واتس اپ و مشاوره تلفنی رایگان 09366512673

قبل از کوک کردن سنتور این نکات را به یاد داشته باشید

قبل از کوک کردن سنتور این نکات را به یاد داشته باشید

چگونه سنتور کوک کنیم؟

1- در شروع کار برای کوک کردن سنتور توصیه می کنیم ابتدا سیم های سفید را کوک کنید و در مرحله بعد به سراغ سیم های زرد بروید.

اما شاید سوالی برایتان پیش بیاید به چه دلیل؟
زیرا سیم های سفید از توان بالاتری برخوردار می باشند و احتمال پارگی در این سیم ها به نسبت سیم های زرد بسیار پایین تر می باشد و همین ترتیب را باید ادامه دهید تا در کوک کردن سنتور حرفه ای تر شوید.
اما بطور شفاف تر اگر ابتدا سیم های زرد را کوک کنید احتمال پاره شدن آنها در هنگام کوک کردن سیم سفید بیشتر بوده چرا که این سیم های کنار یکدیگر قرار دارند.
2- تا به مهارت بالا در گوش موسیقیایی برای کوک سنتور(بدون استفاده از تیونر) برسید از کوک کردن سیم های پشت خرک حتی با تیونر هم دوری کنید.

مطالعه کنید : کلاس آموزش سنتور

برای کوک این سیم ها مهارت بالایی نیاز می باشد و باید تجربه کافی داشته باشید این را هم به یاد داشته باشید زمانی که در حال کوک سیم های سفید هستید سیم های پشت خرک هم همزمان تا حد قابل قبولی کوک می شوند.
3- بطور یکنواخت و پیوسته ساز را کوک نکنید چرا که خسته خواهید شد باید صبر و حوصله زیادی را به خرج دهید تا در این کار خبره شوید.بیاد داشته باشید هر 10 تا 20 دقیقه کوک کردن به دستگاه و خودتان استراحت کنید.

چگونه سنتور کوک کنیم

4- چون استارت کار شماست ومبتدی هستید اگر مدت زمان کوک کردن ساز چند روز هم طول بکشید مشکلی نبوده و اهمیت کار در میزان دقت و صبر و حوصله ای که در کار می گذارید گنجانده شده است.
5- با طی کردن مراحل بالا توصیه می شود حتما مجددا به تنهایی سیم ها را بررسی کرده که آیا در کوک خود هستند یا خیر اگر از کوک در رفته اند مجدد اصلاح کوچکی روی آنها انجام دهید.
6- بیاد داشته باشید بعد از چندین بار بعضی سیم ها را بررسی کرده و مشاهده کردید که از کوک خارج شده اند این امری عادی بوده و تا موقعی که سیم ها جا بیفتند 2 الی 3 هفته زمان نیاز می باشد.
7- مواظب باشید هنگام کوک سنتور دست خود را بر روی سنتور قرار نداده چون گرمای حاصله از کف دست و فشار وارده باعث می شود سیم ها از کوک خارج شوند.
8- یکی از اتفاقاتی که می افتد زمانی است که شما مشغول کوک ساز سنتور می باشید و باید مراقب باشید که کسی در سمت چپ ساز نباشد زیرا اگر سیمی پاره شود به سمت چپ پرتاب می شود و می تواند به شخص اسیب بزند.
9- این را هم اضافه کنیم زیاد صورت خود را به ساز نزدیک نکنید تا اگر سیمی پاره شد با صورت شما برخوردی نداشته باشد.
10- در ابتدا کوک ساز باید گوشیها را آزاد(شل) می کردید خیلی از افراد به دلیل ناشی بودن در این مرحله مشکلاتی برایشان ایجاد شده است بنابراین سعی کنید بسیار محتاط بوده و گوشیهای سنتور را تقریبا 10/1 دور آزاد کنید اگر زیاد از حد گوشی را شل کنید در هنگام سفت کردن زیادی سفت کرده که در نهایت سیم پاره می شود.
11- در آخر که کوک سنتور را انجام داده و بررسی نهایی را انجام دادید حالا وقت آن رسیده نحوه صحیح گرفتن مضراب در دست را یاد بگیرید و هر نت را به تنهایی بنوازید و بررسی کنید آیا به درستی کوک شده یا نه. هر مجموع 4 سیم باید صدای یک نت را بدهند.

همچنین بخوانید یادگیری سنتور چقدر طول میکشه؟

در کوک سنتور با تیونر مشکلاتی پیش می آید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

در برخی مواقع صدای سیمی را در می آورید دستگاه تیونر ممکن است چند نت را به شما نمایش دهد اما در نهایت حالت معمولی یی از آن نتهای نشان داده شده روی صفحه باقی می ماند.
بایستی در چندین نوبت با فاصله زمانی جند ثانیه هر سیم را به صدا در بیاورید و دقت کنید چه نتی بیشتر روی صفحه ظاهر شده و همان نت را باید به عنوان نت مدنظر برای ساز کوک کنید.
گاهی دستگاه تیونر برای کوک کردن سنتور دچار اشکال فنی می شوند و مشکل ایجاد می کند این مورد در نرم افزارهای موبایلی زیاد دیده شده است.اگر همین مشکل برای شما پیش آمد با یکبار خاموش و روشن کردن چه موبایل چه دستگاه تیونر احتمالا مشکل رفع خواهد شد.
اگر در محیط های شلوغ مجبور به کوک ساز سنتور هستید برخی از دستگاه های تیونر میکروفن دارند و باید از میکروفن آنها برای شنیدن بهتر صدای نت استفاده کرد این میکروفن را باید روی حفره کلاف بلند سنتور نصب کنید بصورتی که گیره میکروفن داخل حفره رفته و میکروفن روی صفحه سنتور قرار بگیرد.
یک نکته ی مهم اینجا باید به شما بگوییم حواستان باشد اگر باتری تیونر شما ضعیف است حتما آن را نو کنید و سپس سنتور را کوک کنید و به این صورت نباشد که نصف عملیات کوک را با باتری ضعیف و نصف دیگر را با باتری نو کوک کنید.
زیرا محدوده فرکانسی که تیونر با باتری ضعیف و نو به شما می دهد متفاوت می باشد.

آموزشگاه موسیقی ریتم آوا بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

کلاس آنلاین سنتور

نظرات بازدیدکنندگان