واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

فرق تمپو و داربوکا

فرق تمپو و داربوکا

اگر شما نیز به ساز های متعدد علاقه داشته باشید حتماً نام داربوکا و تمپو را شنیده اید. اگر جزء افرادی هستید که به این سازها علاقه‌مند هستید و همیشه در صد یادگیری آن هستید در این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد فرق تمپو و داربوکا صحبت کنیم و ویژگی های هر یک از آنها را با هم بررسی کنیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در کلاس های موسیقی می توانید به سایت ریتم آوا مراجعه نمایید و با راه های ارتباطی موجود در سایت با مشاورین ما صحبت کنید.

آشنایی با داربوکا

داربوکا یکی از انواع سازهای پوست با صدای یک طرف است. شکل آن به شبیه جام یا گابلت می باشد. به طور ویژه در مصر، خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب آسیا و اروپا شرقی از این ساز استفاده می شود. داربوکا جزء خانواده گابلت ها یا دارم ها به شکل جام قرار می گیرد. پوست صداها یا ممبرانوفون ها در دسته سازهای قرار می‌گیرند که صدا از طریق ارتعاش پوست ایجاد می‌شود. پوست صداها به دو گروه کلی تقسیم می شوند.

پوست صداهای دوطرفه مانند دهل و طبل. پوست صداهای یک طرفه از یک سمت باز و از یک طرف بسته هستند. یک طرف باز ها بدنه شبیه به استوانه دارند که دهانه آن با پوست پوشیده شده است و داربوکا جزء همین دسته قرار می‌گیرند. موادی که به طور سنتی برای ساخت بدنه داربوکا استفاده می شود سفال، سرامیک و گاهی فلز می باشد. پوست روی ساز معمولاً از جنس پوست بز است؛ اما داربوکا هایی که مدرن هستند بدنه فلزی دارند. توسط پوست های مصنوعی یا به عبارتی پلاستیکی پوشیده شده اند.

 

تاریخچه و فرق تمپو و داربوکا

تاریخچه داربوکا باز می‌گردد به اینکه واژه عربی است که احتمالاً به واژه درب یا ضربه زدن بر می گردد. این ساز از خیلی سالهای پیش می توان گفت از هزاران سال پیش در فرهنگ های منطقه های مصر باستان و بین النهرین وجود داشته است. با توجه به شواهدی که هست به هزار و صد سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در برخی مناطق آسیایی داربوکا هایی در اندازه های خیلی بزرگ دیده شده که هنگام نواختن باید آنها را بر روی زمین قرار داد. اصولاً در مراسم مذهبی معابد مورد استفاده قرار می گرفت.

تکنیک های نواختن

اول از همه باید به این نکته توجه داشته باشید که گابلت درام هایی که در شمال آفریقا و آسیا هستند و داربوکا ها جزئی از آن ها را تشکیل دادند با درام های مشابهی مانند جیمبی که متعلق به غرب آفریقا هستند فرق دارند. دو نوع اصلی از گابلت درام ها در شمال آفریقا و آسیا هست که یکی از آنها با استایل مصری به نام طبل رواج دارد و نوع دیگر استایل ترکی دارد. ریتم های تند با نوع مصری در گابلت درام ها بهتر اجرا می شوند. ای گابلت درام ها زیر بازوی نوازنده قرار می‌گیرند در حالی که نوازنده حالت نشسته قرار دارد به پهلو و روی پاها قرار می گیرد. شامل وسایل جانبی مانند بند یا استرپ هستند که توسط آن ها  می توان این ساز را به شانه آویزان کرد و در حالت ایستاده آنها را نواخت.

انواع صداها و فرق تمپو و داربوکا

معمولاً گابلت درام سه صدای اصلی دارد. نوع اول به Doom معروف است که با استفاده از کف دست و طول انگشتان در مرکز ساز ایجاد می‌شود و صدایی بازتر دارد. صدای دوم تاک است که صدای زیر دارد و با ضربه نوک انگشتان ایجاد می شود. صدای تاک با دست غیر اصلی نوازنده ایجاد می‌شود. صدای سوم صدای pa است که بسیار هم شهرت دارد. برای ایجاد کردن این صدا دست به صورت خیلی کوتاه روی پوست سر قرار می گیرد و اجازه نمی‌دهد صدای باز شکل بگیرد. صدای اصلی دیگری هم وجود دارد که تکنیک هایی متفاوتی دارند. شما با مراجعه به سایت ریتم آوا علاوه بر ثبت نام می توانید در مورد فرق تمپو و داربوکا هم سوال بپرسید.

آشنایی با تمپو

حال نوبت به ساز تمپو می‌رسد. می خواهیم فرق تمپو و داربوکا را بیان کنیم. در ایران از داربوکا به عنوان تمپو یا تمپو عربی یاد می‌شود. کاربرد این ساز در موسیقی های فولکلوریک و موسیقی های تلفیقی بیشتر است؛ اما نقش اساسی آن در موسیقی نواحی جنوب ایران یا موسیقی بندری محسوس است. شاید سوال شود فرق تمپو و داربوکا چیست؟ هردو شکل ظاهری بسیار شبیه به تنبک دارند اما شیوه نواختن و رنگ صدایشان کاملاً متفاوت است.

 

یک فرق تمپو و داربوکا در این است که داربوکا استوانه‌ای شکل است و نواختن آن نیز گاهی متفاوت است. از تمپو در جزایر هرمزگان و بندر ها استفاده می شود و در هرمزگان تمپو سفالی و فلزی یاد می شود. شیوه نواختن و رنگ صدای آن کاملاً متفاوت است.

به طور کلی اگر بخواهیم اشاره کنیم فرق تمپو و داربوکا چیست باید بگوییم که تفاوتی وجود ندارد. این سازها از انواع ساز هایی اند که شباهت زیادی به تنبک دارند اما از آن به عنوان یک ساز کوبه ای غیر ایرانی یاد می شود؛ زیرا بیشتر برای ساز های عربی و ترکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزء سازهای ایرانی نیست. در واقع می‌توان گفت که تفاوت آن با تنبک در شکل ظاهری آن است و فرق تمپو و داربوکا وجود ندارد.

نام ها و فرق تمپو و داربوکا

نام های دیگر داربوکا، گابلت درام، چلیس درام، تارابوکا، دبوکا، دمبک، تبلا و غیره است. همچنین اگر بخواهیم در مورد فرق تمپو با داربوکا و انواع پوست ها بگوییم، پوست های بسیار متنوعی برای هر کدام از آنها به کار می رود که رنگ صدای خاص دارند. مرد از جمله پوست های مصنوعی مانند پوست شفاف، پوست پاور بیت، پوست فیبر رنو و پوست های طبیعی مانند پوست ماهی و پوست بز اشاره کرد. پوست های شفاف از جنس پلاستیک اند. رایج ترین نوع آن است که در ساخت استفاده می‌شوند و بسیاری از نوازندگان موسیقی های عربی به آن علاقه دارند و استفاده از این پوست را ترجیح می دهند.

ما در این مقاله در مورد فرق تمپو و داربوکا صحبت کردیم. شما می توانید با مراجعه به سایت ریتم آوا تمامی این اطلاعات را به دست آورید. همچنین اگر قصد شرکت در کلاس های این سازها را دارید می توانید از راه های ارتباطی با مشاورین ما صحبت کنید تا اطلاعات کافی در اختیار شما قرار بگیرد. همچنین میتوانید با جدیدترین متدهای روز دنیا این موسیقی ها را بیاموزید. آموزشگاه ریتم آوا تمام تلاش خود را کرده است و بهترین متد ها و اساتید را در اختیار هنرآموزان قرار داده است. ضمنا برای دانستن شهریه کلاس موسیقی در تهران می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نظرات بازدیدکنندگان