واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

ساز قانون بهتر است یا سنتور

ساز قانون بهتر است یا سنتور

بررسی تفاوت های ساز قانون و سنتور :

اگر شما هم به دنبال پاسخی برای سوال ساز قانون بهتر است یا سنتور ؟ می گردید باید بدانید که ساز های تار ، سه تار و ویولون و همچنین سنتور و قانون معمولاً به خاطر شکل ظاهری مشابهی که دارند ، تشخیص سخت تری دارند ولی با نگاهی دقیق می‌ توان تشخیص داد که هرکدام سازی مستقل هستند و ویژگی‌ های کاملاً منحصر به فردی دارد . در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل ساز قانون و ساز سنتور را بررسی کنیم .

تفاوت سنتور و قانون در چیست؟

توجه کنید که این ساز ها هردو ساز های زهی هستند و ارتعاش و تولید صدا توسط مضرب بر روی سیم در هر دوی این سازها انجام می شود . هر دوی این سازها از اجزای فلزی و چوبی ساخته شده اند و ظاهری تقریباً متفاوت دارند . هر دو سا، دارای خرک هستند ولی ساختمان خرک قانون با خرک سنتور کاملاً متفاوت است . همراه ما باشید تا تفاوت ها را ریز تر بررسی کنیم .

اجزای تشکیل دهنده قانون و سنتور و تفاوت های آن ها :

جعبه صوتی :

در سنتور دو صفحه به شکل ذوزنقه متساوی الاضلاع به هم وصل شده اند ولی جعبه صوتی قانون دو صفحه به شکل ذوزنقه قائم الزاویه زوایایی چهارگانه از  اطراف و زوایای جانبی به هم متصل شده اند.

صفحه رویی :

در سنتور صفحه رویی دو گل مشبک برای خروج صدا دارد . از روی هر خرک ۴ سیم می‌ گذرد در صورتی که صفحه روی قانون شبکه‌ هایی دارد که برای خروج صدا تعبیه شده اند ولی زیر خرک ۴ تکه پوست مستطیل شکل قرار گرفته است .

پل های درون جعبه :

تقریبا می توان گفت که هر دو ساز بین صفحه رویی و زیری پل هایی با قطر یک مداد معمولی دارند . این کلاه به صورت استوانه عمود نصب شده‌ اند تا فشار وارد بر صفحه رویی را تحمل کنند و نگذارند که این صفحه تغییر شکل دهد و دچار انحراف شود .

خرک :

خرک سنتور تقریباً دو و نیم سانتی متر قطر دارد و یک خرک پهن است ، سیم های روی ساز از روی مفتول رد می‌ شوند و در مجموع ۹ خرک در سمت چپ دارد و ۹ خرک نیز در سمت راست که از هر خرک یک گروه ۴ تایی سیم عبور کرده است . ولی خرک قانون تقریباً ارتفاع ۲ سانتی متری دارد و به صورت یکسره به پایه چوبی روی سطح پوست نصب شده است و تمامی سیم های این ساز از روی همین خرک گذر می کنند.

تعداد و جنس سیم های قانون و سنتور :

حال که به دنبال پاسخی برای سوال ساز قانون بهتر است یا سنتور می گردید لازم است بدانید که سنتور ۷۲ سیم دارد که ۳۶ عدد از آن ها زرد و از جنس مس یا برنج هستند و بر روی خرک سمت راست قرار می‌ گیرند و ۳۶ سیم دیگر رنگ سفید دارند و از فلز هستند و روی خرک های سمت چپ قرار می گیرند . قطر سیم های سنتور چیزی در حدود ۰.۴ میلی متر می باشد . برای ثبت نام در کلاس های این آموزشگاه می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و از راهنمایی های پشتیبانی سایت استفاده کنید .

قانون ۸۲ سیم دارد که سیم ها نایلونی هستند ولی روکش ابریشمی دارند و برای کوک کردن به صورت دو تایی یا سه تایی کوک می شوند .  

وسعت صدای ساز :

توجه کنید که ساز قانون توانایی تولید صدا های بسیار بلند تر و بم تر را دارد ولی با سنتور می توان سبک های بسیار ظریف و لطیف را هم نواخت ، در حالت کلی سنتور دارای ۲۷ صدای مختلف است .

 

پس از انتخاب ساز این نکات را جدی بگیرید :

توجه کنید که پس از اینکه به نتیجه رسید ساز قانون بهتر است یا سنتور ! باید به دنبال استادی باشید که بتواند در کم ترین زمان ممکن ، تکنیک های نواختن این ساز ها را به شما بیاموزد . داشتن استادی همراه و دلسوز باعث می شود تا شما انگیزه کافی برای ادامه مسیر موسیقی را داشته باشید . بنابراین پیشنهاد می کنیم تا در سطح مبتدی و متوسط به صورت خود آموز نواختن ساز سنتور و یا قانون را تمرین نکنید ، زیرا ممکن است در اوایل راه با گرفتن اشتباه مضراب ها و یا اجرای قطعات به صورت نادرست ، این روش های غلط در زمینه ناخود آگاه شما شکل بگیرد و دیگر نتوانید پس از مدتی این عادت ها را ترک کنید .

مجازی یا حضوری مسئله این است ؟

توجه کنید که پس از انتخاب ساز برای رسیدن به پاسخ سوال ساز قانون بهتر است یا سنتور باید با توجه به شرایطی که دارید و میزان بودجه‌ ای که برای یادگیری این ساز در نظر گرفته‌ اید ، یکی از روش های  آموزش حضوری و مجازی را در پیش بگیرید . سعی کنید با توجه به محل زندگی ، توانایی رفت و آمد به آموزشگاه ، میزان انگیزه و پشتکار بهترین روش برای شروع نواختن ساز قانون یا سنتور در پیش بگیرید .

نتیجه گیری :

با توجه به اینکه چه سبکی را برای نواختن در نظر گرفته اید ، باید خودتان به پاسخ سوال ساز قانون بهتر است یا سنتور برسید ، ما در این مقاله سعی کرده ایم تا جای ممکن این دو ساز را از جنبه های متفاوتی مقایسه کنیم که آگاهی شما در رابطه با هر یک از ساز ها افزایش پیدا کند . توجه کنید که شما می توانید از طریق همین آموزشگاه سنتور را از داخل ایران و یا خارج از کشور به صورت آنلاین و یا با حضور در کلاس های آموزشگاه بیاموزید . داشتن استادی همراه و دلسوز باعث می شود تا شما با جدیت بیشتری نواختن این ساز را دنبال کنید . در صورت بروز ابهاماتی در رابطه با خرید پکیج های آفلاین ، شرکت در کلاس های آنلاین یا حضوری می توانید با پشتیبانی سایت در تماس باشید .

 

نظرات بازدیدکنندگان