوالات خود در زمینه هر سازی مطرح نمایید تا در اسرع وقت جواب خود را دریافت کنید.

نظرات بازدیدکنندگان