واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

ساز کمانچه را بشناسید

ساز کمانچه را بشناسید

یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین سازهای ایرانی «کمانچه» است. مطمئنا آموختن و نواختن این ساز چنان احساس دلنشین و زیبایی را در شما به وجود می‌آورد که ساعت‌ها دور ماندن از آن و نوای آن برایتان دشوار خواهد بود.

در حقیقت کمانچه همان ساز ویولن است. سازی که زهی آرشه‌ای دارد. در اینجا زه به معنی سیم و آرشه وسیله‌ای که بر روی سیم‌ها کشیده شده و صدایی دلنشین و مخملی را تولید می‌کند. روش‌های متفاوتی برای ساخت آرشه وجود دارد.

بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران آکادمی ریتم آوا 

در گذشته از موی دم اسب برای ساخت آن استفاده می‌شد. اما امروزه نخ‌های صنعتی که شباهت زیادی به موی دم است دارند، جایگزین آن شده اند. در هر صورت فرقی ندارد که از چه چیزی ساخته شده است زیرا نوایی دلنشین و گوشنواز را تولید می کند. اما اگر میخواهید آموختن این ساز را آغاز کنید مطمئنا ابهاماتی وجود دارد؛ به آن میپردازیم. با ما همراه باشید.

ثبت نام کلاس آنلاین و حضوری کمانچه

کلاس آموزش کمانچه

وقتی فکر آموختن و آموزش ساز کمانچه در ذهن شکل میگیرد تمام فکر و ذهنتان را به خود مشغول می کند. شما به سرعت میخواهید تا یک استاد موسیقی متعهد و مجرب پیدا کنید تا در کمترین زمان ممکن نکات لازم و کلیدی را به شما بگوید و شما بتوانید تک نوازی زیبایی را صورت دهید.

باید بگوییم که امروزه و در حال حاضر کلاس آموزش کمانچه در ریتم‌آوا برقرار است و شما میتوانید چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری این آموزش‌ها را دریافت کنید. تنها کافیست کمی همت به خرج دهید. هر چند که مشاوران و متخصصان ما در سایت آماده‌اند تا هرگونه سوال و ابهامی که در ذهن شما ایجاد شده است را برطرف نمایند. تنها کافیست به بخش تماس باما مراجعه کنید.

ایا کمانچه ساز سختی است؟

با اطمینان میتوانیم بگوییم که هیچ کاری بدون تلاش به نتیجه نخواهد رسید. اگر شما برای رسیدن به خواسته‌هایتان تلاش کنید متوجه می‌شوید که نه تنها نکات بسیار زیاد دیگری را آموخته‌اید بلکه در طول مسیر نیز نهایت لذت را برده‌اید. البته باید بگوییم که آموختن ساز کمانچه نسبت به سازهای دیگر کمی متفاوت است.

درواقع در مراحل ابتدایی آموزش تکنیک‌های خاصی به دانشجویان و علاقمندان آموخته می‌شود و از نکاتی پرده‌برداری می‌شود که هک شدن آن‌ها در ذهن و یادگیری‌شان به زمان بیشتری احتیاج دارد. هر چند که هر استادی از متد خاصی برای آموزش استفاده می‌کند اما این ساز هنوز نتوانسته متد واحدی را به دانشجویان ارائه دهد.

یادگیری کمانچه چقدر طول میکشد؟

اگر به عنوان استاد موسیقی این مقاله را می‌خوانید و یا اولین جلسه آموزش ساز کمانچه را پشت سر گذاشته‌اید؛ مطمئنا این سوال در کلاس مطرح شده است؛ چقدر زمان نیاز است تا به این ساز مسلط شوم؟ باید بگوییم که هیچ فرمولی وجود ندارد.

اساتید نمیتوانند نت‌ها، تکنیک‌ها، چگونگی نواختن و... را به ذهن شما تزریق کنند. علاقمندان به کمانچه باید خودشان؛ تمامی اوقات بیکاری‌شان را به تمرین اختصاص دهند. اینگونه میتوانند اطمینان داشته باشند که در کمتر از یکسال به موفقیتی فراتر از آن چیزی که تصور میکنند میرسند. دقت داشته باشید این مسئله تنها از طریق تمرین میسر می شود. هیچگاه فراموش نکنید: «با تمرین است که استاد می شوی».

چگونه کمانچه یاد بگیریم؟

برای آموختن ساز کمانچه هیچ نیازی نیست که تخصص داشته باشید و یا در دانشگاه موسیقی خوانده باشید و یا حتی استعداد خاصی داشته باشید. تنها کافیست اراده کنید.

مطمئنا چه در شهر شما و چه در اینترنت به صورت آنلاین پیدا کردن کلاس آموزش ساز کمانچه سخت نیست. تنها لازم است که آموزشگاهی معتبر همراه با اساتیدی مجرب را پیدا کنید. مطمئن باشید که در کمترین زمان ممکن به خواسته خود خواهید رسید.

کمانچه چگونه سازی است؟

ساز کمانچه یکی از قدیمی‌ترین سازهای موسیقی اصیل ایرانی‌ست که در گروه سازهای زهی قرار گرفته است و از 4 سیم برخوردار می‌باشد. این ساز قدمتی پیش از اسلام دارد و از آن در نواحی بلوچستان به نام غژک یا غیچک استفاده میشد.

برای آشنایی بیشتر با این ساز باید بگوییم که این سیم‌ها تمام طول ساز را شامل می‌شوند و صدایی خوش و جذاب را تولید می‌کنند. کاسه صوتی این ساز از چوب توت است که با برش‌های از عاج تزیین شده است. امروزه کمتر کسی را میتوانید پیدا کنید که کمانچه نوازی کیهان کلهر به روشی نوین را نشنیده باشد و یا آوازه آن به گوشش نرسیده باشد.  اجزای کمانچه کدام‌اند؟

* دسته کمانچه

ساز کمانچه، قطعه‌ای چوبی به شکل استوانه است که قسمت بالایی آن پهنای کمتری دارد. معمولا قطر آن به اندازه 5/3 تا 4 سانتی‌متر است. دسته ساز از سه قسمت تشکیل شده است؛

1.دسته که در قسمت بالایی آن جعبه گوشی واقع شده است. (منظور از گوشی جایی برای قرار گرفتن تعدادی گوشی که کارشان نگهداری از سیم و عملیات کوک است).

2. شیطانک که به عنوان تکه‌ای از چوب یا شاخ حیوانات شناخته می‌شود و سیم‌ها پس از اینکه از جعبه گوشی خارج می‌شوند باید از روی آن عبور کنند. درواقع شیطانک همچون پلی بین جعبه و کاسه ساز است. ارتفاعی در حدود 25% دارد.

3. گوشی‌ها، به چهار استوان باریک چوبی گفته می‌شوند که اندازه‌ای ثابت دارند و به صورت افقی در چهار سوراخ تعبیه شده‌اند و در قسمت جعبه گوشی قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که سیم‌های ساز باید به دور آن‌ها پیچیده شوند.

* خرک

به نوعی هدایت صدایی که از سیم‌های درون کاسه تولید می‌شود و شدت بخشیدن به آن و عبور آن‌ها به نقاط دیگر برعهده خرک است. این نکته چوب از جنس چوب‌های نرم بر روی پوست بوده و همچون پل باعث عبور سیم‌های ساز بر روی آن میشوند. هرچند سطح بالایی آن که سیم‌ها از آن می‌گذرند کمی قوس‌دار است.

هرچه بافت چوب در خرک فشرده تر یا به تعریفی سفت تر باشد صدای حاصل از آن تیزتر و کم حجم تر میگردد. امروزه برای ساخت خرک از چوب‌های نرم با فشردگی پایین استفاده می‌کنند تا ساز، صدایی تو دماغی‌تر داشته باشد و در کوکهای بالا به خصوص در سیم می و در پوزیسیون‌های بالا از ناهنجاری و تیزی صدای آن درحد زیادی کاسته شود.

بهترین خرک برای کمانچه خرک‌های ساخته شده از جنس چوب‌های سفید و نرم است. چراکه هرچه نوع چوب از بافت‌های نرمتر و کم تراکم انتخاب شود صدای ساز نیز نرم‌تر و تودماغی‌تر میگردد.

* پوست

شاید از شنیدن نام «پوست» در ساز کمانچه کمی متعجب شوید اما باید بدانید که این بخش مهم از ساز وظیفه تجدید و انعکاس صوت به درون جعبه صوتی و پژواک را عهده‌دار است. درواقع به نوعی نقش صفحه لرزان و حامل صدا را ایفا می‌کند.

نکته جالب اینجاست که این پوست چیزی جز پوست شکمبه گوسفند نیست که موهای زائد آن را از بین برده‌اند. ضخامت آن نیز باید در بین تمامی سطوح یکسان باشد تا مشکلی در حین نواختن به وجود نیاد. هر چند اغلب قسمت‌هایی را که بر روی آن مو قرار داشته در قسمت خارجی جایگذاری می‌کنند و خرک را نصب می‌نمایند. پوست‌هایی که بو میدهند جزو نامرغوبترین پوست‌ها به حساب می‌آیند. برای تولید صدایی خوب و طبیعی در ساز باید از پوست‌های یکدست و کهنه که فاقد چربی‌های اضافه‌اند استفاده کرد.

* سیم گیر

به چهار عدد میخی که به پایه فلزی جوش می‌شوند، سیم‌گیر میگویند.

* چهار عدد سیم

* آرشه

نظرات بازدیدکنندگان