واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

گیتار سخت تره یا ویولن

گیتار سخت تره یا ویولن

گیتار سخت تره یا ویولن

یادگیری گیتار سخت تره یا ویولن؟ این سوالی است که بارها پرسیده می شود و ما امروز در این مقاله قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که موقع انتخاب ساز برای یادگیری بین این دو ساز (گیتار و ویولن) تردید پیدا کنید. همان طور که می دانید این دو ساز جزو سازهایی هستند که بیشتر نواخته می شوند. در ادامه قصد داریم درباره این دو ساز و اینکه گیتار سخت تره یا ویولن صحبت کنیم؛ پس اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است و می خواهید پاسخ سوال خود را دریافت کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یادگیری گیتار سخت تره یا ویولن؟

سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که نواختن گیتار راحت تر است یا ویولن؟ در این قسمت از مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. همان طور که می دانید ویولن جزو یکی از سازهای زهی می باشد. ویولن در مقایسه با بقیه سازهای زهی جزو سازهای سخت محسوب می شود. به عبارتی دیگر پس از گذشت یک هفته تمرین یک گیتاریست مبتذی خیلی بهتر از یک ویولنیست مبتدی می نوازد! اگر شما هم جزو علاقمندان به ساز ویولن هستید لازم است بدانید که برای حرفه ای شدن و بهتر نواختن باید زمان بیشتری را برای تمرین کردن بگذارید تا در نهایت بتوانید یک موسیقی یا آهنگ خوبی را اجرا کنید. البته توجه داشته باشید تمامی مطالب ذکر شده بدان معنا نمی باشد که برای نواختن گیتار نیازی به تمرین زیاد نمی باشد! باید بدانید که بهترین گیتاریست ها هم خیلی تمرین و کار کرده اند تا توانسته اند به مهارتی که حال دارند دست پیدا کنند.

تفاوت های بین ویولن و گیتار چیست؟

در این قسمت قصد داریم تفاوت های بین ویولن و گیتار را برای شما عزیزان شرح دهیم که به عبارت اند از:

دسته بندی ساز

ساز ویولن و گیتار هرکدام به دسته بندی خاصی از سازهای زهی تعلق دارند: سازهای زهی آرشه ای و زخمه ای.

همانطور که می دانید نواختن گیتار با ضربه زدن به سیم ها با یک پیک یا انگشتان انجام می شود همین دلیل سبب می شود که این ساز در دسته سازهای زهی زخمه ای قرار گیرد. برای تولید صدا در ساز گیتار باید پیک سیم را به حرکت درآوردتا باعث لرزیدن سیم و تولید صدا شود. حال همانطور که اشاره کردیم ساز ویولن یک ساز زهی آرشه ای است. همانطور که از دسته بندی این ساز مشخص می باشند برای تولید صدا در این ساز باید یک آرشه روی سیم های آن کشیده شود.

تار ها و فرت ها

ساز ویولن و گیتار هر دو تار دارند اما اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که گیتار فرت دارد اما ساز ویولن اینگونه نمی باشد. فرت ها قطعات فلزی نازکی می باشند که به صورت افقی در امتداد دسته گیتار قرار گرفته اند. اگر یک سیم مشخص را روی دو فرت متفاوت فشار دهید قطعا صدای متفاوتی خواهد خواهید شنید.همان طور که اشاره کردیم ساز ویولن فرت ندارد و نحوه قرارگیری انگشت روی ویولن صدای ساز را مشخص خواهد کرد.  توجه داشته باشید که اگر جایگذاری انگشت روی سیم به طور دقیق انجام نشود و صدایی که از ساز حاصل خواهد شد صدای ناخوشایندی است.

ترتیب سیم ها

مورد دیگری که باید بدانید این است که ترتیب سیم ها در هر دو ساز گیتار و ویولن با یکدیگر متفاوت می باشد در گیتار سیم ها از بم به زیر است که عبارت است از: A-E-D-G-B-E و فاصله بین هر دو نت چهارم کامل است.در ساز ویولن تارها از بم به زیر است که عبارت است از: A-D-Gو E که با فاصله پنجم کامل از هم قرار دارند. همانطور که متوجه شده‌اید ترتیب سیم های ویولن دقیقاً برخلاف ساز گیتار است.

زمان واکنش به فشار دادن سیم ها

در دنیای سازها و موسیقی زمان واکنش به فشار بدین معنا میباشد که ساز در زمان ضربه زدن یا فشار دادن سریعا صدا تولید کند. از برتری های ساز ویولن نسبت به گیتار می توان به همین زمان واکنش سریع آن اشاره کرد سیم های ویولن نازک و بسیار حساس می باشد و با کوچکترین تماس آرشه می تواند صدا تولید کند. ساز گیتار دارای تار های ضخیم تری می باشند و برای مبتدی‌ها ایجاد صدای دلخواه هنگام فشار دادن آنها دشوارتر می باشد. همین تار های ضخیم ساز گیتار می تواند باعث زخم شدن انگشت ها در بین گیتاریست ها شود دلیل این امر مهم این است که برای زدن ساز باید نیروی بیشتری به کار ها وارد کند.نوازنده هایی که ویولن را برای نواختن انتخاب می کنند دست هایشان به خاطر انتخاب این ساز مقاوم تر می‌شود و همین دلیل سبب می شود که ضربه زدن به تارهای گیتار برای آنها راحت تر باشد. اگر شانس نوازندگی ساز ویولن را نداشته‌اید در ادامه قصد داریم روشهایی را به شما عزیزان معرفی کنیم که تا زمانی که دست هایتان استقامت کافی را پیدا نکرده است به شما کمک کند.

  •        برای شروع می توانید تارهای گیتار تان را با نوع سبک تر آن را تعویض کنید این سیم ها که به خاطر ضخامت شان به لایت معروف هستند نسبت به تماس با انگشت حساس تر هستند و شما برای تولید صدای دلخواه تانبه نیروی کمتری نیاز دارید.
  •        اکشن را کاهش دهید. اکشن به فاصله فرت تا سیم گفته می‌شود که روی قابلیت اجرا صدا و حسی که به گیتار منتقل می شود تاثیر می گذارد.

نتیجه گیری

اگر سوال یادگیری گیتار سخت تره یا ویولن سوال ذهن شما هم بوده است باید گفت که در این مقاله این سوال را به طور کامل و جامع برای شما عزیزان پاسخ دادیم. حال که پاسخ سوال خود را دریافت کرده اید اگر قصد دارید اقدام به یادگیری یکی از این دو ساز کنید؛ ما به شما عزیزان موسسه موسیقی ریتم آوا را معرفی می کنیم. شایان ذکر است که در موسسه موسیقی ریتم آوا علاوه بر آموزش ساز گیتار و ویولن تمامی ساز ها اعم از: سنتور، پیانو، ویولن سل و ... به طور حرفه ای آموزش داده می شود.

نظرات بازدیدکنندگان