واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

ساز تنبک در بین دیگر سازها چه نقشی دارد

ساز تنبک در بین دیگر سازها چه نقشی دارد

تنبک یک ساز کوبه ای و پوستی به حساب می آید اما در بین این همه ساز چه جایگاهی دارد؟
در ادامه به بعضی از موارد سازشناسی تنبک می پردازیم:

  • ویژگی های فیزیکی و بررسی صوت ساز(صدای با کیفیت، دامنه صوتی، داشتن صدای متغیر یا ثابت، داشتن رنگ های صوتی ساز)
  • آشنایی جزیی با بیرون و درون ساز، ارتباط اجزای ساختمان تنبک و بررسی بعدهای داینامیک صدای ساز
  • ویژگی های فرا موسیقیایی تنبک که نگرش های فرهنگی ، مذهبی و آیینی را به نمایش می گذارد.
  • نحوه نواختن ساز
  • مرتبط بودن با دیگر سازهای مشابه خود در فرهنگ های دیگر
  • تاریخچه رشد تکاملی ساز

آموزش تنبک در آموزشگاه موسیقی ریتم آوا 

دنیای سازها بسیار متنوع می باشد همین باعث شده کارشناسان و علاقه مندان از جنبه های مختلف آنها را مطالعه و ارتباط هر کدام با دیگر سازها را پیدا و مشخص نمایند.
بعضی مواقع بین سازهایی مثل دربوکه و تنبک عربی چند صفت مشابه پیدا می شود و برخی مواقع تنها صفت در یک ساز کشف می شود.
از جمله ویژگی های مشترک بین دو ساز بالا که مثال زدیم داشتن پوست ارتعاش دار از ویژگی های خاص یک ساز می توان هندسی بودن ظاهر و تزیینات بخصوص تمبک اشاره کرد.
اما ساز شناسی تاریخچه ای قدیمی دارد که به تمدن های هندوستان ، یونان باستان و چین بر می گردد. در اسلام موسیقی دانانی مثل فارابی که کتاب موسیقی الکبیر ، کتاب رساله شفا از ابن سینا و عبدالقادر مراغه ای که با کتاب های مختلفی در این زمینه تلاش به عمل آورده اند.

نقش ساز تمبک در بین دیگر سازهای موسیقیایی


در اروپا نیز کتاب های زیادی وجود دارد از جمله:
کتاب Musica getuscht und ausgezogen از Sebastian Virdung و کتاب Musica instrumentalis deudsch از MartinAgricola نام برد.
اما در قرن هفدهم Michael Praetorius سازهای بسیاری را از دوران کهن آفریقا و رنسانس به تصویر کشید.در قرن هجدهم و نوزدهم مطالعه کمتری روی سازها انجام شد اما کاربرد بسیاری از سازهای بین المللی در فرهنگ موسیقی اروپایی رواج پیدا کرد.
در قرن بیستم کارشناسان موسیقی اتریشی و آلمانی کرت ساچز و اریک ون هامبستل سیستمی را به وجود آوردند که سازها را دسته بندی می کرد.
این دسته بندی بر اساس معیار اشتراک صفات بین سازها بود یعنی در ساختار فیزیکی تشابهاتی با یکدیگر داشتند.

  • سازهای دارای پوست که membranophones هم نامیده می شدند صدای خارج شده از آنها اتوسط ارتعاش در پوست بود مانند ساز تمبک
  • سازهای خودآوایی که idiophones صوت خارج شده از آنها از ارتعاش یک جسم منعطف یا سخت بود.
  • سازهای دارای سیم یا زهی که chordophones هم نامیده می شدند صدای خارج شده از آنها از مرتعش شدن سیم ها بود.
  • سازهای بادی که Aerophones هم نام دارند که صدای تولید شده توسط آنها توسط ارتعاش ستون هوا ایجاد می شد.
  • سازهای الکتریکی که Electrophones نا گرفته اند و تولید صدای آنها ناشی از ایجاد جریان الکتریسیته می باشد.

همچنین بخوانید مدت زمان یادگیری تنبک چقدر طول می کشد؟

سازهای پوستی یا Membranophones:

این نوع سازها صدای تولید شده آنها توسط ارتعاش پوستشان به وجود می آید.این دسته از سازها به روش های دمیدنی، مالشی و کوبه ای نواخته می شوند. تمبک یکی از سازهای دسته پوستی می باشد.
زدن ضربه به ساز به دوشکل انجام می پذیرد:

  • بصورت ضربه مستقیم توسط دست یا کوبه
  • بصورت ضربه غیرمستقیم مانند حرکت دادن طبل هایی که داخلشان اجسامی تکان می خورد و ضربه را به پوست وارد می کنند.

دمیدن به پوست مانند(میرلیتن ها) که صدای حاصله از مرتعش شدن هوا در پوست تولید می شود، طبل های مالشی(مالیدن زه یا دست و چوب به پوست) صدا را تولید می کنند.
اصولا در دسته بندی طبل ها را براساس نوع نواختن و بعد از آن بر اساس معیارهای دیگر دسته بندی می کنند به هر سطح از طبقه بندی یک کد دهدهی اختصاص می دهند.

آموزش حرفه ای تنبک در آکادمی موسیقی ریتم آوا

در دسته بندی ساز های پوستی(تنبک) در سیستم زاکس-بوستل 4 سطح وجود دارد:

  • طبل های مالشی
  • طبل های صربه ای
  • طبل های دمیدنی
  • سازهای پوستی
  • طبل های زخمه ای

اما صفاتی که در سازهای پوستی مانند تنبک معیار به حساب می آِید شامل:
1- ساختار ظاهر بدنه که با توجه به ابعاد هندسی در ساز عنوان می شود ساختمان طبل ها به صورت های مختلفی دیده می شوند.در مقابل فرم ساختار هندسی سازهای پوستی را می بینید:
الف: لوله ای Tubular drum:: مخروطی Conical drum ، دومخروطیDouble-conical drum ، استوانه ای Cylindrical drum و بشکه ای Barrel drum
ب: آوندی Kettle drum مثل تیمپانی
ج: فرم قابی Frame drum
د: ساعت شنی Hourglass drum – فرم ساغری Goblet drum

2- (کوتاهی و کشیدگی طول بدنه، پایه دار یا بی پایه بودن ساز) (تعداد پوست های قابل نواختن و متصل به بدنه اصلی ساز) باز یا بسته بودن ساز مورد نظر
3- نوع متصل شدن پوسته به بدنه (بصورت طناب پیچ ، میخ شده، چسبیده)
4- نوع صدادهی (کوک بودن ساز، متغیر بودن کشش ها و ارتفاع ، رنگ آمیزی صدا)
5- تزیینات ظاهری ساز
6- نحوه اجرای نوازندگی (مالشی--دمیدنی) ، ضربه زدن(مستقیم یا غیرمستقیم) نوع جنس بدنه ساز موسیقیایی
با بیشتر شدن دامنه ای وسیع از دسته بندی ها و پیدا کردن تشابهات سازها ساختار کدها هم طبق دسته های سه تایی بهینه تر و کامل تر شد.
تمبک که یک نماینده از سازهای پوستی ساغری بود دارای کد ۲۱۱٫۲۶۱٫۱ دسته بندی بود که مفهوم هر رقم از جهت چپ به راست معرف::

  • 2: ساز پوستی 1: ضربه ای بودن 1: مستقیم با دست
  • 2: طبل لوله ای 6: فرم ساغری 1: یک پوسته بودن
  • 1:باز بودن طرف دیگر طبل

اگر به یادگیری تنبک علاقه مند هستید یکی از بهترین آموزشگاه موسیقی در پاسداران تهران ریتم آوا  می باشد برای هر گونه مشاوره رایگان می توانید با شماره 02122849355 تماس بگیرید.

امروزه انواع مختلف محصولات روشنایی لوکس مثل لوستر آویز مدرن در میان خریداران محبوبیت بیشتری دارند چرا که فضای درونی خانه ها به سمت طراحی های داخلی مدرن و مینیمال پیش می رود و فضای کلی خانه ها لوکس تر شده است. برای یک خانه ی مدرن، یک لوستر مدرن هم نیاز است. در واقع لوسترهای مدرن به راحتی با فضای بیشتر خانه ها هماهنگ می شوند. ممکن است عجیب برسد ولی لوسترهای مدرن قابل استفاده در هر فضایی هستند. فضاهایی مانند آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن مناسب ترین گزینه ها هستند. سایت فروشگاه لاکچری لایت با ارائه بیشترین تنوع و مدل های مختلف محصولات روشنایی و انواع لامپ ها و لوستر آویز مدرن توانسته است به عنوان یکی از خوش نام ترین فروشگاه های کشور در ارائه محصولات روشنایی مدرن و لوکس در فراهم کردن نیاز های این محصولات در طرح های مدرن، رضایت مشتریان عزیز خود را جلب کند، تیم لاکچری لایت پیشنهاد می کند که حتماً از سایر محصولات سایت هم دیدن کنید و برای ثبت سفارش و گرفتن مشاوره و اگاهی از آخرین قیمت محصولات سایت با قسمت پشتیبانی فروش سایت در ارتباط باشید، لاکچری لایت با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات به شما عزیزان این اطمینان را می دهد که با ثبت سفارش و خرید از این سایت، خریدی مطمئن و لذت بخش را تجربه خواهید کرد و در کمترین زمان ممکن محصولات مورد نظرتان را، درب منزل تحویل بگیرید.

لوستر آویز مدرن لاکچری لایت

لوستر مدرن ( Modern chandelier ) نوع خاصی از انواع روشن کننده ها از دسته ی آویز و لوستر است که برای نورپردازی های حرفه ای در محیط هایی با دکوراسیون ساده ی مینیمال و مدرن ولی لوکس کاربرد دارد. در واقع برخلاف لوسترهای کلاسیک موجود در بازار، در این گروه خبری از آویزها و شاخه های پر از حباب های مجلل نیست و سادگی حرف اول را می زند. فراموش نکنید که استفاده از طرح های کاملا مدرن و صفحات و نوارهای خیلی نورانی با اشکال هندسی خلاقانه و مبتکرانه در این نوع لوسترها بیشتر به چشم میخورد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از بزرگترین تصورات اشتباهی که بیشتر افراد درباره آویزها و لوسترهای مدرن دارند، نورپردازی ضعیف و غیر کافی آنها باشد ولی لازم است بدانید که نورپردازی این نوع آویزها با توجه به محیطی که در آن نصب می شوند و همچنین هدف از کاربرد این وسایل در دکوراسیون کاملا قابل تنظیم و تعویض می باشد. تنوع بالای لوسترهای مدرن به اندازه ایست که بتوان نمونه های کاملا مجلل با قابلیت نور پردازی حرفه ای را در میان ان ها انتخاب کرد.

با انواع لوستر آویز مدرن آشنا شوید :

همانطور که می دانید لوسترها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند. در حقیقت لوسترهای لاکچری لایت انقدر تنوع دارند که انتخاب میان آن ها اصلا کار راحتی نخواهد بود ولی اگر بخواهیم لوسترها را به طور کلی در دسته بندی های مختلفی طبقه بندی کنیم  می توانیم معیار های زیادی را برای این کار قرار بدهیم مثلا شکل ظاهری، نوع لامپ و سرپیچ، میزان نور پردازی. ولی لوسترهای مدرن به طور عمومی به دو دسته ی لوسترهای مدرن سقفی و لوسترهای مدرن آویزی قابل تنظیم، تقسیم می شوند. در واقع منظور ما از لوسترهای سقفی، لوستری است که به سقف بچسبد و اصلا هیچ چیزی شبیه به آویز نداشته باشد ولی لوستر آویز، در مقابل لوسترهای سقفی قرار می گیرد که البته باید بدانید که خود لوستر های آویزی به لوستر آویز تک، آویز سه تایی و لوستر کریستالی تقسیم بندی می شوند؛ همان طور که از نام لوسترهای مدرن آویز تک و سه شاخه مشخص است دارای یک یا سه شعله با قابلیت نصب لامپ دارند. البته بعضی از مدل ها بیش از سه شاخه دارند. سایت فروشگاه لاکچری لایت با ارائه بیشترین تنوع و مدل های مختلف محصولات روشنایی و انواع لامپ ها و لوستر آویز مدرن توانسته است به عنوان یکی از خوش نام ترین فروشگاه های کشور در ارائه محصولات روشنایی مدرن و لوکس در فراهم کردن نیاز های این محصولات در طرح های مینیمال، رضایت مشتریان عزیز خود را جلب کند، تیم لاکچری لایت پیشنهاد می کند که حتماً از سایر محصولات هم دیدن کنید و برای ثبت سفارش و اگاهی از آخرین قیمت محصولات سایت با قسمت پشتیبانی فروش سایت در ارتباط باشید، لاکچری لایت با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات به شما عزیزان این اطمینان را می دهد که با ثبت سفارش در این سایت، خریدی مطمئن و لذت بخش را تجربه خواهید کرد و در کمترین زمان ممکن محصولات مورد نظرتان را در نقطه ای در ایران که می خواهید، درب منزل تحویل بگیرید.

کدام رنگ نور لامپ های لوستر آویز مدرن مناسب تر است؟ آفتابی، صدفی یا مهتابی؟

ابتدا بهتر تست با سه نوع اصلی دمای رنگ آشنا شوید :

1- آفتابی ( 2700 تا 3000 k کلوین )

2- صدفی یا یخی ( 3500 تا 4200 k کلوین )

3- مهتابی ( 5000 تا 6500 k کلوین )

  • لامپ‌ هایی با رنگ های آفتابی غالبا دارای رنگی مثل زرد ملایم هستند. در واقع رنگ جذاب نور آفتابی به خاطر ملایم بودنش، مناسب برای روشنایی مکان‌ هایی است که نیاز به آرامش بیشتری دارند مثل : سالن نشیمن، سالن غذاخوری و اتاق خواب.
  • لامپ‌ های با رنگ صدفی، لامپ هایی هستند که احساس انرژی و شادابی بیشتری را به افراد حاضر در مکان های دارای این نور منتقل‌ می‌ کند. این رنگ نور بیشتر مناسب استفاده در فضا های اداری می‌ باشد.
  • شاید برایتان جالب باشد بدانید که انوع مختلف لامپ‌ های مهتابی مناسب برای مطالعه، کارهای دقیق وظریف مثل طراحی و یا فضاهای تولید و کارگاهی هستند.

لاکچری لایت با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات به شما عزیزان این اطمینان را می دهد که با ثبت سفارش در این سایت، خریدی مطمئن و لذت بخش را تجربه خواهید کرد و در کمترین زمان ممکن لوستر آویز مدرن مورد نظرتان را در نقطه ای در ایران که می خواهید، درب منزل تحویل بگیرید.

چراغ محوطه

نظرات بازدیدکنندگان